21-05-16

Zonnesteek? :-)

bar 00.jpgHet was die donderdag echt een hele mooie dag.. de klimmers kregen het op die rotsen (die pal op de zon lagen) algauw bijna té warm! Ik zat gelukkig een beetje in de schaduw, anders was het voor mij op die richel ook niet uit te houden geweest. Ik had uitzicht op de weg die we gereden hadden om bij dat klimgebiedje te komen en na een uurtje zag ik de wagen van de vrienden met de kindjes (die altijd een wat langzamere start van de dag hadden dan wij, waardoor onze wegen niet zo héél vaak kruisten) beneden aan komen rijden.. het zou deze dag écht een gezamenlijke dag worden voor het eerst..bar 01a.jpgbar 01.jpg

Naar rechts kon ik vanuit het basiskampje de klimmers bezig zien trouwens..bar 01b.jpg

.. en Jaxon die op z'n schaduwplekje lag te maffen..bar 02a.jpg

.. behalve als ik een foto nam natuurlijk.. dan deed ie z'n oogjes wel even open hehe..bar 02b.jpg

En toen kreeg ik in het basiskamp natuurlijk nog wat extra gezelschap.. dat is ook weleens leuk..bar 04.jpg

Ondanks de warmte deden de mannen nog een behoorlijk zware route, een 7a.. aangezien ze normaal 5-en en heel soms een 6-je klimmen, is een 7a behoorlijk pittig! Ze bliezen zichzelf zo wel een beetje voortijdig op hehe..bar 03.jpg

Het duurde dan ook niet zolang meer of ze hielden het voor gezien.. de middag was toen wel al een aardig eindje gevorderd hoor, dus het mocht wel vond ik. We wandelden het mooie paadje door de bremstruiken terug naar waar de auto's geparkeerd stonden..bar 05.jpg

.. en ik keek nog even terug naar waar we zojuist gezeten hadden..bar 06a.jpgbar 06b.jpg

En toen ging het het karrenspoor (in eerste instantie.. later werd het gewoon asfalt hoor, maar wél met scherpe bochtjes) weer af naar beneden..bar 07a.jpgbar 07b.jpg

.. waarbij we door een klein dorpje kwamen met een mooi kerkje.. Antonaves..bar 08a.jpgbar 08b.jpg

Net erbuiten zag ik dit opmerkelijke Christusbeeld.. het werkte bij ons op onze lachspieren eerlijk gezegd.. zó beeld je dat toch niet uit?..bar 08c.jpg

Bij de supermarkt in Laragne trakteerden nu de vrienden op een lekker fris citroenijsje, waarna we weer, door de gorges, naar de camping reden.. bar 09.jpgbar 09a.jpg

Jaxon had het vandaag wel behoorlijk warm gehad (hoewel ie zich, héél verstandig, wel koest gehouden had) en vriendlief en ik liepen dan ook meteen na aankomst naar de rivier met 'm.. lekker even pootje baden..bar 10a.jpgbar 10b.jpgbar 10c.jpg

Vriendlief probeerde door stenen ver weg in het water te gooien 'm in wat dieper water te krijgen.. maar het was gewoon nergens erg diep hehe..bar 11a.jpgbar 11b.jpg

.. maar door het rennen spatte ie zichzelf toch wel lekker nat hoor..bar 10d.jpg

Langs de kant was nog het diepste.. dat merkte vriendlief ook.. want die kon gewoon naar de overkant wandelen zonder dat z'n broekpijpen gevaar liepen nat te worden hahaha..bar 12.jpgbar 11d.jpg

De dag erna, donderdag, was de laatste dag van de vakantie.. en de vrienden hadden in hun klimgidsje een gebiedje gevonden waar heel wat 5e- en 6e graadsroutes op waren om te klimmen. Het was alleen een stukje rijden én.. weer een behoorlijk stuk wandelen.. oei! Ik twijfelde.. het was de vorige keer wel bijzonder zwaar wandelen geweest.. maar uiteindelijk besloot ik toch maar weer mee te gaan.. alleen op de camping blijven is ook niet leuk hè! We hoefden dit keer eens niet door de gorges, maar de andere kant op.. door een andere kloof. Veel stiller daar..bar 13a.jpg

De parkeerplaats moest bij een gîte zijn, vóór een brug en het paadje omhoog zou goed aangegeven zijn.. hmm.. de plek waar wij stopten kon het dan niet zijn.. er was géén gîte, niet echt een brug ( de weg ging wel over een stroompje, maar het leek niet echt op een brug) en bij het paadje dat men op wilde gaan stond helemaal niks.. het leek mij ook geen wandelpaadje, maar een geitenpad. Maar eigenwijs als die klimmers zijn, besloten ze toch maar dit paadje te nemen..bar 13.jpg

Het was op zich geen slecht pad.. het ging lekker geleidelijk langs de berghelling omhoog, waarbij je de hele kloof inkeek.. bar 14.jpgbar 15a.jpgbar 15b.jpg

