15-07-16

.. op de ochtenden na dan.

aku 00a.jpgZo mooi als het die woensdag geweest was, zo sombertjes begon de donderdag erna.. heel heiig en mistig. Máár.. het oude spreekwoord luidt 'mist in de morgen is een dag zonder zorgen'.. dus trokken we heldhaftig toch de korte broeken aan, toen we in de auto stapten voor een rondje langs de kust. Vanuit Saujon waar we dus op de camping stonden, reden we eerst naar een vrij grote stad hier vlakbij, Royan geheten. Het zag er op de kaart uit als een langgerekte plaats, zich voegend naar het water waar het aanligt.. en dat is precies op de grens van de Gironde en Atlantische oceaan. Maar zoals we wel vaker gemerkt hebben, zulke steden hebben vaak niet een echt duidelijk centrum.. en dat maakt ze minder gezellig. Het was wél een bloemrijke stad.. Jaxon kon in een extra fleurige omgeving z'n plasje plegen hehe..aku 00b.jpgaku 00c.jpg

Het strand was breed en vooral leeg.. en er stond in het midden een hek op.. weet niet waar dat voor was..aku 01.jpg

In vroeger tijden zag het er op dat strand wel gezelliger uit, zoals deze oude foto die in een bloemperk stond laat zien..aku 01a.jpg

Mijn oog viel op dit eenvoudige oorlogsmonumentje.. vooral omdat er een 'LEWIS' opstond hehe..aku 02.jpg

.. die 'Brigade RAC' was een groep verzetsstrijders, die heel belangrijk zijn geweest voor de streken Charente en Noord-Dordogne en speelden een belangrijke rol bij het ontzetten van Royan in 1945 (zo las ik op Wikipedia).aku 03.jpg

Enfin.. we vonden de stad echt niet zo interessant en liepen algauw weer terug naar de auto. Toen we daarna door de stad verder reden, zagen we nog deze enorm grote monsterlijke kerk..aku 04.jpg

.. deze 'Notre Dame' is een 60 meter hoge kerk van beton in de vorm van een schip (?? ik zag dat er niet in, vond het meer een fabriekshal).. ieder z'n smaak hè, maar niet de mijne hehe.

Vriendlief probeerde een route zo dicht mogelijk langs het water de rijden.. en toen zagen we daar ineens die vissershuisjes op palen.. eventjes de auto uit..aku 05a.jpgaku 05b.jpgaku 05c.jpgaku 05d.jpg

.. op deze laatste foto hierboven waren mannen bezig weer zo'n steiger te bouwen.. ik vond het wel gevaarlijk: op zó'n hoge ladder zonder veiligheidsmaatregelen..!aku 05e.jpg

Hoog boven alles uit een vuurtoren.. daar stonden er hier natuurlijk meer van.. algauw zagen we bordjes verwijzen naar 'Pointe La Coubre' waar ook een 'phare' zou staan. Helaas moesten we wel een stukje omrijden, want vlakbij een Zoo ( waar we niet echt naar toe wilden) stond een politiewagen midden op de weg en mochten we niet verder rijden.. het waarom werd niet duidelijk, wellicht een ongeluk.. of een dier uit de zoo ontsnapt?? hahahaa! In ieder geval reden we dan maar eerst een klein stukje landinwaarts en toen de eerste mogelijkheid weer terug naar de kust..aku 06.jpg

En daar was ie dus al.. hij werd geschilderd..aku 07a.jpg

.. met een kanon ervoor..aku 07b.jpg

We waren trouwens heel erg blij met de prachtige en schone openbare toiletten hier.. niet alleen omdat we wat wilden lossen, maar we waren die ochtend stom genoeg zonder water voor Jaxon weggereden van de camping.. en hier konden we fijn onze flessen(die wél achter in de auto lagen) vullen. De lucht was ondertussen echt wel weer helemaal opengetrokken en het was lekker warm hoor, dus die hond lustte wel wat..aku 07c.jpg

aku 08.jpgOm nog verder af te koelen stopten we bij een parkeerplaatsje achter wat duinen, omdat we begrepen dat je daarachter een strand op kon. Nu stonden daar wel waarschuwingsborden voor.. 'risico van instortend duin?' dat viel wel mee.. dat het zánd op die duinen enorm warm was, dáár hadden ze ook weleens voor mogen waarschuwen vond ik hehe.. ik hield m'n sandalen nog maar eventjes aan, maar ik snapte wel waarom Jax zo hard liep hahahahaa..aku 08a.jpgaku 08b.jpgaku 08c.jpgaku 09.jpg

