11-05-16

Niet zo scherp..

all 00a.jpgIk begin dit postje eens met een paar mislukte fotootjes hehe.. want naast het paadje naar het klimgebiedje toe waar ik gisteren over schreef, zag ik zo'n prachtig wild orchideetje bloeien.. een bijenorchis! Die had ik nog nooit gezien en aangezien we er zowel heen als terug langsliepen ( en zelfs twee keer, want we zijn nog een keertje teruggegaan naar datzelfde klimgebiedje iets later in de week), nam ik elke keer een paar fotootjes all 00b.jpgvan dat mooie bloempje. Maar wat bleek..? allemaal mislukt! Ik had geen geluk met de bijzondere orchideetjes hoor.. want ook die van een vogelnestje-orchis, een zeldzame soort waarvan er twee toevallig achter de tent op de camping bloeiden en die ik van de onstuimige fratsen van Jaxon gered heb, bleken achteraf niet scherp.. zo jammer! ( * update: nóg jammerder is het dat dit niét de vogelnestje orchis is, maar de walstrobremraap.. foutje hehe) Van de tweede foto dacht ik dat al wel.. die nam ik meer voor Jaxon dan voor het bloemetje hehe..all 00c.jpg

Enfin.. er zouden nog meer wilde orchideesoorten komen die wél min of meer geslaagd op de foto kwamen. Voorlopig waren we die zondagavond op de camping compleet wat klimgezelschap betreft, want ook de laatste twee vrienden waren inmiddels gearriveerd en jawel.. ook nu weer gingen we voor een wandelingetje na het eten. Vriendlief was eerst nog een beetje met Jaxon aan het spelen met z'n touw..all 01.jpg

.. maar daarna liepen we verder richting het dorpje..all 01a.jpg

Ik kiekte er wat aparte beelden..all 02.jpgall 03.jpgall 04.jpg

.. en toen ging het middels een wandelpaadje verder, achter het dorpje omhoog..all 05.jpg

Het was vrij steil, dus algauw konden we van mooie uitzichten genieten..all 06a.jpgall 06b.jpgall 06c.jpg

.. maar ik had de wandeling vanaf het klimgebied eerder die dag nog in de benen en ging niet zo snel.. bovendien maak ik altijd foto's hè..all 07.jpgall 08.jpg

.. dus werd ik al snel de rode lantaarn-draagster.. óók toen het alweer naar beneden ging..all 09a.jpg

Maar ik zie dan wél de mooiste dingen.. zoals alwéér een mooie orchidee.. een stippelorchis dit keer. Gelukkig staat die wel redelijk goed op de foto..all 09b.jpg

Onderaan de helling stond het gezelschap op me te wachten en gezamenlijk liepen we het dorpje weer door, een paar luidruchtige kippen passerend, ongeveer de enige levende zielen die we in het gehucht gezien hebben..all 10.jpgall 11.jpg

Ik legde nog een mooie wolfsmelk vast..all 12.jpg

.. en daarna was het nog een drankje voor het slapen gaan en dan de slaapzakken in.. niet te laat hoor.. de avonden koelde het heel erg af en dan was je blij dat je je warme slaapzak in kon! De volgende dag reden we weer naar Seynes voor een klimdagje. Dit gebied lag een beetje beschut voor de wind en dat was gunstig.. die waaide namelijk al een paar dagen flink.. en die was ook koud. Maar als je uit de wind kon zitten en klimmen, was het verder heel aardig weer hoor! De bijenorchis stond ook dit keer weer niet scherp op de foto, maar dit keer stond Jaxon er nog leuk achter..all 13.jpg

De klimmers haalden hun hartje weer op..all 14a.jpgall 14b.jpg

.. en Jaxon en ik relaxten in het basiskamp..all 15.jpg

.. áls we niet op het wildlife hoefden te letten natuurlijk haha..all 15a.jpg

(dat waren reuzenmieren en Jaxon vond ze érg interessant!) De lucht werd al blauwer en blauwer..all 16.jpg

.. maar om een uur of half drie was de koek wel op voor de klimmers en keerden we weer naar de auto's terug..all 17a.jpg

Dit keer liep ik beneden aangekomen even wat verder de weg af, omdat ik vanuit de auto daar nog een andere orchidee had gezien in de berm.. de gevlekte rietorchis denk ik.. vriendlief kwam me met de auto achterna gereden..all 17b.jpgall 17c.jpg

.. zowaar eens een scherpe foto! hehe!

