23-07-16

Nederlandse enclave..

amo 00a.jpgHoe we preciés gereden zijn van Cherveix-Cubas, in het noorden van de Perigord, naar die extra groene en stille streek van de Bourgogne, de Morvan, weet ik niet echt meer.. maar één plaatsje is me wel bijgebleven.. Decize. Omdat we daar de Loire over gingen en dat gebeurde in delen volgens mij.. elke keer volgde er wéér een brug..amo 00b.jpgamo 00c.jpg

En daarna ging het snel en zagen we de kleine heuveldorpjes in de Morvan..amo 01a.jpg

amo 02a.jpgIn het campinggidsje stond een hele kleine camping in Ouroux-en-Morvan vermeld.. midden in het stadje, tussen de apotheek en de bibliotheek (zo stond het letterlijk in het gidsje), moest je door een hek en reed je het terreintje op. En dat klopte helemaal.. het was een chambre d'hôte, maar er was ook een kleine camping bij met ruimte voor een tentje of 8.. of nog iets minder caravans. In de hoek stond een huurtent, die steeds in gebruik was door jonge koppels met kleine kinderen.. het ene stel ging of het andere kwam alweer. Ook de kamers waren goed verhuurd, maar het campingveldje was nog lang niet vol..amo 02e.jpg

De campingbeheerders bleken Nederlanders te zijn.. dat wisten we niet. Maar blijkbaar trekt dat dan ook veel Nederlanders.. want werkelijk alles wat er aan gasten rondliep was Nederlands.. op één caravan na, die werd bewoond door.. Belgen! hehe. Maar het zag er allemaal ook heerlijk rustiek uit en er was een keuken die je kon gebruiken en je kon er zelfs een eendje huren..amo 02b.jpgamo 02c.jpgamo 02d.jpg

.. heel leuk adresje.. die Nederlanders namen we maar voor lief hahahaa.
We hadden natuurlijk nog tijd over die middag om even het stadje te bekijken.. of nou ja.. eerst alleen het centrum ervan.. dit gebouw hoorde dan nog bij de camping, hierin waren die kamers te huur..amo 03a.jpg

En dit ging richting de kerk dus.. in de verte leken er mensen op een balkon te staan, maar dat waren geen echte..amo 03b.jpgamo 03bb.jpg

Bij de deur van de kerk stond nog een soldaat hehe..amo 03d.jpgamo 04a.jpg

Van binnen was het heel sober..amo 04b.jpg

.. buiten stonden her en der, en dus ook bij de kerk, oude landbouwwerktuigen te kijk..amo 04c.jpg

.. en een foeilelijk maar wel heel kleurig 'Europa'- kunstwerkje..amo 03c.jpg

Genoeg gezien voorlopig.. we gingen terug naar de camping. Dit was trouwens de laatste dag van juni.. de volgende dag, 1 juli dus, vertrokken we voor een rondje rond één van de (stuw-)meren die hier in het gebied zijn, het 'Lac des Settons'..amo 05a.jpgamo 05b.jpgamo 06.jpg

Via de stuwdam wandelden we naar het toeristenburo in dat opvallende gebouwtje daar aan de overkant..amo 07.jpgamo 05c.jpgamo 07a.jpgamo 07b.jpgamo 07c.jpg

Vanaf het bordes kon je ook mooi over het meer uitkijken..amo 08.jpg

Maar we waren maar nipt op tijd geweest.. en ze keken ons zo'n beetje de deur weer uit daar hehe.. dus toen we wat plattegrondjes en foldertjes verzameld hadden, gingen we maar weer.. en achter ons ging de schuif flink op de deur hahahaha! We reden een mooi rondje..amo 09.jpg

.. en op een gegeven moment stak er wat de weg over om de boom naast de weg in te schieten..amo 10a.jpg

.. niet goed te zien?  zó wél! hehe..amo 10b.jpgamo 10c.jpg

Op weg terug naar de camping kwamen we er weer eens eentje tegen.. amo 11.jpgeen bomenwagen. Ooit eens op echt een bijzónder smal weggetje gereden en in doodsangst aan vriendlief gevraagd of we hier andere auto's tegen konden komen. 'Nee hoor.. alleen misschien een bomenwagen!' zei die grappenmaker toen. Wat niet echt hielp om van m'n angst af te komen hehe. Maar dat is sindsdien een beetje een privégrapje geworden als wij samen onderweg zijn.. vooral als dat op hele smalle weggetjes gebeurt hehe.. en heel soms kom je er dus echt weleens eentje tegen.. zoals die 1e juli hehe.

amo 12a.jpgDe volgende dag reden we naar een mooi stadje in de buurt.. Saulieu. We hadden er een foldertje mét stadswandelingetje van.. bij dat toeristenburo meegegrist hehe. Het bleek niet zo'n groot stadje te zijn, dus ook zónder foldertje hadden we alles wel gezien denk ik hehe..amo 12b.jpg

We wandelden vanaf het parkeerterreintje waar we de auto achterlieten eerst maar eens naar de kerk, dan zouden we dáár vandaan de wandelroute oppikken. Op weg erheen kwamen we bijzonder dierenbeeldje tegen..amo 12d.jpg

Vóór de basiliek stond een mooie fontein, de Caristie, en aan de gevel bij een bakker daar hing een mooie versiering..amo 12c.jpgamo 13.jpgamo 12e.jpg

Deze basiliek van St. Andoche stamt al van eind 11e eeuw, maar is na de 100-jarige oorlog, toen ie flink beschadigd raakte, grondig opgeknapt. Ik vond het voorportaal bijzonder mooi..amo 13a.jpgamo 13d.jpg

