15-09-16

Anders dan anders..

heus 00a.jpgYep.. we hadden een heel interessante en ook leuke ochtend in Heusden-Zolder doorgebracht, afgelopen zaterdag toen we daar een tussenstop hielden op weg naar de Ardennen. En de wandelingen die we van plan geweest waren, die komen wellicht nog wel een keertje.. als het wat minder warm is, want dat was zaterdag echt wel een beetje een nekker hehe.. vooral voor onze brave viervoeter. Nog een gelukje dat het in die Luchtfabriek lekker koel was..! heus 00b.jpg

We reden nu naar het centrum van Heusden.. tenminste, dat was de bedoeling.. maar vriendlief stopte meteen bij de eerste de beste parkeerplaats en dat bleek toch nog een beetje uit het centrum te zijn hoor. Alle restaurants heetten Bosporus of iets in die geest.. en het terrasje waar vriendlief z'n gat op een stoel liet zakken zat vol donkerharige mannen, die vooral heel erg naar míj begonnen te staren. Nu ben ik hier in Rotterdam-Zuid wel wat gewend, maar zíj in Heusden-Zuid blijkbaar niét.. in ieder geval zat ík hier niet op mijn gemakje en ik denk ook niet dat vriendlief hier een biertje had kunnen bestellen.. de mannen zaten allemaal aan van die leuke glaasjes thee hehe. We waren dus algauw weer op weg terug naar de auto.. maar de typische rijtjeshuisjes hier aan deze straat zette ik nog wel even op de foto..heus 01.jpg

Ik las later in de folder van de architectuurwandeling, dat 'deze huisjes in 'Cité Berkenbosch' uit 1924 stammen, gebouwd zijn voor de eenvoudige mijnwerkers en dat ze lijken op de traditionele arbeiderswijken uit de 19e eeuw. Ze hadden geen tuinen en men besteedde geen aandacht aan de reglementen van gezondheid en hygiëne. Ook trok de mijndirectie zich niets aan van de richtlijnen van de architect. Deze wijken worden nu vooral bewoond door mensen van Turkse origine'.. dát hadden we al begrepen! hehe!

Niet veel later parkeerden we naast de kerk, de St. Willibrordus uit 1874, vergroot in 1955..heus 02.jpg

Het gebouw dat we hierna passeerden was het oude gemeentehuis.. waar een mooi herdenkingsmonument bij stond..heus 03a.jpgheus 03c.jpgheus 03b.jpg

En toen vonden we algauw een terrasje.. dat van café Keizer Karel. We bestelden eerst maar eens iets te drinken, want we hadden behoorlijke dorst. En ook woeffie werd niet vergeten, maar die was vooral moe..heus 04a.jpgheus 04b.jpg

En we hadden ook wel wat honger, dus bestelden we een paar broodjes.. het was er goed zitten daar, maar natuurlijk moesten we nog verder hè.. de Ardennen wachtten!

Dus toen alles opgesmikkeld en gedronken was, gingen we de auto weer ophalen bij de kerk..heus 05.jpg

.. en terwijl we weer langs dat gemeentehuis reden zag ik ineens nog een mooi beeldje staan..heus 06.jpg

.. dát sloot ons ochtendje in Heusden-Zolder wel heel toepasselijk af hè! En tóén ging het eens op Sy aan..heus 07.jpg

't Zou heel goed kampeerweer geweest zijn, maar volgens onze gegevens was de camping in Sy nu definitief gesloten, dat stond op alle boekingssites. En dus had vriendlief maar een kamer gereserveerd in Hotel de La Gare.. daar waren we vorig jaar na de vakantie ook geweest en dat was best bevallen. Tóén hadden we echter geen hond.. maar gelukkig was een huisdier toegestaan. heus 08.jpgAlvorens te gaan inchecken reden we echter even langs bij de woning van de voormalige campingbeheerders.. we hadden hen gemaild dat we in Sy zouden zijn dit weekend en ze vonden het leuk als we even gedag zouden komen zeggen. We hebben even heerlijk in de tuin er wat gedronken.. en de laatste nieuwtjes gehoord. Zoals dus dat de camping tóch open was.. maar het restaurant dus niet. En dat de campingbeheerster gelukkig alweer snel ander werk had kunnen vinden.. in Leuven. Niet zo heel erg ver, maar toch lang onderweg door de gebruikelijke files. Kokkie van het restaurant had helaas geen ander werk kunnen vinden.. erg genoeg. Die moest nu van een uitkering zien rond te komen. Toch wel heel erg jammer dat die rijke kerel.. die eigenaar van half Sy en dus ook van de camping is, niet zijn belachelijk hoge verkoopprijs ietsje had willen laten zakken, zodat zijn pachters die camping over hadden kunnen kopen.. dat hadden ze graag gewild en was voor het dorp ook wel heel erg goed geweest.. het was er nu, voor zo'n prachtige zaterdag, maar stilletjes, zo zouden we later zien. Want toen we hartelijk afscheid genomen hadden weer en ingecheckt waren in het hotel, zei vriendlief: 'kom.. ik wil de Ourthe zien!'.. en ik zei: 'en we moeten Axel even gedag gaan zeggen'.. en huppeteee.. daar gingen we weer. Eerst onder Axels rots door, dat daar blakend in het zonnetje lag..heus 09a.jpgheus 09b.jpgheus 09c.jpg

