21-07-16

Komt me bekend voor..!

aau 00.jpgDe volgende dag reden we nog een mooi rondje met als hoofddoel het plaatsje Uzerche. Daar stonden in de Michelin wegenatlas die wij altijd gebruiken twéé sterretjes bij, dat wil dan zeggen dat het de moeite van het bezoeken waard is. Voor mij was het ook nog handig.. voor een eventuele volgende abc-puzzel.. plaatsen met de letter U zijn er niet zo heel erg veel hahahahaaa!
Vriendlief stippelde als steeds een mooie toeristische route uit waarbij we onderweg ook nog het één en ander te zien zouden hebben. Als eerste kwamen we door een plaatsje dat Arnac-Pompadour heette.. en bij het binnenrijden zagen we niét alleen borden die waarschuwden voor paarden op de weg (aangezien het een 'paardenstadje' was), maar tevens doemde een imposant kasteel ook meteen op, zoals op dit beginfotootje te zien is. We stopten even op de parkeerplaats ervoor waar net een kermis opgebroken werd en ik schoot wat fotootjes..aau 00a.jpgaau 00b.jpg

aau 02a.jpgTegenover het kasteel was inderdaad ook een grote paardenrenbaan..aau 01.jpg

Rondom het kasteel was het helemaal ingesteld op paardenzaken en ik zag zelfs nog een ruiter te paard lopen ook..aau 02c.jpgaau 02b.jpg

Ik weet niet.. het kwam me bekend voor om de één of andere reden. En net toen ik dat tegen vriendlief wilde zeggen, zei hij: 'joh.. we waren hier al eens eerder.. maar wanneer?' Ahaa.. hij herkende het dus ook.. maar we konden er niet opkomen wanneer we hier eerder geweest waren. Ik heb het later opgezocht.. en jawel.. toen we in augustus 2012 met Axel op rondreis waren door Frankrijk, van de Vogezen, via het Loiredal naar de Bordeaux-streek en daarna door de Limousin, waren we hier ook al doorgereden.. ik zette het naambord van het kasteel toen ook al op de foto..aau 03.jpg

Grappig.. soms heb je meer gezien op je reizen dan je dacht hè!aau 04.jpg

Enfin.. we reden weer verder door het mooie landschap..aau 05.jpg

.. en zagen op een gegeven moment een bordje dat een uitzicht over de rivier de Vézère beloofde..aau 06a.jpg

Dat was een beetje dichtgegroeid, zodat je de rivier nauwelijks nog zag, maar je zag het plaatsje Vigeois toch nog mooi erboven liggen..aau 06b.jpg

Toen we daar even later doorheen reden, zette ik de mooie kerk nog op de foto..aau 07.jpg

En toen ging het al snel op Uzerche aan.. en vriendlief zag meteen bij het binnenrijden een bordje verwijzen naar een gratis parkeerplaats. En verdikke.. ook dié kwam ons bekend voor.. waren we dan ook..??..aau 08a.jpg

Jawel.. dat uitzicht vanaf de parkeerplaats herkenden we meteen.. we waren tijdens diezelfde vakantie in 2012 hier ook al eens geweest!..aau 08b.jpg

Nou ja.. nu we er dan toch waren, gingen we er toch even een rondje wandelen hoor.. ik zag meteen dat het straatmeubilair als de bankjes, lantaarns en vuilnisbakken nieuw waren, leuk aangepast aan het ridderachtige van de stad..aau 09a.jpg

aau 09b.jpgWaren we toendertijd meteen rechtdoor door de stadspoort naar boven gewandeld.. nú zagen we een bordje voor een wandeling naar een oude wasplaats.. en dat ging juist heel erg naar beneden, een steile lange trap af. Nou, dat was dan toch weer eens wat anders hè.. dit hadden we die vorige niet gezien en dus niet gedaan. Natuurlijk daalden we dan dus nu meteen af..aau 09c.jpgaau 10a.jpgaau 10b.jpg

Onderaan de trap gekomen..aau 10c.jpgaau 11a.jpg

.. liep het pad langs een weitje met twee ezeltjes. En hoewel Jaxon in z'n hele jonge jeugdjaren, bij de fokkers dus, zeker weten ook ezeltjes gezien moet hebben, want die mensen hebben die ook, toevallig ook een grote en een kleintje, durfde hij er in eerste instantie nauwelijks langs. Een paar wandelaars die het pad tegengesteld liepen, toevallig ook Nederlanders, vonden het wel vermakelijk..aau 11b.jpgaau 11c.jpg

Bij de oude wasplaats kon Jax z'n angsten wegdrinken hehe.. hij vond dat water wel erg lekker en trok vriendlief bijna de plomp in hahahaha..aau 12a.jpgaau 12b.jpgaau 12c.jpg

Die gooide die hond later maar los.. en zo wandelden we onderlangs de stad door mooi groen naar een klein bruggetje over de rivier in de buurt van een soort van fabriek..aau 13a.jpg

aau 13b.jpgMaar van die site was wel iets gemaakt.. er stond een hypermoderne schouwburg en er waren restaurantjes waarvan de terrasjes goed vol zaten. Wij vervolgden de wandelbordjes en die leidden ons via een brug de stad weer in..aau 13c.jpgaau 14a.jpg

Deze kant van de stad zagen we eerder ook nog niet.. er was een oud klooster zo te zien..aau 14b.jpg