Die wilde lekker het water in! Ik weet niet of het op de foto's te zien is, maar er was een flinke golfslag daar, enorme brekers sloegen op het (vrij verlaten) strand en er was een flinke onderstroom. Vriendlief vond het daarom te gevaarlijk om Jaxon los van de riem te doen. Dat ziet er dan misschien wat stom uit, maar hé.. we wilden ons hondje graag na de vakantie weer mee naar huis nemen hè! Híj ziet het gevaar niet.. en laat dit manneke nu toch wél heel erg van het water houden.. véél meer dan zijn voorgangers.. dus hij ging best diep de zee in hoor..aku 10a.jpgaku 10b.jpg

aku 10c.jpgHeerlijk toch voor zó'n beest op zo'n warme dag!aku 10d.jpg

Wij reden na dit strandbezoekje nog een stukje verder langs de kust, maar veel foto's maakte ik hier niet meer van.. alleen vulde ik m'n fotoverzameling van reuzen-voorwerpen aan met deze 'hoedjes van papier' die we op een rotonde zagen en m'n verzameling watertorens werd ook weer wat groter hehe..aku 11.jpgaku 11a.jpg

En toen kwamen we terug uit bij Saujon.. en gingen we eens even het centrum daarvan bekijken.. we hadden tot dan toe alleen de camping en de supermarkt daar gezien hè..aku 12a.jpgaku 12c.jpgaku 12d.jpg

aku 13a.jpgaku 13b.jpg't Was maar klein hoor.. zó gezien allemaal. En toen vonden we het tijd voor een koud drankje op een terrasje en zochten er eentje uit in de enige winkelstraat die het gat rijk was hehe..aku 12bb.jpgaku 12b.jpg

aku 14b.jpgTerug op de camping werd er lekker geluierd en gelezen totdat het etenstijd was.. natuurlijk was het ideaal barbecue-weer en gelukkig mocht dat hier wel.. in de zuidelijker streken van Frankrijk is het nog maar zelden toegestaan ivm het risico op bosbranden. ( wat wel een beetje raar is hoor, want je ziet daar wél dat mensen gewoon hun tuinafval staan te verbranden op hun erf.. is nog een veel groter fikkie met veel méér vonken hè..!)aku 14a.jpg

Jaxon had zijn eten al gehad (honden eten niet op de 'Franse tijd'.. die snappen dat niet, die hebben gewoon om 6 uur honger hehe) en wachtte netjes tot de baas uitgegeten was. Want daarna was het altijd even speeltijd.. dat vond ie zó leuk dat ie er wel even braaf op wilde wachten hoor.. en dan zakte zijn eten ook lekker hè, niet goed voor een hond om wild te gaan springen als ie net gegeten heeft!aku 14c.jpg

Wat we eigenlijk niet gezien hadden toen we de tent daar op dat plekje opzetten, was dat er achter die struiken een waterstroompje was.. ergo: aku 15a.jpgmuggen! We werden elke avond opgevreten als we nog even gezellig voor de tent zaten! dat was wel een beetje jammer. Gelukkig hebben we in de tent horgazen deurtjes, dus konden we 's nachts alles openzetten ( voor de warmte) maar bleven de muggen netjes buiten.