.. in de richting lopend van de voormalige klimrotsen kon Jaxon al even het water van de rivier in..heus 10a.jpg

De springbalsemienen bloeiden alweer volop..heus 10b.jpgheus 10c.jpg

Het water was rustig en bijzonder helder..heus 10d.jpg

Alleen verderop was een stroomversnellinkje hier.. maar ik zag alleen maar die mooie weerspiegeling van de bomen in het water..heus 11a.jpgheus 11b.jpg

Terug wandelend langs het hotel.. heus 12.jpg

.. liepen we onder het spoor door naar wat voor ons pas echt Sy is..heus 13.jpg

Jaxon mocht even los in het water..heus 14a.jpgheus 14b.jpg

.. en daarna wandelden we nog een stukje door langs de rivier..heus 15a.jpgheus 15b.jpg

Een nieuw bordje voor een gîte die er al lang is..heus 16.jpg

.. nog es een strandje..heus 17.jpg

En deze foto is niet helemaal gelukt, maar die rode stengels van de balsemienen staan er zo mooi op..heus 18.jpg

Even vriendjes gedag zeggen en zien dat het maar een akelig lege boel is bij het campingrestaurant..heus 19a.jpgheus 19b.jpg

Maar het viel ons algauw op dat ook het terras náást dat van de camping leeg was.. hier is een appartementenverhuur mét een restaurant, maar dat bleek ook dicht.. wat vreemd? je zou toch denken dat die het juist veel drukker zou hebben nu dat campingrestaurant dicht was hè? Hmm.. nu werd de spoeling wat restaurants betreft voor ons avondeten wel erg dun ineens.. we besloten het maar bij 'ons' hotel te proberen..heus 19c.jpg

Hier bleken echter op alle tafels ook 'reservé'-bordjes te staan.. oei oei! Ik vroeg het even aan de hoteleigenaar en gelukkig.. omdat we er sliepen, mochten we aan één van de tafeltjes plaatsnemen.. oefff! Nóg een gelukje dat we niet op de camping stonden dan dit keer hè! Vanaf het terrasje hier heb je uitzicht op het kerkje met Axels rots erachter hehe..heus 20a.jpg

heus 20b.jpg.. genoten we van een heerlijke avondmaaltijd.. voor mij bestond die uit forelfilets op Ardense wijze ( met spekjes en champignons) en voor vriendlief uit eendenborstfilet met kaneelappeltjes. Het smaakte prima, frietjes en een lekker wijntje erbij. Alleen bleken we ná het hoofdgerecht ineens een blinde vlek te zijn geworden van het bedienend personeel.. hoe we ook ons best deden, ze zagen ons niet meer zitten. Nu was het ook wel érg druk voor maar twee man in de bediening, zowel het terras als de eetzaal binnen zaten vol. heus 20c.jpgMaar toch.. het voelde niet heel erg gastvrij. Ik had zin gehad in een ijsje toe.. maar het duurde dus zolang, dat het fris begon te worden daar buiten op het terras ( niet verwonderlijk na die prachtige dag en die compleet onbewolkte lucht) en ik liever een espressootje nam, toen we eindelijk de aandacht dan toch hadden weten te trekken. Het was dan ook al vrij laat, toen we onze kamer eens opzochten.. en na nog even wat tv gekeken te hebben, ging vriendlief Jaxon uitlaten en dook ik m'n bed vast in.

