19-05-16

Conditie.. nul!

bar 00.jpgNa ons wandelingetje naar de rivier zette ik bij terugkomst op de camping het infobord over 'natuur in de buurt' op de foto.. de uil en de specht hebben we niet gezien maar zéker wel gehoord. Die vruchten, daar was het nu nog te vroeg voor. Alleen die speciale muis hebben we niet kunnen ontdekken.. misschien was die nog wel in winterslaap? hehe.
Jaxon had van de welgevulde dag géén honger als een muis.. hij vrat als elke avond ( en ochtend) z'n bak netjes helemaal leeg.. het is geen slechte eter hoor..bar 01.jpg

En de volgende dag pakten we onze rugzakken dus weer in voor een klimdag.. het was een gebiedje wat verder weg dit keer.. nog nooit geweest ( maar dat was met alle gebiedjes hier), maar het zou ook weer gunstig liggen ten opzichte van de wind ( die ook die dag nog woei). Het was alleen wél een flinke aanlooproute.. wel 45 minuten volgens het gidsje.. oei! Ik dacht dat het dan toch wel heel geleidelijk in bochten omhoog zou gaan.. zo hadden we wel vaker gebiedjes met lange aanlooproutes bezocht. Die liggen dan hoog en dan duurt het natuurlijk even eer je al die haarspeldbochtjes gehad hebt. Bij het parkeerplaatsje dat we toch algauw gevonden hadden, stond een wrak van een auto.. nog es oei!bar 02.jpg

Wat ermee gebeurd was weten we natuurlijk niet.. maar wij haalden in ieder geval alle waardevolle spullen (zoals altijd eigenlijk) nauwkeurig uit de auto's haha! En toen ging het dus omhoog.. en ik moet zeggen: behóórlijk steil! Het pad deed me aan ' de geul' in Mödling denken.. op de tweede dag van de Wanderdreitage daar was er een pad dat voor 20 minuten lang alsmaar steilrecht omhoog ging.. met een  lichte kromming zodat je nooit het einde in zicht kreeg.. bijzonder vermoeiend was dat! En hier was dat ook zo.. voorlopig ging het nog door bos.. Jaxon vond het wel wat en sprong enthousiast vooruit en kwam ons dan weer 'ophalen' hehe..bar 03a.jpgbar 03b.jpgbar 04.jpg

Bij een eerste open stuk zag je meteen al dat het goed omhoog ging.. een weids uitzicht was je beloning voor het gezwoeg..bar 05.jpg

Maar omhoog kijkend werd wel duidelijk dat we er nog lang niet waren.. die klimrotsen waren nog heel ver weg..bar 06.jpg

Allemachtig.. ik was op één derde van de klim al door m'n krachten heen en moest geregeld even stilstaan om op adem te komen. De vrienden klommen gestaag verder, maar zelfs vriendlief kreeg last van z'n kuitspieren..! Dus wij volgden in ons eigen tempo..bar 07.jpgbar 07a.jpgbar 08.jpg

Op twee derde van de klim kreeg ik m'n ene been niet meer fatsoenlijk voor het andere.. m'n knieën gaven het bijna op. Tijd voor een wat langere pauze hoor.. ik had het idee dat ik op moest geven.. het was té ver voor mijn ongetrainde lijf! Maar vriendlief zei dat we er nu toch echt bijna waren.. misschien nog een minuutje of 5. Het was op dat moment twaalf uur.. ik zei 'm dat ik dacht dat het nog wel half één zou worden, eerdat we er zouden zijn.. maar stiekem hoopte ik natuurlijk dat híj gelijk had. Het gaf nieuwe moed en we strompelden verder omhoog.. het laatste stuk ging gelukkig wél in haarspeldbochtjes, want dat was ik nog vergeten te schrijven: het pad blééf dus alsmaar recht omhoog gaan.. niks geleidelijk..! pas dat allerlaatste stukje dus.. waar we uiteindelijk nog rúím een half uur over deden..!bar 08a.jpg

Wat was ik blij toen we de vrienden hoorden roepen dat we er nu echt bijna waren.. en helemáál toen we echt boven waren.. bar 09.jpg

.. een aanlooproute van 45 minuten..? we deden er twee keer zolang over! Er gingen er twee meteen in de ruststand hoor..bar 11.jpg

.. ja hij en ik dus.. hoewel.. nu ik er was, bleek ik nog wel wat puf over te hebben.. voor de nodige fotootjes natuurlijk hehe. Een prachtig uitzicht..bar 10.jpg

.. en het rook er heerlijk naar tijm..bar 12a.jpgbar 12b.jpg

.. en andere bloemetjes..bar 12c.jpgbar 12d.jpg

Deze witte zagen we op Corsica ook, maar ik ben de naam nu weer even kwijt..bar 13.jpg

(*even teruggezocht op m'n blog.. en het is dus de witte affodil!) De klimmers waren na een kop koffie en een boterhammetje weer fit genoeg om hun kunstjes te doen..bar 14a.jpgbar 14b.jpgbar 14c.jpg

En ik las lekker m'n boekje.. aaah ja.. onbekend gebiedje hè, dus voor de zekerheid m'n helmpje op tegen eventueel vallende stenen..bar 15.jpg

Een paar uurtjes bijkomen en me mentaal voorbereiden op de terugweg.. hoewel het pad nergens echt heel erg 'eng' geweest was (op één bochtje na die nogal uitgesleten was), het werd toch een behoorlijk eind steil afdalen en dat met mijn zo snel verzurende beenspieren, omdat ik naar beneden lopen spannend vind en dus veel te verkrampt loop.. ai ai ai! Maar goed.. men wilde geen helikopter voor me bellen hehe, dus het moest er toch van komen.. en na nog een laatste blik op dat geweldige panorama..bar 16.jpg