Fotootje van Jaxon op de camping bij terugkomst..all 18.jpg

En ook de dinsdag was het klimdag.. ook weer in Seynes, maar net weer een andere rotspartij..all 19.jpg

all 20d.jpgVond het wel gezellig hoor, weer een hond in het basiskamp erbij.. Jax was al goed op z'n gemak..all 20a.jpgall 20b.jpg

.. hoewel ie af en toe een haakwerkje maakte van z'n touw hahaha..all 20c.jpg

Je kon vanaf het paadje de auto's zien staan beneden..all 21.jpg

.. en terugkijkend kon je zien waar er geklommen was.. net links van die roze rotsen..all 22.jpgall 21a.jpg

Die avond bleek men nog geen genoeg te hebben van het avondwandelingetje.. en dit keer ging het wat verder dan het dorpje en de berghelling erboven. Maar da's weer voor een volgend postje hè! Morgen eerst eens de uitslag van de puzzel hier vermelden.. denk dat er mensen naar uitkijken.. m'n tellertje gaat zo snel de laatste dagen..!

GROETJESSS!!!

all 23.jpg

08:15 Gepost door mizzD | Commentaren (16)

Indrukwekkend toch wel dat klimwerk. hoogtevrees kan je hier best missen denk ik:-) en inderdaad, als je uit de wind kan blijven zal het wel goed zijn want wij hebben daar ook eens een mistral van een paar dagen gehad en dan kan het hard waaien.

Gepost door: Patrick | 11-05-16

@ Patrick..
Die wind kan alleen al lastig zijn, maar dit keer kwam ie ook nog es uit het noorden.. brrr! Vandaar dat ze veel in ditzelfde gebiedje gingen klimmen.. er was genoeg te doen en het lag dus heel erg gunstig ivm die wind.

Gepost door: mizzD herself | 11-05-16

leuke foto's van het klimmen Mizzd..

ook de laatste foto spreekt me erg aan

klimmen, zie ik zelf wel niet zitten...

techniek maar ook kracht zijn hierbij van belang

prettige dag

Gepost door: Willy | 11-05-16

@ Willy..
Dat was een kastanjeboom waar we met de avondwandeling langskwamen.
Ja, techniek en kracht, maar vergeet balans niet.. een goed evenwichtsgevoel is zowat het belangrijkste dat je moet hebben zeggen de klimmers altijd.
Groetjess!

Gepost door: mizzD herself | 11-05-16

probeert Jaxon z'n baasje niet achterna te klauteren, de berg op?
orchideeën zijn ook niet zo gemakkelijk om ze scherp op de foto te krijgen

Gepost door: fotorantje | 11-05-16

@ fotorantje..
Nee, dat viel mee.. Axel had daar meer moeite mee, om de baas omhoog te zien gaan, dat wilde nog weleens blaffen worden hehe.

Och denk het niet hoor dat dat aan het plantje ligt.. het toestel heeft gewoon niet goed gefocust.. en ik kan dat met mijn kippige oogjes in dat kleine schermpje niet goed zien hehe.

