13-09-16

Bijna niet gevonden..

heusden 00.jpgHoi.. daar was ik weer! We waren zondagavond pas laat thuis na een fantastisch leuk weekend, dus ik heb gisteren even de tijd genomen om uiteraard het nodige te doen in huis dat was blijven liggen en ook om een beetje te acclimatiseren hehe.. want het was ook best een vermoéiend weekend.. best veel gewandeld, en dat is met zulke temperaturen net iets vermoeiender dan normaal hoor!

Waar we heen gingen zal wel bekend zijn.. Sy in de Ardennen natuurlijk. Maar zoals we tegenwoordig gewoon zijn, werd er éérst nog een ander plaatsje bezocht.. of in dit geval een bezienswaardigheid. Ik had op internet gevonden, dat er in Heusden-Zolder rondom de grote heusden 00a.jpgvoormalige kolenmijn een mooie 'mijnarchitectuur- wandeling' te doen was. Je hoefde simpelweg het plattegrondje en de beschrijving daarvan bij het toeristenbureau in het stadje op te halen. Nu was die wandeling wel zo'n 9,5km lang.. véél te lang voor Jaxon (en voor ons ook wel hoor!) als de thermometer 28 graden en meer aanwijst! We zouden dan wel zien wát we er precies van gingen doen. Wij dus zaterdagochtend al vroeg uit de veren en op weg naar Heusden-Zolder.. wat dus eigenlijk wel twee aparte plaatsjes bleken te zijn en onze 'truus' (de gps hè) kwam er niet zo goed uit wélke van de twee we moesten hebben voor dat toeristenbureau.. ze stuurde ons naar een infopunt bij het autorace-circuit van Zolder..! We reden terug naar het centrum van Heusden, waar we niet zo gauw iets konden ontdekken dat op zo'n toeristenbureau leek en probeerden dan maar wat. Opeens zagen we al rondrijdend en -zoekend wegwijsbordjes voor wandelaars naar de 'Mijnterrils'.. die dan maar gevolgd. En zo kwamen we algauw uit op een klein parkeerplaatsje onderaan een wandelpad, die mijnterril op.heusden 00b.jpg

Het was nog ochtend maar het was al bijzonder warm.. we besloten hier een klein stukje te gaan wandelen.. Jaxon moest per slot na de lange autorit ook even uitgelaten worden. We zouden wel zien hoe lang we het vol gingen houden, zo in het warme zonnetje. Het was er in ieder geval mooi uitgestrekt en stil..heusden 01a.jpgheusden 01b.jpg

Zo'n terril (of steenberg) is het bijprodukt van de mijnbouw.. alles wat uit de mijnen kwam dat géén steenkool was, werd dichtbij gedumpt en dat vormde enorme heuvels. Tegenwoordig zijn ze vaak bezaaid geworden, deze bij Zolder dus ook. En aangezien het een heuvel is, ging het pad dus stevig omhoog..heusden 02.jpgheusden 03.jpg

Wat voor ons onderaan de berg het hoogste punt had geleken bleek dat nog lang niet te zijn..heusden 04.jpg

.. maar we hadden vanaf hier al een enorm mooi uitzicht op het omliggende landschap.. in de verte zagen we nog meer terrils..heusden 05.jpg

.. en diverse torens, zoals watertorens en zogeheten schachtbokken van de mijnen..heusden 06a.jpgheusden 06b.jpg

We vervolgden het pad nog heel eventjes verder, maar het werd echt wel te warm daar in de blakende zon.. en bij een mooie bloeiende heidepol keerden we dan ook maar om..heusden 07a.jpgheusden 07b.jpg

Mooi, zo uitkijkend als je afdaalt hè.. zie je ook nog een waterplas die je omhoog helemaal gemist had..heusden 07c.jpgheusden 08.jpgheusden 08a.jpg

En toen waren we weer terug beneden..heusden 09.jpg

heusden 11.jpgDoor het hekje weer.. er kunnen blijkbaar ook schapen grazen op de terril (dat stond op de infoborden bij het parkeerplaatsje), maar die waren er nu gelukkig niet, anders had Jaxon niet meegekund de berg op..heusden 10a.jpgheusden 10b.jpg

heusden 12.jpg't Was zo te zien meer dan lang genoeg geweest voor ons manneke die bij de auto meteen ging liggen uitblazen.. hij kreeg lekker wat te drinken en kon toen in de auto verder bijkomen. Maar waar gingen we nu naar toe? we hadden dat Toeristenbureau dus niet gevonden en wisten dus verder niet wáár te gaan wandelen. Ik opperde naar de dichtstbijzijnde schachttoren (of -bok), die we vanaf de terril hadden gezien, te rijden.. al zou er verder niks in de buurt zijn, konden we toch eens zo'n ding van een beetje dichtbij bekijken.. leek me leuk.. zo gezegd zo gedaan. Al snel zagen we dat die ene losstaande bok bij een grote parkeerplaats was.. hier zetten we de auto neer en ik stapte uit voor wat fotootjes..heusden 13a.jpgheusden 13b.jpgheusden 13c.jpg

