12-07-16

Het halve werk.. ;-)

cap 00.jpgM'n afgelopen vakantie dan.. het zullen weer flink wat postjes worden.. en dan ook nog behoorlijk grote vrees ik. Met véél foto's.. ik maakte er bijna 1400, maar wees gerust: die ga ik natuurlijk láng niet allemaal posten hahahahaa! cap 00a.jpgWe gingen zondag de 19e juni al vroeg op pad.. via het westen van België naar de westkust van Frankrijk, zoals we hadden besloten. En hoewel we de eerste uren dan meestal wel wat kilometers willen maken, kwamen we al snel vrij dicht langs de woonplaats van LUCRETIA en die had zo lief gastvrij aangeboden (via mail) dat we even langs konden komen voor een koffiestopje, dat we daar toch graag gehoor aan wilden geven. Het werd een supergezellig (klein) uurtje.. langer konden we het écht niet maken.. 1180627772_www-animaatjes-nl.gifwe wilden ongeveer in de buurt van Honfleur een eerste camping gaan zoeken en daar waren we nog niet zo 1-2-3. En uiteraard wilden we onderweg ook zo af en toe de auto nog wel uit om wat te zien ook hè. Dus toen we ook het aanbod de wc even te lenen hadden aangenomen hehe, vertrokken we weer. Maar het was een heerlijke start van onze vakantie hoor.. thanx hè lu'ke! xxx (fotootje was van een eerdere keer hoor.. heb bij lucretia thuis geen foto's gemaakt).

Eenmaal op weg ging het lekker vlot.. het was heel rustig op de wegen. En algauw kwamen we aan de Opaalkust aan met een prachtig golvend landschap als uitzicht..cap 01.jpg

.. waar we Cap Blanc-Nez vanuit de auto bekeken, maar bij Cap Gris-Nez wel even de auto uitgingen voor een kleine wandeling naar het uitzichtpunt. cap 02.jpgcap 03.jpg

We hadden dat ooit met Axel ook gedaan.. in 2006 was dat.. en het viel ons meteen op dat er ondertussen behoorlijk werk gemaakt was van deze wandeling. Goede wegwijzers en veel educatieve borden, zodat je wat van de geschiedenis van de plek ook meekreeg..cap 04a.jpgcap 04b.jpg

Maar de uitzichten waren en blijven van zichzelf al erg mooi..cap 04.jpgcap 05.jpg

Het uitzichtpúnt was verrijkt met een houten vlonderbalkon.. zelfs Jaxon durfde erop.. hij waagde het zelfs zijn kop door het hek te steken om naar de rotsen en de zee beneden te kijken hehe..cap 06.jpgcap 06a.jpgcap 06b.jpg

Toen wandelden we weer langs de schaapjes terug naar de auto, waar Jax op de parkeerplaats wat te drinken kreeg.. het bleek warmer dan gedacht..cap 07a.jpgcap 07b.jpg

Omdat vriendlief even een dipje kreeg (blijkbaar nog niet genoeg espressootjes bij lucretia op hehe), nam ik hierna het stuur over. En je kon aan de verkeersborden hier wel zien dat er veel Engelse toeristen in dit deel van Frankrijk komen..cap 08.jpg

Ik moest nu dan wel zélf over de Pont de Normandie rijden.. de Brug van Normandië dus, over de rivier de Seine waar die uitmondt in het Kanaal. Er is zeven jaar over gedaan die tuibrug te bouwen, waarna ie op míjn 35e verjaardag, 20 januari 1995 dus, gereed kwam. Die brug is zó hoog (zodat het scheepvaartverkeer er zonder problemen onderdoor kan) dat ik het gewoon best wel eng vind om er naar te kijken als je zo aan komt rijden, ik reed dan ook wel een beetje met het zweet in m'n handen hehe. Vriendlief maakte deze foto's ervan..cap 09a.jpgcap 09b.jpg

Acap 10.jpgan de overkant ligt het lieflijke stadje Honfleur.. hier hadden we ooit weleens in de buurt op de camping gestaan, maar die camping was niet erg bevallen.. het terrein helde zo, dat we de hele nacht tegen het tentdoek lagen te rollen hehe. Maar het stadje zelf vonden en vinden we echt superleuk en dus zochten we even een parkeerplaatsje op voor een klein stadswandelingetje. We kwamen daarbij uit bij de buitenhaven..cap 10a.jpgcap 10b.jpg

cap 10c.jpgcap 11a.jpgcap 11b.jpgMaar algauw staken we over naar het gezellige binnenhaventje waar allerlei horeca rond is en ook diverse mooie gebouwen als het Hotel de Ville en de Saint Etiènne-kerk waarin nu het Maritiem museum gevestigd is..cap 12a.jpgcap 12b.jpgcap 12c.jpg

