02-11-15

En toen sloeg het noodlot toe..

Oavak 00.jpgp de terugweg van Arles naar de camping in St. Rémy kwamen we nog langs diverse interessante dingen. We reden dan ook niet over grote wegen en als we een wegwijsbordje zagen staan, gingen we eens een kijkje nemen. De abdij van Montmajour kwamen we echt langs.. dit stond pal naast de weg waar we toevallig reden. We gingen er even de auto voor uit.. maar een bezoek konden we het niet echt brengen.. het was al heel laat op de middag en het was al gesloten. Maar wij vinden buitenkanten van dat soort dingen ook altijd wel leuk om eens te bekijken hoor (en met een hond kwamen we er vaak niet eens ín hehe)..avak 01a.jpgavak 01b.jpgavak 01c.jpg

Niet precies aan onze weg zagen we op de kaart in onze wegenatlas dat er ergens een 'moulin' moest staan. Die slaan we natuurlijk nooit over als rechtgeaarde Hollanders haha. Dus zodra vriendlief dít vanuit de auto zag..avak 02.jpgavak 02a.jpg

.. draaide ie een parkeerterrein op. Hmm.. ik dacht niet dat het dezelfde naam was als die op de kaart.. en dat wás het ook niet. Want toen we via een trap boven aan kwamen bij de molen..avak 02b.jpgavak 02c.jpg

.. zagen we aan de overkant van de weg in de verte er eentje mét wieken..avak 03.jpg

Maar om dié te mogen bekijken moest je betalen.. we vonden het wel goed zo haha.. en maakten op de weg naar beneden een schaduwfoto van ons beidjes.. avak 04.jpg

.. heb ik ook eens lange benen hè! hahahahaa!

't Was nog een klein stukje rijden, maar als ik iets leuks tegenkom, neem ik desnoods ook vanuit de auto, rijdende weg dus, foto's hè.. en zo'n oud vrachtwagentje, dát vinden wij toevallig leuk hehe..avak 05.jpg

En toen kwamen we weer langs de ruïne bij Les Baux, nu vanaf de andere kant..avak 05a.jpgavak 05b.jpg

avak 06.jpgWe dáchten hierna simpelweg gewoon terug naar St. Rémy te rijden, kronkeldekronkel over allerlei slingerweggetjes die we die ochtend ook al gereden hadden, maar ik zag ineens iets langs de weg bewegen.. is dat nou een..??..avak 07a.jpg

Jawel.. dat was een wild zwijn! Midden in het jachtseizoen, we hoorden doorlopend knallen in de bossen rondom St. Rémy als we op de camping waren, stond dat zwijntje daar doodgemoedereerd een beetje te grazen en te snuffelen.. het lachtte me eens vriendelijk toe ook nog hehe..avak 07b.jpg

Altijd leuk om 'wildlife' te zien!

Enfin.. laat terug op de camping.. dat werd koken, eten, nog wat lezen en naar bed. Een frisse nacht was het.. en de volgende ochtend was dan ook voor het eerst het gras nat..avak 08a.jpg

avak 08b.jpgDie zaterdag zouden de eerste klimvrienden gaan arriveren.. maar we verwachtten hen niet voor een uur of 3-4 die middag. Dus we hadden nog een dagje voor ons tweetjes. Eerst rustig ontbijten en koffie bij de tent. Ik zag in m'n ooghoek wat bewegen op de lege kampeerplekjes aan de andere kant van het pad.. ik dácht een vogeltje, maar het wás een eekhoorntje! Snel-snel m'n cameraatje gepakt, maar toch al te laat.. ik had alleen zijn rug en staartje erop.. jammer!

avak 09a.jpgNa de koffie wilden we nog iets gaan bekijken.. vriendlief had op de kaart 'Oppède-le Vieux' zien staan, een oud te bezichtigen plaatsje. Dus stapten we in de auto daarheen, het was ongeveer een half uurtje rijden. De weg stopte onder aan de heuvel waar het plaatsje was bij een parkeerplaats.. verplicht betaald parkeren (€3.. viel mee) en verder lopend naar boven via trappen door een mooi park..avak 09b.jpg