Heerlijk geslapen hoor, goed bed! En de zondag zou het alvast niet meer zo superwarm zijn en ietsjes meer bewolkt.. ideaal wandelweer dus. En toen we die ochtend dan ook uit het hotelraam keken, recht op het oude stationsgebouw, zagen we dat die weersvoorspelling weleens héél goed uit zou kunnen gaan komen.Morgen verder!

GROETJESSS!!!

heus 21.jpg

08:05 Gepost door mizzD | Commentaren (16)

De meesten van hen waren Italiaanse migranten die er kwamen werken in de mijnen MizzD, en ondertussen zijn die met hun hele nageslacht er ook gebleven. Hahaha wat goed om lezen, maar weet je dat bij die donkere mannen gewoon de meeste vrouwen daar ook donker van haar zijn, vandaar vallen ze voor blond en grijs zoals u, Ach wat mooi MizzD, dat is echt een complimentje voor u.
Altijd als ik over de ardennen lees, dan krijg ik heimwee, naar die rust, dat doodgewone leven, zonder al die luxe, 'n echt paradijs.
zonnige groeten,

Gepost door: greta | 15-09-16

@ greta..
Ja, ik bedacht me dat ik die film over Rocco Granata gezien heb.. die van dat liedje Marina.. en diens vader ging dus ook in de mijn werken hè.. hijzelf kon gelukkig aan dat lot ontkomen hehe.

Ik weet niet hoor greta.. ik denk niet dat het was omdat ze m'n haar zo mooi vonden.. ik was gewoon de enige vrouw op ál die terrasjes daar..! :-)

Ik hoop dat die rust niet té wordt in de Ardennen.. alle dorpjes lopen leeg en dat is toch een heel stuk minder charmant dan. In Sy staat ook al van alles leeg en te koop.. maakte het er niet gezelliger op.. zo jammer.
Groetjess!

Gepost door: mizzD herself | 15-09-16

Toch een triest verhaal wat die campinguitbaters is overkomen. We leven helaas in een maatschappij waar winsten (liefst zo groot mogelijk) belangrijker zijn geworden dan mensen.
Jammer, want het lijkt me een heel mooi plekje, daar in de Ardennen, dat jullie steevast bezoeken en waar Axel zijn laatste rustplaats gekregen heeft.
De forelfilets en de eendenborst zien er voortreffelijk uit ! Maar plots een blinde vlek worden in een restaurant, daar baal ik dus ook van. Groetjes !

Gepost door: Fluwijn | 15-09-16

Goede middag, jammer dat de boel aan het verlopen is, zeker als je het in de goede tijd hebt gekend. Nu ben ik iemand die meestal in de buurt van de zee wil zijn, waar ter wereld dan ook, bergen en bossen, mooi voor een dag (hoogstens drie dagen) en daarna krijg ik het er benauwd van, dan lijkt alles naar me toe te komen. Ach sommige mensen hebben nu eenmaal een tic, daar kun je niets aan doen.
Je reportage is weer mooi gemaakt, gezellige foto's. Mag ik de ene met de weerspiegeling meenemen om eventueel later in een knutsel te gebruiken?

Gepost door: Haba | 15-09-16

@ Fluwijn..
Het interesseert die rijkaard niks wat er met dat lieflijke dorpje gebeurt.. en het geld schijnt ie eigenlijk ook helemaal niet nodig te hebben. Hij houdt blijkbaar gewoon graag wat ie heeft.. en denkt dat er wel weer een ander komt die de boel wil pachten en er hun eigen geld in wil steken. Die mensen die het déden zijn eigenlijk dan nog dúbbel de boot in gegaan, omdat er niet metéén een nieuwe pachter was.. zij hebben indertijd het meubilair mee overgenomen.. dat hadden alle pachters daarvoor ook gedaan, maar nu staat hun huis barstensvol eettafels e.d. en hun tuin vol terrasmeubilair.. niemand die die oude spullen nu nog van hen overkoopt waarschijnlijk.

Echt waardeloos als je zo'n blinde vlek bent hè, dat verpestte de avond wel een beetje, maar ach, het gebeurt weleens.. Jaxon heeft de volgende ochtend ons wel een beetje gewroken hehe, maar daar schrijf ik morgen wel over.