Híj was er natuurlijk ook bij..cap 12d.jpg

.. maar waar viel ons oog nog meer op?..cap 13a.jpg

.. hahaha.. was dié er ook weer bij.. maar om 'm nou meteen heilig te verklaren..?? hahahaha!cap 13b.jpg

We maakten een aardig rondje..cap 14a.jpgcap 14b.jpgcap 14c.jpgcap 14d.jpgcap 14e.jpgcap 14f.jpg

.. om achter het Hotel de Ville de auto weer eens op te gaan zoeken.. cap 15a.jpgwe moesten immers nog een camping vinden hè! Dat bleek lastiger dan verwacht.. er zijn hier wel campings genoeg hoor, maar vele waren behoorlijk luxe.. en daar betaal je dan ook voor. Dat was de bedoeling niet.. we zouden er maar één nachtje blijven, we wilden de volgende dag meteen doorrijden naar de Charente Maritime, maar om voor één nachtje een vermogen uit te gaan geven hadden we geen zin in. Twee (of hooguit drie) sterren is voor ons méér dan genoeg.. zwembaden of verwarmde cap 15b.jpgbadhuizen hebben wij helemaal niet nodig hoor. Gelukkig vonden we een eindje voorbij Honfleur, in het achterland van de kustplaats Deauville, bordjes verwijzen naar een 3sterren-camping in een klein dorpje dat Tourgéville heette, het beviel ons wel. Mooie plaatsjes op gras, schoon sanitair en niet zo duur.. al snel hadden we ons kleine tentje opgezet..cap 15c.jpg

En na het eten gingen we even de benen strekken middels een klein wandelingetje naar het dorpje..cap 16a.jpgcap 16b.jpg

Er stonden mooie bloemen overal, zoals deze lupine..cap 17a.jpg

.. maar de prachtige huizen verbaasden ons het meeste.. vakwerkhuizen met geweldig mooie rieten daken. Waar, bij de meeste, irissen bovenop groeiden!..cap 17c.jpgcap 18a.jpgcap 18b.jpgcap 18c.jpgcap 18d.jpg

Na het eenvoudige kerkje ook nog vereeuwigd te hebben..cap 19.jpg

.. wandelden we weer terug naar de camping.. onder een lucht die steeds donkerder en donkerder werd.. oei! zo zonnig als het die middag geweest was, was niet voorspeld geweest, maar regen helemáál niet! Dat was één van onze redenen geweest eens het westen van Frankrijk in te trekken hè.

Enfin.. het bleef die avond gelukkig nog wel droog.. en vriendlief trachtte Jaxon wat vermoeider te maken door flink met 'm te spelen..cap 19a.jpg

154.gifMaar die hond was daar eigenlijk nog minder moe door leek het wel.. of misschien té druk gemaakt? ik weet niet, maar feit is wel, dat ie toen we het tentje in gingen om te gaan slapen, compleet de kolder in z'n kop kreeg en als een dolle stier over de slaapzakken heen en weer sprong. En ik lag daar dus al in..!! Vriendlief niet, die zat nog in het voortentje, toen die hond de rits van de binnentent open kreeg met z'n neus en over hem heen de voordeur uit sprong..!! Vriendlief er achter aan.. 1180633955_www-animaatjes-nl.gifen ik zag vanuit het tentje steeds Jax langs sprinten en daarna vriendlief er achteraan, van links naar rechts en vice versa.. het leek wel 'comedy capers' hahahahahhahaa! Gelukkig kreeg vriendlief de doerak uiteindelijk tn_Dog3.giftoch te pakken en tóén was ie wél moe.. en die hond óók! hahahahahaa! En konden we lekker gaan slapen. Maar de volgende ochtend.. nou ja, het postje is wel lang genoeg zo.. wat er die volgende morgen te zien was komt wel in een volgend postje!

GROETJESSS!!!

cap 20.jpg

08:20 Gepost door mizzD | Commentaren (22)

dat was al een leuke start, uitgezwaaid worden door Lucretia
zo mooi daar
lang geleden dat ik ooit in cap gris nez was
prachtig havenstadje en dorpje ook waar jullie verbleven
haha Jaxon zal wel gezorgd hebben dat jullie niet te veel kg's bijkwamen van het goede leven in frankrijk

Gepost door: fotorantje | 12-07-16

@ fotorantje..
Niet alleen op vakantie.. ben sinds we hem hebben al 7 kilo afgevallen hahahahaha! (maar dat kon er zéker wel af hehe.. was na Axels overlijden in no-time 15 kilo aangekomen! al dat troost-eten en geen dagelijkse wandelingen meer hè)
Groetjess!