Binnen vielen de gebrandschilderde ramen wel op..amo 13b.jpgamo 13c.jpg

Vriendlief was uiteraard met Jaxon buiten gebleven en toen ik terug buiten kwam zei hij: 'daar naast de kerk moet jij echt even gaan kijken'! En jawel.. dit soort beeldjes vind ik als olifantenliefhebster echt wel leuk ja..amo 14a.jpg

Maar om het hoekje stond ook wat grappigs.. een herder met een schapenkudde hahahaa.. daar moest deze Dordtse schapenkop natuurlijk wel even bij op de foto..amo 14b.jpg

amo 15.jpgHier naast de kerk bleek het Francois Pompon-museum.. wat we niet bezochten, maar er was een expositie van de maakster van al die leuke dierenbeelden.. en daarvan stonden er nog veel meer gewoon in de openbare ruimte ook zo zagen we later op onze wandeling. Omdat het weer erg warm was, zochten we echter éérst even een terrasje op om wat fris te drinken.. en ook Jaxon kreeg weer wat.. dat moest wel hoor, drinken was wel de boodschap op de warmste dagen zowel voor mens als dier.

Morgen weer verder.. of misschien wordt het wel overmorgen, want ik ben nogal uithuizig de laatste dagen.. feestjes, kraambezoeken, strandwandeling met de fokkers van Jax.. het kan allemaal niet op. Héél weinig blogtijd.. maar ik doe m'n best hè.. als altijd!

GROETJESSS!!!

amo 16.jpg

16:21 Gepost door mizzD | Commentaren (14)

Leuk zo een Nederlandse camping, dan heb je helemaal geen probleem met de taal. Die foto van de eekhoorn is goed gelukt van zo dichtbij.

Gepost door: Patrick | 23-07-16

@ Patrick..
Eigenlijk vinden wij dat helemaal niet zo leuk hoor.. met dat Frans redden we ons op die campings sowieso wel, da's zo moeilijk niet. Maar ik hoor in Frankrijk graag 'bonjour' als ik er rondloop.. niet 'goeiesmorregens!' hahahaa!

Gepost door: mizzD herself | 23-07-16

een heel eenvoudig kerkje is dat, toch wel heel charmant
en zie dat eekhoorntje eens, zo leuk

geniet maar van al je uitstapjes, de blog loopt niet weg en je kan nog gans de herfst bloggen :-)

Gepost door: fotorantje | 23-07-16

Ziet er een toffe, verzorgde camping uit, MizzD. Leuk, die 'kleine' (door de afstand) mensjes. Hé..., eekhoorn, wat een mooitje. Glas'Kunst'. Olifantjes en schaapherder met kudde -> knap.
Geniet van je dagjes !

Gepost door: Lies | 23-07-16

Die camping zou iets voor manlief en mij zijn. We zouden ons in het Nederlands kunnen redden en dat is voor lui zoals ons het beste. Dat wij Frankrijk nog nooit bezocht hebben komt waarschijnlijk ook omdat Fransen eigenlijk nooit Engels spreken en wij geen woord Frans.

Een prestatie van je zus dat ze ondanks het uitzonderlijke warme weer de 4daagse volbracht heeft.

Wat heb je die eekhoorn mooi op de foto gekregen!

Gepost door: Noortje | 23-07-16

@ Noortje..
Mjaa.. misschien dat daarom veel Nederlanders voor zo'n door Nederlanders beheerde camping kiezen ja.. heel gemakkelijk. Maar het doet wel wat af aan je 'ik ben in Frankrijk op vakantie'-gevoel hehe.

Ja, het was best zwaar geweest en dit was meteen ook de laatste keer, daar twijfelde ze nu niet meer aan, maar ze deed het inderdaad toch maar weer.. ben écht trots op 'r hoor! :-)

Vanuit het zijraampje van de auto genomen, die eekhoornfoto's.. hij keek me zo olijk aan hehe.

Gepost door: mizzD herself | 23-07-16

Heel mooi sober kerkje. Die olifanten zou mijn kleinzoon moeten zien, hij is er gek op.mooie foto met de kudde. Dat zijn leuke dingen op vakantie. Allez en het is al feest dat de klok slaat, wedden dat ze voor het feesten eerder naar huis gekomen is

Gepost door: Joke | 23-07-16

@ Joke..
Ja.. dat ook hehe.

Gepost door: mizzD herself | 24-07-16

Oeps..., 't kan dus inderdaad niet op, MizzD... 'k Kom wel nog even piepen...

Gepost door: Lies | 24-07-16

Nog altijd niet thuis....

Gepost door: Joke | 24-07-16

Hoi Mizzke!
Tof, die beeldjes en helemaal voor jou! Ze moeten hebben geweten dat je kwam!
Naar Frankrijk gaan en dan tussen allemaal landgenoten op de camping zitten. Het moet inderdaad wel een raar gevoel geven! Mij doet het alleszins ook raar als ik Nederlands hoor praten in Spanje.
Geniet van al je feestjes en van het mooie weer!
Groetjes!

Gepost door: lena | 24-07-16

@ Lies, Joke en Lena..
'k Was op kraamvisite in de polder hehe.. dus net pas thuis!

Gepost door: mizzD herself | 24-07-16

Verantwoording hoeft écht niet, MizzD. Als 't maar leuk/fijn was !

Gepost door: Lies | 25-07-16

wat een leuk plekje, los van al die Nederlanders, natuurlijk :-)
Precies een plek waar ze wel een gevoel voor humor hebben aan de versieringen en kunst te zien.