Hoe hoger je kwam, hoe mooier de uitzichten werden..avak 09d.jpgavak 10a.jpg

Op een gegeven moment kon je via een paadje naar rechts het plaatsje in de verte al zien liggen..avak 10b.jpg

Maar we moesten terug het park door om er ook daadwerkelijk te komen..avak 10c.jpg

avak 09c.jpgMaar dat is me dus nooit gelukt.. in het paadje waar we liepen, was in het midden een geultje uitgespoeld wat ik niet gezien had.. ik zette m'n linkervoet bijzonder ongelukkig op de schuine kant van dat geultje en het volgende moment dacht ik dat ik m'n enkel brak.. hij sloeg in ieder geval compleet dubbel. Weer een seconde later lag ik languit op de grond.. had niet eens gemerkt dat ik aan het vallen was. Ving me dus ook niet op met m'n armen en raakte met m'n neus het scherpe grind, wat me een heftig bloedend wondje op het puntje daarvan opleverde. Wat een schrik! Vriendlief hielp me overeind.. en er stond meteen een behulpzame Franse jonge vrouw bij ons die papieren zakdoekjes aanbood.. merci beaucoup! Die neus blééf maar bloeden, dus dat zakdoekje kwam goed van pas. Ik strompelde naar een bankje dat dichtbij stond, waardoor vriendlief tot de conclusie kwam dat die enkel in ieder geval niet gebroken was, anders had ik dat niet gekund zonder flauw te vallen van de pijn. Maar pijn dééd het wel.. en goed ook.. dus verder wandelen was niet mogelijk. We namen het 'kinderwagenpad' terug naar de parkeerplaats ( zag de trappen niet zitten) en terwijl ik achterin met die voet omhoog ging zitten, reed vriendlief terug naar de camping. avak 11.jpgÉígenlijk hadden we die enkel willen laten verbinden in een ziekenhuis.. maar die waren allemaal nogal ver weg, de dichtstbijzijnde in Avignon. Bij de camping hing een 'noodnummer'.. we hoopten op een huisarts in het stadje zelf die in geval van nood beschikbaar was via dat nummer. Maar helaas.. niemand nam op. Ik ging toen toch maar met m'n voet in het koude water zitten om te koelen. En gelukkig hadden de vrienden die als eerste aankwamen een zwachtel bij zich.. én ook de ervaring om die om een enkel aan te leggen hehe. Het was nodig denk ik.. die enkel was ongeveer net zo dik als m'n onderbeen geworden!

's Nachts veel pijn gehad.. en dan moest ik tot overmaat van ramp ook nog eens twee keer eruit om te plassen..! Vriendlief moest dan mee, want ik kon nauwelijks op dat been staan. Later hebben we m'n wandelstokje uit de auto gepakt, daarmee kon ik toch redelijk uit de voeten. De volgende dag (en dat was een geluk bij een ongeluk!) bleek het heel slecht weer te zijn.. niks als regen! avak 12c.jpgOp die manier kon ik de hele dag rustig in de tent met m'n voet omhoog zitten en 'm veel rust geven. Het hielp echt, want maandagochtend kon ik al bijna zonder stokje lopen. Er zou die (mid-)dag ( de regen was helemaal weg en de zon scheen weer volop) geklommen gaan worden.. en ik wilde graag mee. Ik zou het gewoon gaan proberen.. rustig aan en als het echt niet ging, zou ik wel in de auto gaan zitten lezen. Maar het ging.. en het was er zo mooi! uitzicht op olijfboomgaardjes en een supergroot golfterrein..avak 12a.jpg

Maar hoewel het meestal maar heel geleidelijk omhoog ging, was het toch niet altijd gemakkelijk voor iemand met een zwaar gekneusde enkel hoor.. zo'n schuin rotsblok bijvoorbeeld waar je langs moest.. waarbij je dan nog precies op de verkeerde voet moet steunen.. oefjes..avak 12b.jpg

Maar het ging dus en ik zat.. lekker lezend en naar de klimmers kijkend en weer met m'n voetje omhoog de meeste tijd, bracht ik gezellig de dag door samen met de klimmers, veel leuker dan alleen op de camping blijven..avak 13a.jpgavak 13b.jpgavak 13c.jpg

Aan het einde van de dag weer voorzichtig omlaag, proberen niks te forceren.. het ging goed..avak 13d.jpg