Gepost door: mizzD herself | 12-07-16

Wat fijn van Lucretia! Altijd mooi Cap Gris Nez en Blanc Nez, kan er heel winderig zijn. Charente Maritime? Altijd kans op regen! Comedy Capers, ik zie het al voor mij, vriendlief en de hond, nu ga ik plat van het lachen in de zetel om niet meer bij te komen. Wat je allemaal kan overkomen.... Heel mooie streek hier.

Gepost door: Joke | 12-07-16

@ Joke..
Ja, winderig was het wel (vandaar dat we onze vesten aan hadden), maar ook heel zonnig. Altijd mooier voor de foto's hè. :-)
'k Lag gelukkig al, anders was ik ook omgevallen van het lachen hehe.. maar was wel blij dat ie ná z'n ontsnapping toch gewoon lekker ging slapen hoor.. snap nog niet dat dat tentje het overleefd heeft, die gekke 5 minuten! :-)

Gepost door: mizzD herself | 12-07-16

Weer zo'n kerkje met een kerhof er rond, jammer dat dit hier verdwijnt, terwijl je ze daar bijna rond iedere kerk kan vinden, in die dorpjes. En die huizen, dat is wel heel tof opgetrokken uit half steen, en hout.
Wij vroegen ons ook af waarom sommige daken op de nok groene planten hebben staan, en sommige zijn geheel het dak hiermee bedekt, zal je wel daar ook al gezien hebben. Of zou het dat riet zijn dat
Mooi klein dorpje Mizzd maar weinig te zien uitgezonder de ..... maar dat laat ik aan u over om erover te schrijven.
groetjessss, ik heb genoten dat terug te zien na zo'n lange tijd

Gepost door: greta | 12-07-16

@ greta..
Bedoel je dat je Tourgéville ook kent? tjonge.. wij kwamen er maar heel toevallig terecht hoor!
Ik weet niet waar jij op doelt met dat bezienswaardige maar dit is alles wat wíj er gezien hebben. Alleen zagen we wel nog bordjes naar een militaire begraafplaats maar dat was te ver weg om wandelend te doen.

Gepost door: mizzD herself | 12-07-16

ik volg je graag op jullie reizen Mizzd

je hoeft voor mij niet op een postje te kijken, integendeel..

vorig jaar was ik ook aan de opaal kust en daar kun je enig mooie wandelingen maken

en de " Pont de Normandie " is bijzonder indrukwekkend, zelf heb ik er ook eens overgereden en dat was niet van harte

prettige dag

Gepost door: Willy | 12-07-16

Ach MizzD je bent de binnenkant van de kerk vergeten te bekijken. Boven de ingangsdeur al, zie je een mooie in Franse steen gebeeldhouwde twee gezichten van engelen, heel kunstig met de hand gemaakt. De kerk werd in drie fases gerestaureerd, met een mooi interieur, en vooral een prachtig glas raam echt een kunst werk op zichzelf wat kleur en afbeelding betreft. Van schilderij tot heiligbeeld alles was terug in zijn oude glorie teruggebracht. Heb ik alhier noch niet gezien. s' Avonds was die kerk prachtig verlicht voor de toeristen. Ook werden er na de restauratie begonnen met concerten te geven, het waren allemaal plaatsen die je moest reserveren, en dus hebben wij niets gezien, wel gehoord tot buiten, want alles zat binnen meer dan overvol.
Volgende keer zeker even binnengaan, echt de burgemeester die doet echt moeite om zijn kleine dorp op de kaart te zetten.

p.s Sorry dat ik wel wat laat terug antwoord, maar nu was me hier met de kermis toch een wielerwedstrijd, nergens een bord met omleiding, echt ik dacht dat ik niet meer thuis kwam vandaag, moest wachten tot de renners terug waren voorbij gekomen en dan pas na toelating van de inrichters mocht ik volgen.... tjonge dat heeft een uur geduurd van vertrek tot ik eindelijk thuis raakte. Maar verdorie het heeft me wel flink wat zenuwen bezorgt. Ja geen verwittiging gekregen dat ze nu wel langs onze straat gingen komen, nu voor boomkwekerijen met maar hier en daar maar een huis zullen ze dat niet nodig gevonden hebben.
qroetjessssssssss,

Gepost door: greta | 12-07-16

Je start in een stukje Frankrijk waar ik ook wel van houd. Het is wel heel lang geleden dat ik nog eens de Caps bezocht.
Heel lange posts, ik ben dus verwittigd.
Alhoewel ik deze hier heel genietbaar vind. Mooie foto's en een heel entertainende vlot leesbare tekst.
Ik ben benieuwd naar jullie volgende avonturen. Wij proberen overmorgen ook een first: met Vinyl op hotel, waar hij bij ons op de kamer zal slapen. Heel benieuwd hoe dat zal uitdraaien. Moet dringend nog wat verder werken aan de voorbereiding van de reis. Heb nog niet eens de ondertocht vastgelegd. Ga dat straks direct gaan doen. Vinyl kreeg deze morgen zijn doktersattest voor toegang tot de UK, dus vooraleer de Brexit de quarantaine terug invoert, gaan wij er nog eens goed van genieten.

