17-05-16

Een klein maar onoverkomelijk obstakel..

Vbar 00.jpgan Buis les Barronies ( waar we even een koffiestopje hielden) was het niet zo ver meer naar ons uiteindelijke doel.. Barret sur Méouge. We reden de prachtige streek door, met veel kronkelige weggetjes door nauwe kloven en andere merkwaardige landschappen ( met ook weer veel wijngaardjes)..bar 01a.jpgbar 01b.jpg

En daarna algauw het kleine gehuchtje door op weg naar de camping die er zou moeten zijn. Die tweede week van onze vakantie kwam er nog een jong gezinnetje ( met twee kindjes, die welke we vorig jaar ook al mee op klimvakantie waren gegaan) ons gezelschap aanvullen, nu de twee mannen naar huis waren vertrokken. Die nieuwkomers hadden via internet geïnformeerd of de camping die zaterdag, de 30e april, ook al open was.. want eigenlijk zou ie pas de 1e mei opengaan. Dán waren wij pas zondag verhuisd en het gezinnetje zondag pas gekomen.. maar de beheerder van de camping bleek bereid de camping al een dagje eerder open te doen.. we waren dan ook de eerste gasten van het seizoen die zaterdag..bar 02.jpg

De tent stond al snel en het was nog niet zo laat op de middag.. tijd om de beentjes te strekken en de nieuwe omgeving even te verkennen.. in eerste instantie zoals we met de auto gereden waren, langs de weg terug, waarbij we over onze schouder ons tentje nog steeds op de camping konden zien staan..bar 03a.jpgbar 03b.jpg

En toen het dorpje in, langs een paardenweitje..bar 04.jpgbar 05a.jpg

.. een zijweggetje in naar het kerkje dat overal bovenuit stak..bar 05b.jpgbar 06.jpgbar 07.jpg

Het was dicht.. en de weg naar beneden ging niet echt naar de bebouwde kom.. bar 08.jpgbar 09.jpg

.. dus bogen we terug af daarheen, waarbij we eerst langs de school kwamen..bar 10a.jpgbar 10b.jpg

.. en daarna het stadhuisje aan een pleintje zagen staan..bar 11a.jpgbar 11b.jpg

Er tegenover was een hotel/restaurantje, maar dat was het wel zo'n beetje.. géén winkels, zelfs geen bakkertje.. dat was wel jammer. Terug weer richting de camping.. onderweg zagen we wel wat opmerkelijke dingen..bar 11c.jpgbar 12a.jpg

.. nee, zo'n herdenkingsnaald is niet zo opmerkelijk, die openbare verlichting als een soort van kabouterlampjes wél..bar 12b.jpg

En wat die fiets daar doet..?..bar 12c.jpg

Overal veel fruitbomen, zelfs als heggen aangeplant.. later zouden we zien dat dit echt een fruitstreek is hier..bar 13.jpg

De paardjes hadden ondertussen elkaars gezelschap opgezocht..bar 14.jpg

.. en de campingmensen waren wat vlaggen aan het 'planten'.. en nét toen wij eraan kwamen ging de Nederlandse driekleur in top hahaha..bar 15.jpg

Enfin.. de nieuwe klimvrienden kwamen ook zonder pech of ongelukken aan later die middag en we maakten ons op voor een koude nacht. Want jaaa.. dit plaatsje lag nog es wat hoger dan Arlinde waar we die week ervoor waren en dús werd het 's nachts ook weer wat kouder.. oei oei. Wat was ik blij dat ik het thermo-ondergoed ingepakt had.. we hadden het nodig als pyjama hoor!bar 16c.jpg Maar de volgende dag was het wél weer heel zonnig weer, alleen was ook de Mistralwind weer terug. We gingen op weg naar het eerste klimgebiedje in de buurt, dat in de luwte zou moeten liggen.. daarvoor moesten we de Gorges de la Méouge door en aan het einde parkeren onderaan de 'Montagne de Chabre'. Die gorges kenden we al van de laatste vakantie waar Axel nog bij was.. tóén hadden we er een dagautoritje aan besteed. Nú moesten we elke keer als we boodschappen moesten doen ( in de supermarkt van Laragne-Monteglin, het dichtbijzijnde) er doorheen kronkelen en dan gaat de lol er wel vanaf kan ik jullie verzekeren hoor! Maar goed.. we gingen dus bepakt en bezakt de berghelling op.. en als altijd maakte ik de nodige fotootjes..bar 16a.jpgbar 16b.jpgbar 16e.jpg