Onderweg terug naar de camping nog dit leuke beeld van een man met hond gekiekt vanuit de auto.. over m'n schouder! hahahaa..avak 14.jpg

avak 14a.jpgDe volgende dag gingen ze dan in een gebiedje klimmen dat wat dichter bij St. Rémy in de buurt was.. en daar kon je de auto's zowat ónder de rotsen parkeren.. heel fijn voor mij. Het was in een soort van kloof..avak 15a.jpg

.. en dat was wel een beetje een nadeel, want het was een echte tochtkloof.. de wind woei er constant door. Dat maakte het heel erg koud.. voor de klimmers niet zo erg, want als je in beweging bent krijg je het toch wel warm..avak 15b.jpg

Maar voor mij was het behoorlijk frisjes.. gelukkig lag mijn donsjas ( mét fleecemutsje!) nog in de auto en vriendlief was zo lief die voor mij te gaan pakken.. dat scheelde..avak 15c.jpg

(het korstje van het wondje zit nog op m'n neus haha). Ik kreeg op mijn randje onderaan de trap langs de klimrotsen algauw gezelschap van de kindjes van de klimvrienden.. óók dik ingepakt hehe..avak 16.jpg

Later gingen we nog een klein stukje verderop.. dáár zaten we net úit de wind zo bleek.. scheelde een jas hoor! Maar de klimroutes waren er wat pittiger..avak 16a.jpg

Enfin.. het was weer een mooie dag geweest en aan het einde van de middag taaiden we weer af, terwijl ik gauw nog een mooi bloemetje kiekte op weg naar de auto..avak 17.jpg

De klimmers vonden dat ze hun biertje die dag wel weer verdiend hadden en er werd dus weer gezellig 'gebierd' op de camping..avak 18.jpg

Die avond ging de zon heel mooi onder, maar vanaf de camping had ik daar helaas geen goed uitzicht op..avak 19.jpg

De volgende ochtend zette ik m'n onderbeen en voet eens op de foto.. in het felle ochtendlicht is het misschien niet zo goed te zien, maar rondom waar het zwachtel normaliter zat, had de huid alle kleuren van de regenboog gekregen, maar dan vooral pimpelpaars.. m'n kuit, m'n hiel en m'n tenen tot de helft..avak 20.jpg

Ik ben er nu eigenlijk nóg niet vanaf, maar het is toch bíjna weg.. twee weken later! M'n enkel is nog steeds wel wat dik en gevoelig.. 'k vrees dat er wel een enkelband (in-)gescheurd is ook.. een gewone verstuiking is meestal na twee weken wel helemáál over.

Ik zette m'n paarse tenen ook nog even op de foto bij één van de gigantisch lange, donker gekleurde regenwormen die steeds op de camping uit de grond tevoorschijn kwamen hehe..avak 21.jpg

En toen gingen we op weg naar nóg weer een ander klimgebiedje. Eén van de klimvrienden was hier in deze streek in het voorjaar ook wezen klimmen en had gedacht, dat als ik dat pad van dat éérste gebiedje kon doen, dat ik dan het pad naar dát gebiedje bij Aureille, zoals het heette, ook wel kon. Mjaaa.. dát was dus eigenlijk niet zo.. beetje verkeerd ingeschat. Het paadje was véél langer en steiler en af en toe moest ik zelfs tegen rotsblokken op klauteren! Die dag heb ik m'n enkel echt wel een beetje geforceerd vrees ik. Zéker op de terugweg.. naar beneden was het nog veel rotter wandelen dan omhoog. Maar ja.. ik was nu eenmaal al boven hè.. en het uitzicht was toch wel mooi..avak 22.jpg

Zo.. morgen weer verder met het verslag. Ik ben klaar met behangen beneden in het halletje.. nu nog twee kleine muurtjes op de overloop hierboven en dan kunnen we de spullen weer terug gaan zetten en op gaan hangen. Vriendlief moet dan alleen de trap nog bekleden.. maar dat zal niet vóór het volgend weekend gaan lukken.