Gepost door: Pieterbie | 12-07-16

Nog even zeggen dat ik het bijzonder sympa vind dat jullie bij Lucretia terecht konden voor een tussenstop. Die Belgen zijn toch bijzonder gastvrij, niet?

Natuurlijk dat Jaxon zo uitgelaten was, hij weet gewoon dat het vakantie is:-)

Gepost door: Patrick | 12-07-16

@ Willy..
Heel fijn om te lezen dat je m'n vakantieverslagen graag leest! :-)

@ greta..
Aha, dát bedoelde je, maar ik kón de kerk niet van binnen bekijken want hij was op slot! De rest van de vakantie ben ik vele kerken wél in gegaan, maar deze kon dus niet.
Wel heel vervelend als je niks hoort over zulk soort afzettingen. Ik begrijp hoe het is.. wij zitten hier in de lus van de RotterdamMarathon wat ook vaak problemen geeft als je de stad in of uit wilt. En laatst kwam ik de stad niet in door de Roparun.. ging het parkoers daarvan ook vlak langs m'n buurtje.

@ Pieterbie..
Nou, bedankt voor het compliment over de post hoor.. ik doe m'n best hè. ;-)
Met Vinyl voor het eerst in een hotel.. en dat hondje is al bijna drie..!!! :-P Zal wel gaan zeker? zo'n braafje. :-)

Ik ken eigenlijk alléén maar gastvrije Belgen ja.. wat dat betreft verslaan jullie zeker de Hollanders hehe.

@ Patrick..
Hahaha nou, gelukkig was het de eerste en enige keer dat ie zo uit z'n dak ging in de tent hoor.. en daarbuiten mócht het! :-)

Hahahaha dat had ik wel willen zien dat geren achter elkaar aan :-) Lijkt me erg grappig als je dat vanuit je bedje kan bekijken. Je hebt geen tv meer nodig dan:-))) Ook weer mooie foto's van oa mooie huisjes :-)

Gepost door: ardnas | 12-07-16

@ ardnas..
'k Moest er eigenlijk pas achteraf om lachen hoor (letterlijk dubbel gelegen :-) ).. toen ie die hond weer veilig vast had.. wie weet waar die ondeugd helemaal naar toe had kunnen rennen? hahahahahaaa!

Gepost door: mizzD herself | 12-07-16

Hoe lief van Lu'ke, MizzD !
Saint Axel..., een vakantiegroet uit de hondenhemel.
Héél mooie start, 't belooft goed/mooi te worden...

Gepost door: Lies | 12-07-16

Je vakantie verslag begint al weer met mooie foto's. Ik leer steeds meer door jouw blog over Frankrijk.
Wat een ondeugd was die Jaxon de eerste avond zeg, waren jullie niet bang dat hij weg zou lopen.

Leuk dat jullie een bootje zagen met Axel erop, dat moest zo zijn hoor dat kan niet anders.

Gepost door: Noortje | 12-07-16

@ Lies..
Wie weet..? ;-)

@ Noortje..
Natúúrlijk was ik als de dood dat ie weg zou lopen.. daarom ook dat ik pas na afloop erom kon lachen hehe.

Hoi Mizzke!
Leuke start van de vakantie hadden jullie al, te beginnen met de koffie bij Lu'ke!
Jaxon had vakantiekriebels denk ik! Hahahahaha!
Groetjes!

Gepost door: lena | 12-07-16

@ lena..
Ja.. altijd gezellig hè! :-)
Maar die hond..!!? vakantiekriebels zijn leuk, maar niet zó! :-)))

Gepost door: mizzD herself | 13-07-16

Dat lijkt me een prima start van jullie vakantie te zijn geweest, MizzD. Honfleur is een prachtig stadje (ben er lang geleden ook eens geweest). Voor de eerste nacht hadden jullie alvast een mooie camping gevonden in een schitterende omgeving.
En Jaxon hield er de vrolijke stemming alvast in.
Groetjes !

Gepost door: Fluwijn | 13-07-16

De interactie tussen vriend en Jaxon van uit een bevoorrechte plaats zal vast heel erg leuk geweest zijn. Soms zijn de meest eenvoudige dingen de tofste om aan terug te denken. Zo waren allebei jouw mannen gezond moe !!!!