13-07-16

Window gemist..

bad 00.jpgDe volgende ochtend was het weliswaar zwaar bewolkt maar nog steeds droog. En we hadden niet echt haast, dus ontbeten we eerst eens rustig voor het tentje. Maar nauwelijks waren de laatste stukjes croissant verorberd of we voelden de eerste spatjes..! Hmm.. inpakken dan maar. De inhoud van de tent lag al in de auto (sommige dingen tijdelijk even op de voorstoelen) toen de spatjes druppels werden.. gróte druppels! Jaxon werd snel in de auto gestopt.. en ik ruimde snel wat spullen van de bijrijdersstoel, zodat ik ook droog kon zitten. Vriendlief vond het teveel werk ook de bestuurdersstoel leeg te maken en dook het lege tentje in.. natuurlijk in de hoop dat het een voorbijgaand buitje was. Maar nee, eenmaal begonnen stopte het niet meer.. en uiteindelijk stonden we dus in de stromende regen het tentje af te breken. Nu is dat kleine tentje wel vrij snel op te ruimen hoor, maar het ging wel kletsnat het zakje in.. dat zouden we later wel zien te drogen. We hadden ook geen gelegenheid gehad koffie te zetten voor onderweg, dus werd het een bekertje bij een benzinestation (mét een van huis meegebrachte stroopwafel mjam!).. welke vriendlief dan nog voor een deel over z'n broek goot, omdat z'n beker achter het stuur bleef hangen hahahahaa! De wc-rol in het dashboardkastje bewees z'n nut weer eens.. hij heeft die broek de rest van de vakantie nog gedragen zonder voor l*l te lopen hoor! hehe!

bad 00a.jpgNu gingen we dan maar eens op weg naar ons voorlopig eerste reisdoel.. de Charente-Maritime, in de buurt van die leuke eilanden Île de Ré en Île d'Oberon. Heel lang geleden weleens met Lennox al eens geweest, dus we wisten dat het er een mooie streek is.

Kon onderweg geen foto's maken.. het grootste deel van de dag goot het.. en daarna waren de ramen dus nat. De zoektocht naar een beetje gunstig gelegen camping verliep die dag nog minder vlot dan de eerste dag: de campings die we in het gidsje hadden uitgezocht, bleken óf niet te vinden óf (nog?) dicht. Oei.. en het werd al later en later. Toen de laatste camping voor de tolbrug naar Île de Ré alleen huurcaravans en chaletjes bleek te hebben ( en dus geen plaats voor tentjes), besloten we wanhopig dan maar op het eiland zelf te gaan zoeken.. zo'n toeristisch oord.. dáár zouden er toch wel campings in overvloed zijn?
De tolbrug was niet erg indrukwekkend als je erover reed..bad 01.jpgbad 01a.jpg

.. pas vanaf het eiland zelf zie je wat een gevaarte het is.. ik nam er later nog betere foto's van..bad 02.jpg

Nou.. op elke hoek van de weg palen met wegwijsbordjes en zowat aan elke wel vijf voor campings.. maar het bleek algauw dat tent-kamperen op Île de Ré niet erg in trek is.. allemaal vol met huurcaravans en chaletjes dus. Uiteindelijk maar eens aan zo'n campingmevrouw gevraagd of we nog érgens met onze tent terecht konden.. 'mais oui, camping Les Maraises' zei ze tot onze grote opluchting. Algauw hadden we deze (enorme, maar toch maar 3 sterren-) camping gevonden en er was plek zat op de paar veldjes die vrij gehouden waren voor trekkers.. er vlakbij stond dit gebouwtje waarvan we niet weten waar het ooit voor gediend heeft.. bad 03.jpg

.. misschien deed die klok het ooit wél..? Nu niet hoor.. het was al ver over achten 's avonds toen wij onze tent op konden gaan zetten.. bad 04a.jpg

.. en voor de zekerheid eentje voor Jaxon apart..bad 04b.jpg

.. hahahaha nee hoor.. dat kleinere groene tentje wilden we even laten drogen hè hahahahaa! Jaxon sliep gewoon bij ons.. maar een apart tentje was achteraf niet zo'n slecht idee geweest. Want we stonden daar op.. zand! En jaaa.. daar wist ons gravertje wel raad mee! de ene kuil na de andere verscheen.. en al het zand dat daarbij aan z'n pootjes bleef hangen nam ie 's avonds mee de tent in.. ai ai.. we zijn gescrubd die nachten hahahaha!