GROETJESSS!!!

avak 23.jpg

08:32 Gepost door mizzD | Commentaren (17)

Die titel deed me heel snel door dit verslag scrollen naar 'de plaats van onheil' al wist ik ondertussen wel al wat er gebeurd was... Een ongeluk zit in een klein hoekje, hier meerbepaald in een klein randje of geultje maar kan heel je vakantie zo wat in de war sturen. Zag er inderdaad behoorlijk pijnlijk uit en taai als je bent ging je er toch de hort mee op. Toch maar goed verder verzorgen en eventueel eens naar die ligamenten laten kijken als het niet ok aanvoelt.
Uiteraard heb ik weer tot boven gescrolld en gelezen en genoten van al het moois.
Dat everzwijntje zag dat je te vertrouwen was en poseerde daarom zo mooi. Die eekhoorn daar zul je het de volgende keer moeten aan vragen waarom hij zijn kont keerde ;-p.
Fijne dag nog. Xxx

Gepost door: lucretia | 02-11-15

"wie zijn neus schendt, schendt zijn aangezicht" zeggen we hier, maar dàt ziet er nog niet zo erg uit. Die enkel is erger, vooral tijdens een (wandel)vakantie. Vlug beterschap!

Gepost door: omamoetje | 02-11-15

@ lucretia..
Stevig enkeltje hè.. word er zelf gewoon nog naar van als ik die foto van die 'homp' zie hehe. Zeker weten dat ik nog naar de dokter ga als het lang blijft duren, dat opgezwollen en pijnlijk zijn.. maar als ik internet mag geloven kan het best wel even duren eerdat zoiets echt over is.
Eekhoorntje keerde z'n gat niet.. ik nam die foto te snel en keek niet goed.. daarna was ie wel verdwenen hehe.

@ oma moetje..
Ja, dat zeggen wij ook.. en toen de pleister er nog opzat viel het wel meer op haha. Ikzelf zag dit wondje niet, alleen 's morgens als ik voor de spiegel stond om me te wassen 'schrok' ik elke keer toch een beetje haha.
Het was behelpen.. vooral omdat we natuurlijk ook kamperen met een tent.. je moet eens proberen op je knieën te gaan zitten of vanuit je knieën op te gaan staan om je tent uit te kruipen met zo'n dikke pijnlijke enkel..! ;-) Het wandelen gíng.. met een steunzwachtel om, m'n hoge wandelschoenen aan en m'n stokje.. ben niet voor één gat te vangen, maar heb wel eens fijner gewandeld hehe.

Groetjess!

Gepost door: mizzD herself | 02-11-15

Die titel voorspelde weinig goeds en eerst dacht ik dat het iets met het everzwijn te maken had maar dit is toch ook wel erg en zeker op vakantie.
Ik heb ooit is zo 3 ligamenten afgescheurd met iets gelijksaardigs, ik trapte op een leeg blikje en sloeg me voet om maar dat was nog in mijn 'schoenen' periode;-).
hopelijk is het snel beter want ik denk niet dat jij lang kan blijven stilzitten:-)

Gepost door: Patrick | 02-11-15

@ Patrick..
En hoe lang heb jij daar last van gehad?
Als het moet kan ik best wel stilzitten hoor.. heb vandaag ook een rustdagje.. gisteren op het keukentrapje op en neer met dat behangen leverde me weer een dikkere enkel op dan ik had.. moet echt nog oppassen.

Gepost door: mizzD herself | 02-11-15

Ai ai, wat een tegenslag MizzD ! De voet koelen in koud water of ijs erop leggen (als je die bij de hand hebt) is het beste wat je in zo'n geval kan doen. Het lijkt me alleszins heel pijnlijk. Gelukkig kon je de nodige rust nemen en is het allemaal nog goed gekomen.
De kleuren van je voet en onderbeen gingen anders wel heel erg goed samen met de herfstkleuren :-)
Groetjes !

Gepost door: Fluwijn | 02-11-15

@ Fluwijn..
Dat wél natuurlijk.. ik had ze er niet op uitgekozen, maar inderdaad..! :-)))

Hoi Mizzke!
Rot hé, zeker voor een globetrotter als jij, als je door zo'n misstap weken last hebt! Maar inderdaad, zoals Fluwijn zegt zijn het inderdaad herfstkleurtjes! Het herfstmeisje heeft dat goed gedaan! :-P
Dat everzwijntje vond je wel leuk geloof ik! Jammer dat dat eekhoorntje je te snel af was!
Groetjes en geniet van je welverdiende rust vandaag!