Gepost door: mizzD herself | 11-05-16

Ja orchideën fotograferen is precisie werk en er mag ook geen zuchtje wind zijn... Maar genoten van het verslag en de illustraties erbij. Jaxon is al een flinkerd en wat gegroeid! Word je dat niet beu daar zitten wachten of heb je een boek bij? Een mooi knoopwerk maakt Jaxon van zijn lijn, een kleine hond pak je op en je ontrafelt maar deze is wel al iets groter haha

Gepost door: Joke | 11-05-16

Ah zo, dan was het geen mistral want die komt niet uit het noorden. Wij waren toen in Narbonne maar dan aan zee en toen kwam de wind vanuit de zee. We werden zowat gezandstraald:-)) zo hard kan die waaien. Trouwens daar waren ze ook aan het klimmen toen en dat met die wind.

Gepost door: Patrick | 11-05-16

Gewoon, even lekker in de sfeer gekomen MizzD. Ik vind het altijd een prachtige streek, waar de lucht altijd knalblauwer is dan hier, die stukken mooie ruige flora en huizen waar er geen wedstrijd is wie er het mooiste heeft, waar nog echt rust en ruimte
is, wel waren we jonger, dat zou echt de plek van ons dromen zijn.
Zonnige groeten

Gepost door: greta | 11-05-16

@ Joke..
Heb m'n best gedaan en had echt gehoopt op minstens één scherpe foto van dat kleine bijenorchisje.. maar aach.. vind het al heel wat dat ik er eentje in het echt zag! :-)

Ik zit natuurlijk heerlijk te lezen.. en rond te kijken.. en geregeld komen er klimmers kletsen als ze even niet aan de beurt zijn en we drinken altijd gezamenlijk koffie en eten onze lunch.. gewoon heel gezellig onder elkaar hoor.. ik verveel me geen seconde!

@ Patrick..
Jawel.. de Mistral kan ook uit het noorden komen hoor.. en hard waaien doet ie altijd! Dat risico heb je daar in de buurt van de Rhône altijd.. maar gelukkig zaten we uit de wind dus.

@ greta..
Een heerlijke streek ja.. maar wel dunbevolkt.. het was steeds wel een stukje rijden voor een winkel! Gelukkig kwam op deze camping de bakker 's morgens langs met een autootje.. dat scheelde.

Gepost door: mizzD herself | 11-05-16

Prachtig al die orchideeën en wat knap dat je al die namen er ook nog van weet.

Ik vroeg me bij het lezen ook al af of Jaxon zijn baasje niet achteraan wilde op de rotsen maar ik zag je reactie al op de vraag bij fotorandje.

Gepost door: Noortje | 11-05-16

@ Noortje..
Dat zoek ik ook achteraf op hè.. net als jij! :-)

Nee, hij wil wél naar het baasje toe als die een eindje verderop staat te zekeren , vandaar dat ie z'n eigen touw dan soms in de war maakt.. hij probeerde alle weggetjes om er te komen.. om er dan achter te komen dat ie zover niet kwam natuurlijk hehe.

Gepost door: mizzD herself | 11-05-16

't Is prachtig, MizzD, zelfs minder scherp (heb ik ook hoor) ! Kunstzinnige hond -> haakwerkje !

Gepost door: Lies | 12-05-16

ziet er een heel mooie streek uit.
En Jax is zo precies overal op zijn gemak. Leuk, dat!

Gepost door: pieterbie | 12-05-16

MizzD, hoe jij al die namen van die orchideeën kent, ik sta steeds versteld van jouw kennis van de flora. Ik ben al blij als ik een orchidee van een iris kan onderscheiden (een klein beetje overdreven) maar toch. Jaxon is al helemaal gewoon aan zijn leventje van klimmershond, vooral dan als beschermer van het vrouwtje of niet soms ?

Gepost door: Mieke | 12-05-16

@ Mieke..
Ik herken een wilde orchidee wel.. maar die namen weet ik echt ook niet uit m'n hoofd.. die zoek ik bij thuiskomst gewoon op op internet! :-)
Beschermer? neueueu.. zo'n hond is het niet hoor. Maar vond het ook wel knap dat ie zo gauw doorhad wat de bedoeling was.