.. werd de terugtocht aangevangen..bar 17a.jpg

bar 17b.jpgEn het viel gelukkig best mee.. heb alleen weer een paar keer op keitjes of op de zijkant van het paadje m'n enkels een beetje verzwikt.. dat is tegenwoordig strijk en zet, heb heel zwakke enkels gekregen sinds ik inlegzooltjes heb.. doe al versterkende oefeningen, maar die baten nog niet echt. Gelukkig was het dit keer niet zo ernstig als tijdens de herfstvakantie vorig jaar en kon ik gewoon doorlopen, maar het ging wel van áah!'en 'oehh!' hoor! hahaha!

Was zó blij dat ik weer beneden was, dat we op een ijsje getrakteerd hebben bij de supermarkt in Laragne, waar we doorreden op de terugweg en natuurlijk dan meteen boodschapjes deden. En heb zelfs nog wat fotootjes in de gorges gemaakt die keer ook hehe..bar 18a.jpgbar 18b.jpgbar 18c.jpg

Voelde me achteraf een beetje trots dat het me gelukt was die dag.. had het rot gevonden voor vriendlief als ie wéér niet had kunnen klimmen hoor. Maar m'n enkels en knieën voelden na deze klauterpartij wel heel erg wrakkig.. dat werd de vólgende dag een rustdag als het even kon. Nou.. de vrienden waren juist van plan die dag weer te gaan fietsen, dus dat kwam goed uit. En de rest van die vermoeiende maandag leefde ik me uit met het fotograferen van de bloemetjes op de camping hehe.. de boterbloemen op de weide achter het (nu nog lege) zwembad bijvoorbeeld..bar 19a.jpg

.. en ook hier weer madeliefjes in overvloed..bar 19b.jpg

En van deze blauwtjes stonden er ook heel veel.. volgens mij heet dat zenegroen..bar 19c.jpg

Morgen verder.. denk ik.

GROETJESSS!!!

bar 20.jpg

08:24 Gepost door mizzD | Commentaren (13)

Hoi Mizzke!
Wow, wat een klim! Mijn petje af voor jou dat je volhield! Van hier te lezen voel ik het al in mijn kuiten. ;-))))
Groetjes!

Gepost door: lena | 19-05-16

@ lena..
Ja en dan zeg ik nog altijd dat ík niet klim..! hahahaa eigenlijk toch wél een beetje hè. :-)

Gepost door: mizzD herself | 19-05-16

het uitrusten onderweg bood fantastische zichten, daar alleen voor zou je al wat langer rusten :-)
toch wel heel flink van je! k zou moeten afhaken, ik kies resoluut voor plat :-)

Gepost door: fotorantje | 19-05-16

@ fotorantjre..
Ik eigenlijk ook.. maar ja..! :-)

Gepost door: mizzD herself | 19-05-16

Ik zou niet meevoeren, dat lukt me nooit meer. Heerlijk gelezen en genoten van de foto's

Gepost door: Joke | 19-05-16

Wat een geklauter om te kunnen klimmen, mij niet gezien hoor, ik hou van het vlakke en van langs de zee lopen. Dapper dat je het zo'n eind hebt volgehouden. Als je nu steeds last van je enkels blijft houden, zou je ze dan niet van tevoren stevig intapen? Of misschien doe je dat al, dat weet ik natuurlijk niet. Je foto's zijn weer erg mooi geworden, in de geest wandel ik zo met je mee.

Gepost door: Haba | 19-05-16

@ Haba..
Nee, ik tape niks in.. heb het daar met de fysiotherapeute over gehad, maar die zei dat het toch beter was die gewrichten steviger te maken middels oefeningen.. met intapen worden ze juist zwakker. Maar wellicht zal het in de toekomst wel moeten.
Groetjess!

een kuitenbijter dus..

we komen dan ook uit het vlakke land..

ik denk wel dat ik langere afstanden wandel dan jij, maar klimmen is ook niet mijn ding..

knappe foto van deze uitstap

groeten

Gepost door: Willy | 19-05-16

Meestal moet je altijd wat tijd bijtellen als er zoiets in een gids staat. Misschien had je een paar goeie steunstokken moet zoeken, dat helpt heel wat als je bergop moet de hele tijd. Maar het was toch weeral de moeite waard en goed voor de conditie:-)

Gepost door: Patrick | 19-05-16

@ Patrick..
Ik loop altijd met een stokje.. wel maar eentje, heb graag een hand vrij. Maar dat stokje is meer voor het afdalen dan voor het stijgen hoor.. ivm die slechte knieën van mij!

Gepost door: mizzD herself | 19-05-16

Hoedje af voor jou, MizzD ! Ik zou opgegeven hebben, écht waar. Het machtige uitzicht was een gedeeltelijke beloning !

Gepost door: Lies | 19-05-16

In feite is die lange aanlooptijd een opwarming voor de klimmers!! Ze kunnen er seffens aan beginnen. Maar voor jou is het echt een inspanning voor je knieën en voeten. Ik zou het er niet voor over hebben om mijn voeten zo te martelen , zelfs niet voor een mooi uitzicht.

Gepost door: magda | 19-05-16

vinyl laat ook nooit een brokje liggen, hoor. Hij is een echte schrokop.