.. en je kon hier de bogen van het viaduct over de Vézère mooi zien..aau 15a.jpgaau 15b.jpg

Hierna kwamen we op bekender terrein.. onderlangs het kasteel, maar boven de rivier..aau 16a.jpgaau 16b.jpg

aau 16c.jpg.. om middels steile straatjes nog verder te stijgen.. Uzerche ligt op een 333m hoge rots, dus ja.. daarboven staan de belangrijke gebouwen hè.. de St. Pierre kerk en het kasteel van Pontier..aau 17a.jpgaau 17b.jpgaau 17c.jpg

Deze watergoot voor de kerk met modern beeldje bovenaan, daar heeft Axel ook nog uit gedronken hehe..aau 18b.jpgaau 18a.jpg

En dit is dan het uitzicht vanaf de stadsmuur..aau 19.jpg

Aan de andere kant nog wat moderne kunst..aau 20a.jpg

.. dit beeldje van een klein meisje met een appel op het pleintje achter de kerk vond ik leuker..aau 20b.jpg

Hierna wandelden we zo langzamerhand het stadje weer uit.. de accu van m'n fotocameraatje gaf aan dat ie bijna leeg was, dus was ik zuinig met foto's maken hehe (reservebatterij lag in de auto!). Maar 'la Porte Bécharie' moest er nog wel op..aau 21a.jpgaau 21b.jpg

.. en de feestelijke vlaggetjes die ons uitwuifden..aau 21c.jpg

En terug op de parkeerplaats legde ik dat ongelofelijk mooie uitzicht echt nog een keertje vast.. maar ik had m'n reserve-accu nu toch bij de hand hè hehe.aau 21d.jpg

Op weg terug naar de camping zouden we nog een laatste plaatsje aandoen.. het lag vlakbij het dorpje waar de camping was en zag er vanaf de weg indrukwekkend uit, ook weer met een kasteel. Vriendlief noemde het plaatsje 'Ik zie de uil' hehe.. mogen jullie raden hoe het echt heette! Ik laat het morgen zien!

GROETJESSS!!!

aau 22.jpg

08:10 Gepost door mizzD | Commentaren (13)

Jullie 'zien' zoveel, MizzD, het kan niet allemaal 'blijven hangen'. In ieder geval heb ik hier weer cultuur 'gesnoven'...
Rara...-> je vindt wel sterkere spelers !
Fijne dag !

Gepost door: Lies | 21-07-16

k zou het niet weten Mizz
haha Jaxon wilde echt niet naar de ezeltjes
van naam herkenden jullie de plaatsjes misschien niet maar het uitzicht had dus wel degelijk indruk gemaakt dat je het daaraan herkende

Gepost door: fotorantje | 21-07-16

@ fotorantje...
Ja, dat uitzicht herkenden we meteen, maar die naam.. goooh, had ik tóch al foto's van meer plaatsen met een U..! :-)))

Gepost door: mizzD herself | 21-07-16

Héhé blij dat jij ook eens iets vergeet haha, ben ik niet alleen en had ik Uzes toch lekker juist. Ben er wel 2 of 3 weken met vakantie geweest ooit. Een prachtig stadje! Maar vermoeiend pf pf.

Gepost door: Joke | 21-07-16

Een gevoel dat jullie er al geweest waren, dan hadden jullie een deja vu:-) Ik denk dat het la chouette zal zijn?

Gepost door: Patrick | 21-07-16

Tourtoirac

Gepost door: Joke | 21-07-16

@ Joke en Patrick..
Die twee namen lijken niks op 'ik zie de uil' hahaha!

@ Joke..
ik vergeet doorlopend van alles.. verontrustend! :-P

Gepost door: mizzD herself | 21-07-16

ik dacht al dat er iets mis was met onze pc, we hebben juist windows 10 geïnstalleerd. Zag niets van je foto's maar dan gelukkig nog eens geprobeerd en nu is alles ok

Gepost door: merel | 21-07-16

Hoi Mizzke!
Jullie hebben ondertussen al zo veel van Frankrijk gezien dat je de namen niet altijd meer herkent. Maar het stadje zelf gelukkig nog wel! Dat zegt toch ook nog veel over jullie geheugen hoor! ;-)))
Groetjes!

Gepost door: lena | 21-07-16

@ merel..
Pas maar op met dat windows 10.. magda heeft er héle slechte ervaringen mee ivm de blogs!

@ lena..
Zó'n uitzicht vergeet je niet zo gauw.. zelfs niet als je al half dement bent zoals ik hahahaha!

Gepost door: mizzD herself | 21-07-16

Helemaal niet erg om zo'n mooie stad een tweede keer aan te doen. Je kan onmogelijk in één keer alles gezien hebben hé ?
Hele mooie wandeling door deze historische stad, MizzD. En Jaxon trad er in de voetsporen van Axel die, zo dacht ik, ezels ook maar idiote beesten vond.
Groetjes !

Gepost door: Fluwijn | 22-07-16

@ Fluwijn..
Hahaa.. ja, Axel had het niet op alles op vier poten dat groter was dan hij. :-) Maar we merkten nu pas dat Jaxon ook daar een beetje van heeft.
Groetjess!

Gepost door: mizzD herself | 22-07-16

dat aqua of viaduct is lekker indrukwekkend.
Wij hadden er ook eentje waar wij logeerden, maar ik slaagde er niet in een foto van te maken. Vond de juiste plek/hoek niet, te veel vegetatie.