.. het enige dat miste was een haarspeldbochtje om verder omhoog te komen.. de klimrotsen waar we pal onder gestart waren, kwamen zo wel heel erg ver achter ons te liggen!..bar 15c.jpg

Dit klopte van geen kant.. en onze vriend rende even een klein stukje vooruit om te zien of er óóit een bocht zou komen. En jawel.. verderop had ie steenmannetjes gezien.. dat zijn op elkaar gestapelde stenen waarmee mensen in de bergen routes aangeven.. en dús wandelden we nog verder..bar 16a.jpg

bar 17a.jpgHet werd nu wel veel steiler.. het leek recht de berghelling op te gaan, het zweet gutste dan ook al snel van m'n rug! Er werd even rust gehouden.. jammer genoeg waren we inmiddels wel onder de bomen vandaan, het koffiestopje was dan ook heel erg zonnig.. wél met uitzicht op de Mont Ventoux in de verte, dat wel.Maar Jaxon kon geen goed plekje vinden om te rusten.. weinig schaduw en nauwelijks vlakke grond.. en hij werd echt wel heel erg moe. Het was weer véél te ver wandelen zo. Wij zaten op een gegeven moment ook niet meer zo op ons gemak, omdat we boven achter ons ineens een enorm gerommel hoorden.. we sprongen als een bosje vlooien op..roadsign_falling_rocks_thumb.jpg dat was een flinke rots die naar beneden kwam vallen! We zagen 'm niet hoor.. hij werd alweer tegengehouden door de struiken denk ik.. maar we wilden meteen weg daar.. véél te gevaarlijk blijkbaar. De vrienden gingen verder naar boven, op verkenning. Wij bleven even achter en zochten een wat schaduwrijker plekje om Jax even goed tot rust te laten komen. Maar toen we een kwartiertje later achter de vrienden aan wilden gaan, was het echt geen doen met Jaxon.. in elke schaduwplekje bleef ie staan.. hij wilde gewoon niet verder. We maakten ons zorgen.. en besloten terug te keren. Helemaal boven aan de berghelling, vlak onder de graat zagen we de vrienden tussen het struikgewas. Vriendlief maakte een toeter van z'n handen en riep dat we terug gingen. Ze hoorden ons en riepen wat terug.. maar dat konden wij niet verstaan. En tóén kwam vriendlief erachter dat ie z'n telefoon in de auto had laten liggen.. en z'n portefeuille erbij! bar 17b.jpgOei.. nog meer redenen om terug naar beneden te gaan..! Maar niet nadat we, toen we in een schaduwrijk bossig stukje terug waren gekomen, toch even een uitgebreide stop hielden.. om die hond uit te laten rusten en om een boterhammetje te eten.. we waren al heel wat uurtjes op die helling aan het ploeteren geweest! Toen we daar zaten dacht ik dat ik stemmen hoorde.. en jawel.. even later kwamen de vrienden er ook aan.. ze hadden geroepen dat zij óók terug kwamen, want dat er geen doorkomen aan was daarboven.. het pad was gewoon verdwenen. Toen iedereen wat gegeten en gedronken had en Jaxon ook weer uitgerust was, keerden we terug naar het eerste paadje en zo naar de auto's..bar 18a.jpgbar 18b.jpgbar 18c.jpg

Natuurlijk waren we wel nieuwsgierig of we niet nog een stukje verder hadden moeten rijden.. en jawel.. tuurlijk had dat gemoeten! Twee bochtjes in de weg verder was de parkeerplaats.. én de gîte.. én de brug.. en een heel goed aangegeven paadje! Maar dat gingen we nu niet meer doen.. het was al over tweeën! We reden nu maar weer terug naar de camping, langs een kudde aparte geiten, die goed bewaakt werden door een reuzegrote hond..bar 20.jpgbar 21a.jpgbar 21b.jpgbar 21c.jpg

Waarna we door het kleine plaatsje Lachau kwamen waar ik nog een speciale muurschildering zag ( zie slotfoto).

Ook dit keer ging vriendlief toen we op de camping terug waren, weer met Jax naar de rivier natuurlijk, maar ik was afgepeigerd en bleef dit keer bij de tent. Moest trouwens m'n 5.gifstoeltje herstellen, want het doek scheurde uit toen ik onverwachts snel op wilde staan.. oei! Met een lapje en het ijzergaren uit het naaitasje van de vrienden kon ik een voorlopige reparatie doen.. het was gelukkig de op één na laatste dag van de vakantie!

Het werd die avond snel koud, maar omdat we de dag erna (vrijdag) op zouden breken, maakten we er toch een gezellig avondje van met een hapje en een drankje. En de volgende ochtend lag er een laagje rijp op de tent toen we die in moesten pakken. Gaf niet.. we hadden toch al besloten ook op de terugweg Sy aan te doen. En daar ga ik morgen in het laatste vakantiepostje nog het één en ander van laten zien.