Gepost door: lena | 02-11-15

@ lena..
Het is het ene na het andere hè.. maar aaach, het is gelukkig overkomelijk.. er zijn ergere dingen in de wereld. Ik kon er nog helemaal mee naar Brugge komen hè! :-) Gisteren op het trapje me toch weer wat geforceerd vrees ik. Helemáál rust nemen is met een gewricht ook weer niet goed.. dan wordt het stijf. Ben dus wel even naar de winkel gelopen. :-)

Gepost door: mizzD herself | 02-11-15

Gelukkig dat het al weer beter met je enkel gaat. Toch zou ik wel oppassen voor overbelasting want dan kun je er nog lang last van blijven houden.

Hopelijk heb je vrijdag en zaterdag gezellige dagen gehad en heb je niet teveel last van je spieren na het behangen.
Ik heb begrepen dat je tevreden bent over het resultaat van het behangen.

Gepost door: Noortje | 02-11-15

Oei, ik herken direct die uitwendige tekenen van een gescheurde enkelband. Heb dat ook eens gehad in Frankrijk en toen hebben ze mij in het gips gestoken. Heel pijnlijk en het blijft echt wel nog maande doorzeuren. Zo erg, gelukkig heb je het niet laten aan je hart komen en ben je toch kunnen meegaan met de klimmers. Straffe madam hé.

Gepost door: Mieke | 02-11-15

dat is pas balen Mizzd..

en dat op vakantie...

hopelijk had je toch een fijne vakantie na die misstap

prettige avond

Gepost door: willy | 02-11-15

@ Noortje..
Ja hoor.. en m'n lieve vriendinnen hebben heel erg rekening met mijn zere pootje gehouden en me overal met de auto heen vervoerd. :-) Maar af en toe een wandelingetje kon gelukkig ook al weer.

@ Mieke..
Gips? volgens mij doen ze dat hier niet met gescheurde enkelbanden.. dat lijkt me erg stijf worden dan allemaal! Ik wil niet zo graag lezen dat het lang kan gaan duren.. heb over een kleine maand m'n mobiliteit heel hard nodig hè.. hopelijk valt het dus mee voor mij.

@ willy..
Ja, vervelend, maar heb me er niet door laten weerhouden een leuke vakantie te hebben hoor.

Gepost door: mizzD herself | 02-11-15

t varkentje dacht dat jullie reddende engeltjes waren :-)
maar blijkt nu dat je zelf redders nodig had, verdorie toch hé, serieus pijnlijk is dat
amai en dan toch nog op pad, stoere Mizz :-)
de omgeving is natuurlijk prachtig, daar heb je wat pijn voor over

Gepost door: fotorantje | 02-11-15

Weer een pareltje, MizzD, je log ! Heel mooie foto's ook ! Ja, je eekhoorntje staat er nog op ! Amai, wat een been !!! Ai, ai, ai..., en een puntje op je neus..., 't is pas op 5 december RodeNeuzenDag in Belgie !
Je bent een kranige madam !

Gepost door: Lies | 02-11-15

Het had erger kunnen zijn , ik zou nu toch maar een beetje oppassen en het rustig aandoen. Je hebt al last van je voet en nu die enkel . Als je dan wat geforceerd gaat rondlopen kunnen er grotere problemen ontstaan. In elk geval heb je toch nog kunnen genieten van je vakantie in zo'n mooie streek. Maar ik vraag me ook af of het nu toch niet te koud wordt om in een tentje te overnachten.

Gepost door: magda | 02-11-15

@ fotorantje..
Inderdaad, daar heb je wel wat voor over! :-)

@ Lies..
Ik ga het op 5 december toch niet overdoen hoor! :-)

@ magda..
Vrienden van ons gaan ijsklimmen in de Alpen in de winter en overnachten dan ook in hun tentje.. en heb je die tentjes in de Himalaya bij de Mount Everest-beklimmingen nooit gezien? Als je matje en je slaapzak maar warm genoeg zijn hoor! :-)
Ik had nu het voordeel dat als ik 's nachts m'n voet buiten de slaapzak hield, hij automatisch gekoeld werd..! ;-)