Aan de andere kant van het parkeerterrein stond dit aparte 'vakjes-gebouw (ik las later dat dat het 'grootmagazijn' uit 1958 was.. net zo oud als vriendlief dus.. en net zo fotogeniek vond ik hahaha..heusden 16.jpg

En in het midden een zwaluwtil.. nog nooit gezien, dus natuurlijk legde ik die ook vast..heusden 17a.jpgheusden 17b.jpg

Tussen bok en vakjesgebouw stond een hypermodern blok van een gebouw.. tenminste.. zo leek het.. maar eráchter bleek het oude gebouw dat je rechts naast de schachtbok ziet staan door te lopen.. en dit bleek de Luchtfabriek te zijn!  Hier had ik op internet ook over gelezen en dat dat te bezoeken was.. dat leek me wel wat voor vriendlief, gek op techniek als hij is. Ikzelf vind dat ook wel interessant hoor, maar dus rekening houdend met het scenario dat er geen honden in mochten, had ik me al voorgenomen zélf dan maar eventjes buiten te wachten eventueel, als hij de boel binnen wilde bekijken. Ik nam alvast de infobordjes die buiten bij de ingang stonden op de foto..heusden 14a.jpgheusden 14b.jpgheusden 14c.jpgheusden 15.jpg

.. en haalde toen vriendlief die nog in de auto zat. Samen gingen we de Luchtfabriek binnen.. en wat bleek.. het was gratis en.. nóg leuker.. er mochten ook honden binnen! Konden we fijn sámen eens eventjes rond gaan kijken daar.. het was er heerlijk ge-airconditioned, dus ook voor Jaxon lekker koel!

Hoe het er binnen uitzag laat ik jullie in een volgend postje zien!
leuk getal.jpgEn hoewel we hier allang geen mooie en of ronde getalletjes op de tellers meer jagen, kon ik het gisterenavond toch niet laten deze te vangen.. is ie, in dit computer-tijdperk, mooi of niet met al die eentjes en tweetjes? hahahaha! Ik weet ondertussen dat die teller niet alles met echte leesbezoekjes te maken heeft.. alle klikjes via zoekmachines worden ook meegeteld en dat kan wel helemaal nergens over gaan hehe. Maar ik blijf het toch leuk vinden dat die teller al zó lang zóveel klikjes heeft mogen tellen hoor!

GROETJESSS!!!

heusden 18.jpg

08:13 Gepost door mizzD | Commentaren (16)

Ik ben van Limburg en in augustus hebben we nog een wandeling gemaakt op de mijnterril van Eisden. Ook heel mooi daar

Gepost door: Merel | 13-09-16

een mooie en interessante tussenstop Mizzd..

wat een " luchtfabriek " was moest ik wel even opzoeken

prachtige foto's van die schachtbok

groeten

Gepost door: Willy | 13-09-16

@ merel..
Ja, ik heb wat documentatiemateriaal meegenomen en weet nu dus dat er in die hele omgeving (en ook over de grenzen in Nederlands Limburg en in Duitsland) nog heel veel van die terrils en oude schachtbokken zijn.. ik vond het er geweldig mooi wandelen maar het was déze zaterdag net ietsje té warm. :-)

@ willy..
De compressorhal voor de perslucht waar ze alles mee aandreven hè.. daar ga ik in het volgende postje nog wel iets over schrijven.
Het weer (die schitterende blauwe lucht!!) hielp wel heel erg mee voor die foto's, die bok stak er prachtig tegen af! :-)

Gepost door: mizzD herself | 13-09-16

Een prachtige tussenstop. Hou van die 'bokken' zo noem jij ze toch. Eigenlijk mooi die constructies. Prachtige weidse wandelink op de terril.

Gepost door: Joke | 13-09-16

Prachtige natuur en toch wel redelijk bergop zo een terril.

Gepost door: Patrick | 13-09-16

Ik puf al, alleen bij het bekijken van je foto's, MizzD. Heel mooi is het daar in Heusden-Zolder, maar ik denk dat het nog mooier zou zijn bij iets zachtere temperaturen. Jaxon leek me na de beklimming ook helemaal uitgeteld. Gelukkig vonden jullie binnen wat verkoeling. Ik ben al heel benieuwd naar het interieur van de luchtfabriek.
Groetjes !