Enfin.. de wing hadden we meteen ook al maar opgezet, want de lucht was heel dreigend.. en 'snachts hoorden we het dan ook tikkelen op het tentdak. De volgende morgen was het miezerig en grauw.. gatsie.. dát hadden we helemaal niet verwacht hoor.. ik werd er een beetje sikkeneurig van! Dat groene tentje was voorlopig ook nog niet in te pakken helaas. Maar goed.. we wilden niet te lang op deze camping blijven, maar wél het eiland bekijken.. en dús gingen we toch maar op weg na het ontbijt.. als eerste naar het stadje waar we het dichtste bij stonden, St. Martin-de-Ré. Om te beginnen reed vriendlief naar het strand daar, waar we een fort wisten..bad 05.jpgbad 06a.jpgbad 06b.jpg

Dat fort werd natuurlijk uitgebreid bekeken..bad 06c.jpg

Vele malva's (kaasjeskruid) kleurden het pad erheen roze..bad 07.jpgbad 08a.jpgbad 08b.jpgbad 08c.jpgbad 08d.jpg

Slangenkruid heten deze paarse/roze staarten.. zag ik in Katwijk ook veel als ik daar wandelde.. gedijt blijkbaar goed aan zee..bad 09.jpgbad 09a.jpg

Hierna reden we de auto naar een parkeerplaats wat dichter bij het centrum en gingen we daar op onderzoek uit.. Jaxon maakte meteen vriendjes hehe..bad 10a.jpgbad 10b.jpgbad 11a.jpg

Leuke winkeltjes overal..bad 11b.jpgbad 11bb.jpgbad 11bbb.jpgbad 11bbbb.jpg

.. en het binnenhaventje stond leeg.. het was eb..bad 11c.jpgbad 12a.jpgbad 12b.jpgbad 12c.jpg

Tijd voor een koffietje.. en nu voor de eerste keer, maar het zou later blijken dat de mensen van de horeca in Frankrijk bijzonder attent zijn op hondjes.. óveral kreeg die hond zowat nog eerder wat te drinken dan wij hehe..bad 13a.jpgbad 13b.jpg

Terug naar de auto en verder. Het volgende plaatsje waar we door kwamen heette La Couarde-sur-Mer, ook hier liepen we een rondje..bad 14a.jpg

(en maakte Jaxon wéér vriendjes hehe)bad 14b.jpgbad 14c.jpg

Op de parkeerplaats een soort van busje waar vriendlief en ik diezelfde dag nog over gefantaseerd hadden.. zoiets zouden we later wel zelf een campertje van willen bouwen als het in en uit een tentje kruipen niet meer gaat hehe..bad 14d.jpg

Hierna reden we door naar Ars-en-Ré en ook hier gingen we de auto wel even voor uit.. mooi bloemrijk plaatsje..bad 15a.jpgbad 15b.jpg

.. en het kerkje met de aparte zwartwitte toren (ooit als baken voor de scheepvaart gebruikt) zagen we al van verre..bad 15d.jpgbad 15c.jpg

Toen we alweer in de auto zaten zagen we dat het aan de andere kant van de doorgaande weg een apart stukje had met een haventje.. daar keken we dan ook nog even rond..bad 16a.jpgbad 16b.jpg

Ik zag zo'n leuk tegeltableau op een gevel waar ik wel even wat fotootjes van nam hehe..bad 17a.jpgbad 17c.jpgbad 17b.jpg

En dan heb ik de diverse prachtig beschilderde nummerbordjes die her en der in de verschillende plaatsjes op de huizen zaten nog niet laten zien.. véél leuker dan die saaie bij óns in de straat hoor hehe..bad 20a.jpg

.. vooral veel bloemen, fietsjes en ezeltjes.. er werd dan ook heel veel gefietst daar op het bloemrijke eiland.. dóór ezels hahaha nee hoor, die ezels waren er een item op zich.