De volgende dag was het metéén al mooi blauw.. die dag zetten we koers naar dat ándere bekende eiland: Île d'Oléron. Onderweg zag ik dit op een rotonde hahaha..aku 15b.jpg

Maar algauw zagen we de brug naar het eiland opdoemen, deze is gelukkig tolvrij hehe..aku 16a.jpg

Ernaast in het water een fort.. Fort Louvais is dat..aku 16b.jpg

Maar daar strekte het eiland zich al voor ons uit..aku 16c.jpg

Het is groter dan Île de Ré.. en met toch wel een heel andere sfeer vind ik. Behalve de brug ( die trouwens pas sinds 1991 tolvrij is) is er zo te zien ook een veerdienst, want we zagen net een bootje aankomen varen..aku 17.jpgaku 17a.jpgaku 17b.jpg

Het was laag water, maar sommige bootjes zijn zó plat dat ze door de ondiepste geulen kunnen varen..aku 18.jpg

(zie die hond hahahaa) Het is maar een klein haventje hier in Le Château d'Oléron..aku 19a.jpgaku 19b.jpg

Het fort daar lieten we links liggen ( nou ja, feitelijk rechts hehe).. we wandelden meteen door langs deze artistieke fleurige huisjes..aku 21.jpg

.. de grappige fietsenrekken en -uithangborden..aku 20.jpgaku 20b.jpg

Morgen verder dit stadje in en het eiland op!

GROETJESSS!!!

aku 22.jpg

08:08 Gepost door mizzD | Commentaren (9)

@..
Bijna onwerkelijk nu deze mooie zomerse Franse plaatjes te zien, terwijl op de tv de gruwelijke werkelijkheid weer eens alle perken te buiten gaat.. een bloedbad in Nice met vele tientallen doden.. verschrikkelijk. Houd deze waanzin dan nooit op? :-(

Gepost door: mizzD herself | 15-07-16

t is contrasterend Mizz
maar gelukkig zijn er hier mooiere beelden te zien dan op tv

fantastisch de gekleurde huisjes en mooi het fort in het water, t lijkt iets sprookjesachtig

Gepost door: fotorantje | 15-07-16

Die vissershuisjes zijn leuk, MizzD ! En 'molens' vind jij overal... 't Is er toch anders dan bij ons.
@Zoveel leed..., alweer...

Gepost door: Lies | 15-07-16

Het werd daar echt wel een prachtige dag ook al zag het er zo 's morgens met de mist niet zo uit. Mooie foto's van de zee, je ziet echt een happy dog in het water.
ja op het moment gebeuren erge dingen in het zuiden van Frankrijk en je kan er zelf niks tegen doen tegen die waanzin.

Gepost door: Patrick | 15-07-16

Hoi Mizzke!
Wat een heerlijk en zonnig verslagje is dit weer! Jaxon kan het echt wel gewoon worden hé om mee op reis te gaan met jullie. Zie hem daar liggen!

Het is een verademing om hier eens te komen lezen. Al die ellende die vandaag weer op ons afkwam.....
Groetjes!

Gepost door: lena | 15-07-16

@ Patrick..
Ja, dat kwam echt wel goed met dat weer. :-)

@ lena..
Ja, zo kun je het gelukkig ook zien.. dat er tenminste ook nog léúke dingen in de wereld zijn. Maar het is weer afschuwelijk hè.. kan er niet over uit.

Groetjess!

Gepost door: mizzD herself | 15-07-16

Die laatste foto is zo mooi. Het houdt niet meer op vrees ik... Heb genoten van je lange verhaal en foto's.

Gepost door: Joke | 15-07-16

Ik vind het grappig om te zien dat Jaxon aan de riem in het water was. Gelijk hadden jullie hoor je moet er toch niet aan denken dat er iets met hem zou zijn gebeurd.

Ja wat je nu van Frankrijk ziet is ellende. Je zou haast bang worden om ergens heen te gaan.

Gepost door: Noortje | 15-07-16

Royan: daar nam ik ooit de ferry om de monding van de Gironde over te stekken naar de Bordeaux streek. De stad zelf bezocht ik niet.
Water opzoeken is inderdaad een goede zaak. Het was hier vandaag vreselijk warm, dus trokken wij twee keer naar het water met onze Vinyl.