Gepost door: Fluwijn | 13-09-16

@ Joke..
Ja, machtig mooi zijn die ijzeren constructies hè.. ik ben niet zo technisch aangelegd, maar ik vind dat soort dingen er altijd gewoon al enorm gaaf uitzien! :-)

@ Patrick..
Dat kan je wel zeggen ja, dat dat behóórlijk steil omhoog gaat oefjes! Ik heb m'n wandelstokje meegenomen voor weer terug af te kunnen dalen hoor.. ben ik geen held in als het zo steil is!

@ Fluwijn..
Het zag er te mooi uit om er niks te doen, maar inderdaad.. met zulke hoge temperaturen bleef het beperkt tot maar een kort stukje hoor! (en niet alleen voor Jax.. en die had z'n koelbandje nog om zelfs).

Gepost door: mizzD herself | 13-09-16

Me nooit afgevraagd wat 'terrils' eigenlijk waren, MizzD. Nooit te oud om bij te leren dus... Een zwaluwtil... -> ook nooit gezien. Een 'luchtfabriek'..., we hebben hier 't raarste nog niet gelezen.
Mooie weekend-start in elk geval !
En je cijfertjes, je mag er best fier op zijn !

Gepost door: Lies | 13-09-16

@ Lies..
Ik wist eigenlijk wél al wat terrils waren.. volgens mij heb ik er al eens op een blog over gelezen. Maar erop gewandeld had ik nog nooit.
'ZLDR Luchtfabriek' is de ludieke naam die men hier aan het oude mijngebouw gegeven heeft, waar de boel een beetje educatief is ingericht.. voor kinderen ook heel leuk om eens te bezoeken en wat over de cultuurgeschiedenis van dit gebied te leren hè.. zowel grote als kleine kinderen zullen we maar zeggen! ;-)

Gepost door: mizzD herself | 13-09-16

Ja het weekend was het eigenlijk wel heel erg warm. Maar het eerste deel van je verslag ziet er mooi uit.

Ik ben een paar jaar terug eens naar het Mijnmuseum in Beringen in België geweest. Dit vond ik veel interessanter dan het mijnmuseum in Heerlen.

Gepost door: Noortje | 13-09-16

@ Noortje..
Zo'n rondwandeling in zo'n museum met airco was nu lekkerder dan buiten op de terril hehe, maar goed dat we daar éérst waren, toen het nog relatief koel was.
Beringen is hier niet zover bij vandaan.. die dubbele schachttorens die je op één van die uitzichtfoto's ziet staan daar!
Toevalligerwijs wonen de voormalige campingbeheerders in Sy in Beringen.. dus we hebben het er met hen nog over gehad toen we ze later die dag zagen. :-)

Gepost door: mizzD herself | 13-09-16

zo'n mijn site is best wel interessant.
Zo'n terril heb ik nog nooit beklommen, ga dat ook eens moeten doen. Zeker als het toegang tot zo'n prachtig uitzicht geeft.

Gepost door: pieterbie | 14-09-16

Interessante tussenstop heb je gemaakt. Al ben ik met deze temperaturen liever aan zee ;)
Maar zo kan ik zonder te warm te worden lekker meegenieten van jullie belevenissen.

ot Vanuit R'dam is het helemaal zo ver niet hoor, zowel met de auto (over de eilanden) als met de trein ben je er zo. En zeker in M'burg is er veel moois te zien.Middelburg en Vlissingen kun je trouwens op één dag doen lijkt me ze liggen bijna tegen elkaar aan. Of anders maken jullie er een leuk weekendje van , dat kan ook.

Gepost door: Haba | 14-09-16

@ pieterbie..
Het is een stukje cultuurgeschiedenis hè, zéker eens gaan bezoeken, zo'n mijnsite.

@ Haba..
De zee was een beetje té ver om! :-)

Mja.. het is toch nog wel een behoorlijk stukje óm vanuit Rotterdam vind ik hoor.. als de zussies en ik weleens in Goes gingen wandelen, gingen we meestal via Bergen op Zoom. :-)
Maar het gaat er nog wel een keertje van komen hoor.. misschien inderdaad weleens een Zeeuws weekendje hehe.

Gepost door: mizzD herself | 14-09-16

dat ziet er prachtig uit in heusden/zolder, mooie foto's!
zouden ze luchtkastelen bouwen in luchtfabrieken? :-) had er nog nooit van gehoord

Gepost door: fotorantje | 14-09-16

@Grote kinderen dus..., moet kunnen...