Het laatste dat we gingen bekijken was de vuurtoren Les Baleines, helemaal op het uiterste puntje van het eiland, dat hier nog maar uit een smal strookje land bestaat, met in het oosten heel veel plassen waaruit men zout wint.. dat zie je in de souvenirwinkels wel terug..bad 18a.jpgbad 18b.jpg

Pal onder de vuurtoren was een restaurantje.. en we begonnen wel trek te krijgen. Laat er nu toch zowaar een geitenkaassalade op de kaart staan..! hahaha! De kaas was ingepakt met kruiden en honing in filodeeg.. het smaakte verrukkelijk (ook al zou je dat aan vriendliefs gezicht te zien niet zeggen hehe)..bad 19.jpgbad 20.jpg

We wandelden na de lunch nog een klein stukje langs de kust, waar we in de verte nog een tweede vuurtoren in het water zagen..bad 21a.jpgbad 21b.jpg

.. én er zijn altijd mensen die altijd en overal op hun eigen manier lekker kunnen genieten hè hehe.

Morgen laat ik zien dat we ook nog het laatste stukje aan de zuidzijde van het eiland bekeken.. terwijl toen  eindelijk de zon doorbrak! Het zou tijd worden.. zulke sombere foto's zijn niks voor een zomervakantieverslag hè! hahahahaa!

GROETJESSS!!!

bad 22.jpg

08:02 Gepost door mizzD | Commentaren (18)

die eilandjes liggen toch ook al ver in het zuiden dus ik vermoed dat het weer toch wel beter zou worden. Wel niet zo leuk om in die harde regen de tent moeten af te breken maar ik denk dat het voor jullie maar een snelle handeling is.

Gepost door: Patrick | 13-07-16

@ Patrick..
Het was niet koud.. een zalige 23-24 graden.. alleen dat gemiezer smorgens viel wel tegen.
Die regen was noordelijker. Ja, uiteindelijk hadden we 'm zo in de zak.. die kleinere tent is dan ook een kunststof. De grotere is lichtgewicht katoen.. dat werkt minder goed mee als het nat is. ;-)
Groetjess!

Gepost door: mizzD herself | 13-07-16

Zoveel te zien daar, MizzD. Zulke leuke dorpen en uitzichtpunten. En zoveel leuke vriendjes voor Jaxon. Zo'n vakantie kan nooit stuk. Ook al wil de zon niet meteen meewerken.
Groetjes !

Gepost door: Fluwijn | 13-07-16

het weer heb je niet in de hand Mizzd..

maar dat moet je er bijnemen.

war me hier het meest opvalt is dat haventje bij eb

prettige dag

Gepost door: Willy | 13-07-16

Fluwijn..
Jazeker wel.. altijd genoeg te zien, dus dan neem je die bewolkte lucht er maar bij ja.

@ Willy..
Zie je altijd bij haventjes die in directe verbinding met de zee staan hè.. is een wat lullig gezicht hehe, maar alles is erop ingesteld, met speciale systemen om die scheepjes vast te leggen en zo.

Groetjess!

Gepost door: mizzD herself | 13-07-16

Lekker(!) genieten tussen al het moois, MizzD !

Gepost door: Lies | 13-07-16

zonder zon maar wel al veel te zien
zo'n camper zou wel iets gemakkelijker zijn, in dat tentje kan je niet rechtstaan, meer geschikt voor hondjes :-)

Gepost door: fotorantje | 13-07-16

Het zou mij benauwen als ik zo zou moeten zoeken voor een camping. Ik ben dan ook beslist niet geschikt om zo te gaan trekken maar je bent natuurlijk wel heel erg vrij.