Tótdat.. we bij een stukje 'klettersteig' aankwamen.. dit is een stukje steile rotswand waar men staalkabels aan vastgemaakt heeft, zodat je als wandelaar toch verder kunt, al is het dan wel klauterend. bar 16d.jpgHet was maar zo'n 3 tot 4 meters omhoog.. maar niet te doen voor een hond! Omhoog met een beetje moeite misschien nog net, maar omlaag (wat later die dag zou moeten) onmogelijk.. dus hier strandde vriendliefs klimdagje. Een Franse klimmer, die ook omhoog wandelde, wees dat er een stukje lager nog een paadje omhoog ging, welke we wél met een hond zouden kunnen doen. We zeiden tegen onze vrienden dat zíj maar verder moesten gaan en dat wij gingen zoeken, maar als we het niet vonden, dan gingen we wel wat anders doen hoor, een mooie autorit vonden we ook een goede dagbesteding die dag, aangezien die wind behoorlijk koud was en ik tóch al bedenkingen had of het stilzittend voor mij wel uit te houden zou zijn. We vonden het paadje niet.. en liepen terug naar de auto. Vriendlief keek in het kaartenboek en had algauw iets gevonden dat 'm wel mooi leek.. een ritje over de Montagne de Lure.. op weg maar..bar 17.jpgbar 18.jpgbar 19.jpg

Het was een onvervalst haarspeldenbochtenweggetje steil omhoog..bar 19a.jpg

.. en dat gaf al gauw spectaculaire uitzichten! De top van de berg leek een beetje op die van de Mont Ventoux.. maar dat ga ik jullie morgen pas laten zien! Net als die aparte witte bomen die daar groeiden hehe.

GROETJESSS!!!

bar 20.jpg

08:10 Gepost door mizzD | Commentaren (10)

wat een mooie streek!
en dan zal je maar op zo'n groene camping kunnen verblijven
goh de mensen van dat dorpje moeten dus steeds weg om voeding te halen, of ze moeten een grote diepvriezer hebben

Gepost door: fotorantje | 17-05-16

Ik denk dat jij het misschien wel niet zo erg vond dat jullie dat paadje niet konden vinden.

Gepost door: Noortje | 17-05-16

wat een prachtige streek Mizzd

tenzij je moet boodschappen doen..

we zijn hier dan ook verwend met handelszaken dicht bij huis

groeten

Gepost door: Willy | 17-05-16

@ fotorantje..
Ja.. grote diepvriezers en zelf bakken waarschijnlijk. We hebben één keer een oude man met een stokbroodje onder z'n arm van het dorp vandaan zien komen, maar niet kunnen ontdekken waar ie dat brood vandaan had.. misschien bakt er iemand voor het hele dorp brood? De campingbeheerder (een heel vriendelijke man trouwens) vertelde ons echter dat voor alle boodschappen we naar Laragne moesten, dichterbij was er niks.

@ Noortje..
Och, het is een klimvakantie hè, dus lezen onderaan de rotsen ben ik wel op ingesteld. Maar zo'n dagje met z'n drietjes vind ik natuurlijk ook wel heel leuk ja. ;-)

@ Willy..
Op de vorige camping kwam de bakker met een wagentje op de camping.. dat was hier ook wel handig geweest. We misten vooral dat lekkere verse brood en de croissantjes.. met gesneden bruin brood (dat iets langer vers blijft, stokbrood is de volgende dag niet zo lekker meer hè) uit de supermarkt heb je toch veel minder dat 'op vakantie in Frankrijk'-gevoel hehe.

Gepost door: mizzD herself | 17-05-16

Dat is daar toch ook nog in het zuiden van Frankrijk die tweede camping. Misschien zijn er daar maar heel weinig inwoners in dat dorp en te weinig voor een winkel of zo. In ieder geval zou een winkeltje op die camping gouden zaken doen denk ik.

Gepost door: Patrick | 17-05-16

Ja het verdwijnt daar ook hé de bakker en het kruideniertje. De crisis slaat overal toe. Mooie streek, een fruitstreek zeker. Kersenbomen, niet gezien? Seringen bloeiden er ook al. Heel veel mooie foto's.

Gepost door: Joke | 17-05-16

@ Patrick..
Die was er wel, een campingwinkel, maar alleen in het hoogseizoen geopend.. dat zie je wel vaker.

@ Joke..
Hmm.. ik weet niet.. er stond niks leeg, denk dat het er gewoon nooit geweest is.

Ja, heel veel fruitgaarden.. met van die netten tegen de vogels erover.. het landschap zag er wit van. :-)

Gepost door: mizzD | 17-05-16

Leuke zonnewijzer, MizzD !
Spannend mooi !

Gepost door: Lies | 17-05-16

IK den dat de mensen in zo'n dorp al hun boodschappen in één keer doen en die dan invriezen of koel bewaren.Ik zie dat bij de Luxemburgse familie ook. Vroeger waren er in hun dorp ook een paar winkels maar nu niet meer. Ze rijden dan naar een shoppingcenter en slaan voorraad in. Maar als vakantieganger kun je zoiets niet doen en kun je voor verrassingen staan.

Gepost door: magda | 17-05-16

die openbare verlichting is super!