@ Haba..
Tja.. als je zo'n tic hebt kun je daar maar beter naar leven en liever naar de zee gaan hehe.. vriendlief heeft een bergen-tic.. vandaar ook dat ie aan bergbeklimmen doet. En ik vind eigenlijk alles prachtig.. ook het echte platteland van Nederland. :-)

Heel lief dat je het vraagt en uiteraard vind ik het alleen maar een eer als iemand een foto van mij kan gebruiken voor iets creatiefs.
Ik ga er altijd maar van uit dat álles wat je op het internet zet, sowieso door iedereen meegenomen kan worden, of je dat nu wilt of niet. Maar zo, netjes gevraagd, kan ik er helemáál geen bezwaar tegen hebben hoor.

Gepost door: mizzD herself | 15-09-16

Toch wel jammer van die camping. meestal als er iets te goed gaat blijft het niet altijd duren, het gaat te vaak om meer geld dan iets anders.

Gepost door: Patrick | 15-09-16

de Bosporus in Heusden..

heel wat Turken en Italianen hebben we lang geleden met veel beloftes naar hier gehaald om in de mijnen te werken Mizzd..

en je hebt nog steeds enkele buitenlandse buurten..

na de poging tot staatsgreep, werden heel wat Turken van de verkeerde (?) strekking fysiek bedreigd, , sommigen moesten zelf hun handelszaak sluiten...

Hollanders als bemiddelaar zagen ze allicht niet zitten

jammer voor die campinguitbaters

groeten

Gepost door: Willy | 15-09-16

Goed onderhouden, MizzD, die huisjes ! De weg is mooi, dat glooiende... Leuk dat jullie even de vroegere campinguitbaters zagen ! Axel, onlosmakelijk verbonden met...

Gepost door: Lies | 15-09-16

@ Willy..
Die Hollanders hadden helemaal de bedoeling niet te onderhandelen.. die wilden gewoon wat drinken! ;-)
Ben wel gewend aan 'buitenlandse' buurten, die zijn er hier in Rotterdam-Zuid ook veel, we hebben niet voor niets de grootste moskee van West-Europa hier aan het einde van het park staan.. alleen als je er onverwachts in terecht komt, is het wel jammer dat je weggekeken wordt.. maar wellicht zal dat andersom nog wel veel vaker voorkomen. Die integratie leek beter gelukt dan het uiteindelijk bleek te zijn.. men doet nog steeds wat Erdogan vindt dat ze moeten doen.. ik stond daar wel van te kijken hoor. Al die scholen die leeg bleven na de zomervakantie.. te gek voor woorden dat die macht zóver strekt.

@ Lies..
Is gewoon de snelweg naar Luik, maar vind het elke keer weer mooi, dat je zó ver kunt kijken dat ik het nu maar eens had vastgelegd.

heerlijk verfrissend de Ourthe
ja erg toch van de vorige uitbaters, geld is een kwaad beestje

Gepost door: fotorantje | 15-09-16

Mijn grootvader kwam uit het vroegere Joegoslavië heeft hier zijn vrouw leren kennen en ze woonden in Eisden
Daar had je cite met wel woningen met een tuin
Zelf heb ik mijn grootvader niet gekend. Ik ben in februari geboren
en hij in stierf in juli. Hij heette Michel en omdat hij toen al erg ziek was ben ik naar hem vernoemd ... Micheline dus
Vind het jammer dat ik hem alleen maar van foto ken

Spijtig voor die campinguitbaters

Gepost door: Merel | 15-09-16

@ Merel..
Mijn opa van vaders kant kwam ook als gastarbeider hierheen.. vanuit Oostenrijk. Hij kon hier echter niet aarden en is van mijn oma gescheiden en teruggegaan naar zijn geboortedorp toen mijn vader nog maar heel klein was. En nee.. ik heb hem dus ook nooit gekend, hij is maar 56 jaar oud geworden en overleden aan hartfalen. Ik geloof dat ik zelfs nog nooit een foto van hem zag.

Gepost door: mizzD herself | 15-09-16

wat leuk dat jullie terug in Sy waren. Echt wel jammer van die camping.
Ook tof dat jullie Axel niet vergeten.

Gepost door: pieterbie | 16-09-16

@ pieterbie..
Hoe zouden we dat nou kunnen..??

Gepost door: mizzD herself | 16-09-16

Jullie hadden alweer een fijne eerste dag van het weekend. Een groet aan een oude vriend en een triestig weerzien van jullie geliefde camping. Zalig weertje en gezond met een goede afsluiter!

Gepost door: Joke | 16-09-16

Een drukke eerste dag en o zo jammer dat de campinguitbaters er niet meer zijn. Het was een vertrouwd stekje geworden voor jullie!