Die geitenkaassalade zou ik ook vast en zeker van de kaart gekozen hebben. Het is natuurlijk wel altijd afwachten hoe deze zal smaken maar jullie hadden een goede keus gedaan las ik. Alleen het erover lezen maakt al dat het water me ervan in de mond komt.

Gepost door: Noortje | 13-07-16

In zo'n kleine camper als zo'n busje kun je ook niet recht staan volgens mij hoor hehe. En je hebt natuurlijk wel tenten waar je wél rechtop in kan staan ook.. maar dat zijn wel héle grote. :-)

@ Noortje..
Zó krap vond ik ook echt niet leuk hoor.. ik zag ons al in de auto slapen hahahaha! Maar gelukkig vind je altijd wel íéts. Nu wel heel erg laat.. dat wel.. we zaten pas om 10 uur aan de macaroni! hahahahaa!

Lekker hè, geitenkaassalade! mjammm! :-)

Gepost door: mizzD herself | 13-07-16

Dat is een onbekende kant voor mij MizzD. Ja ik zou er maar eens stilletjes over gaan nadenken, zo'n camper zou ideaal zijn. Lig je hoog en droog. O wat mooie tegeltjes. Ben altijd benieuwd als ik je foto's zie, soms zijn ze onbekend, soms roepen ze ook blije herinneringen op.
Groetjessss

Gepost door: greta | 13-07-16

@Soms blijf ik ùùùùùren kijken, MizzD. 'k Ben even weggeweest, 2 koffie's, voor de kunstenaar, voor mezelf...

Gepost door: Lies | 13-07-16

Hoi Mizzke!
Het weer was de eerste dagen wel een tegenvaller hé, maar Jaxon bleef de sfeer er goed inhouden!
Zo'n campertje zou wel een goed alternatief kunnen zijn voor jullie!
Groetjes!

Gepost door: lena | 13-07-16

@ Lies..
Best gezellig lijkt me! :-)

@ lena..
Pas als we écht bejaard zijn hè hahaha!

Gepost door: mizzD herself | 13-07-16

Wij vertrekken binnen een half uurtje.
Weer is hier OK momenteel, minder leuk als je je KM'tertjes in de regen moet verbranden.
Frankrijk=hondland, zeg je, of iets in die trend. Ga je eens aan mijn madam moeten vertellen. Wanneer ik begin over een vakantie in Frankrijk krijg ik steevast als reactie dat ze daar niet hond-vriendelijk zijn.
Dus, wij gaan niet naar Frankrijk dit jaar.
Maar je weet waar wij gaan, ik verklapte het je tijdens de puzzel

Gepost door: pieterbie | 14-07-16

@ pieterbie..
Ja.. ik denk in de richting van Cornwall hè.. aangezien je dat schreef bij de foto's van St. Ives. Ik vind Frankrijk juist erg hondvriendelijk.. er zijn maar weinig campings bijvoorbeeld waar ze niet toegelaten zijn. En weinig restaurants. Engeland is natuurlijk érg hondvriendelijk, maar ik vind de Engelsen een beetje Europeanen-onvriendelijk.. we kregen steeds de kloterigste plekjes op de campings toegewezen.. héél beleefd, dat wel, maar we stonden toch klote dus. Het zal er met die Brexit niet beter op geworden zijn vrees ik.

Gepost door: mizzD herself | 14-07-16

Ben hier hopeloos ten achter met alle verhalen maar van dit logje heb ik toch al genoten. Heb toch ook heel positieve ervaringen met de hondvriendelijkheid van de fransen.

Gepost door: Mieke | 14-07-16

Genoten van die mooie streek en je mooie foto's. Ja het weer daar is soms druilerig. Leuk dat de hondjes drinken krijgen. Tijd voor zo'n campern niet? Zou ik wel leuk vinden.