FIJN WEEKENDDD!!!

bar 22.jpg

08:08 Gepost door mizzD | Commentaren (17)

Het klimmen werd die tweede dag eigenlijk een zware wandeling en als je dan geen schaduw hebt word het inderdaad zwaar. Volgens mij is het daar in hoogzomer niet te doen van de hitte in die heuvels.

Gepost door: Patrick | 21-05-16

@ Patrick..
Ja, een zware wandeling met volle bepakking ook nog.. als ik gewoon ga wandelen sleep ik m'n dikke boek en m'n stoeltje niet mee hoor! en die klimmers hun zware uitrusting ook niet! :-)

Ik denk niet dat er daar veel gewandeld wordt.. slechts de aanlooproutes naar de klimrotsen zijn er.. en die rotsen liggen in volle zon, dus dan doen ze die niet in de zomer.

Hoi Mizzke!
Pfff!!! Dat was onverwacht wel een hele zware wandeling voor jullie en zeker ook voor Jaxon! Ik dacht nog, door de titel, dat jullie er een zonnesteek aan over zouden houden!
Groetjes!

Gepost door: lena | 21-05-16

@ lena..
Ik dacht dat die klimmers door de warme dag ervoor een zonnesteek hadden opgelopen.. dat ze ondanks alle tekenen van dat het niet goed was tóch daar naar boven gingen..! :-)

Gepost door: mizzD herself | 21-05-16

Dat was wel een heel modern christus beeld

Gepost door: Merel | 21-05-16

Dat is hier meer dan één boterhammetje om te lezen. Dat laatste tripje was dus een reis voor niets, toch niet voor te klimmen. Een mooi kerkje was dat. Mooie foto's van de omgeving. Was dat manneke er ook niet bij vorig jaar?

Gepost door: Joke | 21-05-16

@ Joke..
Dit is een meiske! :-) Haar broertje en zij waren er vorig jaar inderdaad ook bij, allebei de klimvakanties, dus zowel in mei als in oktober! :-)

Gepost door: mizzD herself | 21-05-16

Wat griezelig als je een rotsblok hoort vallen. Je zou na twee zulke zware klimpartijen haast aan nieuwe knieën toe zijn.
Trouwens ik heb ook bewondering voor Jaxon hoor.

De omgeving is schitterend zie ik op je foto's.

Gepost door: Noortje | 21-05-16

@ Noortje..
Ja, daar had iederéén wel even trillende knieën van hoor.. volgens onze vriend klonk het als een blok van zéker een kubieke meter.. als ie door was komen rollen hadden er flinke ongelukken kunnen gebeuren.
Jaxon liep natuurlijk nog meer dan wij.. zo steeds op en neer. En hij was ook nog even kwijt..t oen had ie een wilde geit gevonden.. mét jong. Maar die heb ik niet gezien.. eerdat ik daar was, waren de geiten er vandoor en had vriendlief Jax maar even aangelijnd hehe.

Gepost door: mizzD herself | 21-05-16

Je zit daar toch wel zàààlig met je boekje, MizzD ! Tof gehelmd gezelschap ! Machtig uitzicht. Gevaarlijke passage... Mooie muurschildering.

Gepost door: Lies | 21-05-16

avontuurlijk
heel mooie fotoreeks
Jaxon was te moe om met het kindje te spelen, beiden aan de leiband :-)
mooie zondag

Gepost door: fotorantje | 22-05-16

Dus de vakantie is bijna voorbij, nou jullie hebben het heel leuk gehad zo aan de foto's te zien, jammer van dat foute pad, tenminste voor de klimmers en natuurlijk voor Jax. Ik wens je een fijne zondag toe.

Gepost door: Haba | 22-05-16

@Tijdelijk was Skynet niet mogelijk, MizzD, nu wel !?

Gepost door: Lies | 22-05-16

dat kruisbeeld vind ik wel heel vreemd...

de foto met dat extra gezelschap is hier mijn favoriet

PS: gisteren kon ik niet reageren en tot daarnet kon ik zelf niet publiceren

Gepost door: Willy | 22-05-16

@ Lies..
't Was weer hommeles.. ik kon zelfs nergens reageren. Nu lijkt het weer opgelost.. misschien hielp m'n mailtje aan Skynet wel?

@ Willy..
Ik vind dat kruisbeeld nergens op lijken hoor.. alsof de Mistral er tegen blaast..!

Gepost door: mizzD herself | 22-05-16

amai zeg, zo'n snikhete dag, lijkt mij dat jullie een typisch zuiderse zomerdag meemaakten.
Gelukkig dat Jax in de schaduw kon maffen.

Gepost door: pieterbie | 23-05-16

Het was een warme dag en dan zo gepakt rondlopen ,dan voelt het ook zwaar aan. Maar jullie hebben het allemaal overleeft! Heel mooie beelden van het ruwe landschap.