17-09-16

Op naar Hamoir!

ham 00.jpgHet ging nu dus tussen de akkers en weilanden door, daar in de bossen rond Sy op weg naar Hamoir, waar vriendlief, Jaxon en ik op wandel waren vorige week zondagochtend. Het weer was heerlijk om te wandelen.. de hemel werd steeds blauwer, maar die achterlijke hoge temperaturen van de dag ervóór waren gelukkig uit de lucht. Het was een graad of 22 denk ik.. net lekker.. zoiets als hier in Rotterdam vandaag, op deze zaterdagochtend! Op welke ik wat later begonnen ben met posten, omdat we gisterenavond (op onze 35e verkeringsverjaardag hehe) lekker uit eten geweest zijn hier bij het restaurant in de wijk. En dat werd een beetje laat en de alcohol vloeide, dus ja.. vanmorgen niet zo vroeg m'n bedje uit dan hè! hahahahaha!ham 01.jpg

Aan het einde van het pad tussen de akkers door, gingen we naar rechts verder vlak lángs één van die akkers.. ham 02a.jpg

.. wel een beetje lastig wandelen voor mij, want het paadje liep schuin af en mijn rechter enkel vond dat niet bepaald lekker.. het was een beetje zoeken hoe pijnvrij te lopen daar. Maar het zou niet zo héél lang duren hoor.. en ondertussen fotografeerde ik dit soort bolvormige paarse bloemetjes, die er veel bloeiden..ham 02b.jpg

.. deze was duidelijk praktisch uitgebloeid, maar zo mooi met die bruine zaadjes! Heb nog niet kunnen ontdekken ergens hoe het heet dus als iemand het weet..?
Aan het einde van het pad kom je bij een kastanjelaan uit..ham 02c.jpgham 03a.jpgham 03b.jpg

ham 04a.jpgEr staat daar een bankje waar we altijd een rustje nemen, zo ook nu weer. Ik liet Jaxon even wat drinken.. uit z'n mooie nieuwe drinkzak die hij van tante lena gekregen heeft hehe. Zo'n zak kan wel staan ook hoor, maar Jaxon heeft de gewoonte om drinkbakjes die op de grond staan óf om te gooien óf er met zijn voorpootjes in te gaan staan.. en dan blijft er nog maar weinig over hè! Dus met dat soort flexibele bakjes is het gewoon handiger ze even op bekhoogte vast te houden tot die ondeugd echt genoeg gedronken heeft. Dat was op deze wandeltocht wel nodig hoor!ham 04b.jpg

En al die tijd hield ik, behalve het mooie uitzicht..ham 05.jpg

.. ook de koeienkudde in de wei naast ons in de gaten.. ham 03c.jpg

.. die typische rode koeien zijn hier praktisch altijd, en jawel.. ook hier gaat de wandelroute dóór hun wei! Dus dat ze daar helemaal in de verte lagen was wel fijn.. dan waren ze niet in de buurt van waar wij dienden te lopen hehe. We konden dan ook rustig de wei door van het ene rode draaihekje naar het andere..ham 06a.jpgham 06b.jpg

En toen zagen we dus ín het bos verse koeienvlaaien..! ham 07.jpg

Ja jeetje.. kunnen die beesten ook door die hekjes dan? dan hebben die maar weinig nut hè!! Gelukkig zijn we er niet tegen gekomen hehe.. wel zagen we het oude uitkijkgebouwtje, dat behoorlijk in verval is en dus niet meer veilig te betreden..ham 08.jpg

Geeft niet hoor, want het uitzicht is daar al jaren dichtgegroeid! Daarvoor moet je nu een stukje lager aan het pad wezen.. dus we daalden af..ham 09.jpg

.. waarbij ik aan een boom nog een prachtige zwavelzwam zag..ham 10a.jpgham 10b.jpg

En dus net voor het stukje op de flank van de heuvel, dat twee jaar terug ineens helemaal kaal gekapt was, heb je een mooi uitzicht op Hamoir..ham 11.jpg

Maar dat pad verder naar beneden bleek allang niet meer zo kaal.. wél glad, want de zon komt hier nooit en dus droogt de grond nooit op. Misschien daarom ook dat de boel weer behoorlijk groen dichtgegroeid was..ham 12a.jpgham 12b.jpgham 12c.jpg

Vriendlief zat beneden met Jaxon op mij te wachten (ja, naar beneden doe ik altijd héél rustig aan hè.. dat durf ik niet zo snel) en toen liepen we samen het kleine stadje in. Langs een boerderij die een bak mooie begonia's buiten had staan..ham 13a.jpgham 13b.jpg

En dan de brug over de Ourthe over, die hier duidelijk niet meer de kabbelende beek is als in Sy, maar een flinke rivier..ham 14a.jpgham 14b.jpg

Grappig dat er zo vaak aan bruggen vlaggen uitgestoken hangen hier in de Ardennen hehe.. en de Nederlandse vlag had er duidelijk zin in..ham 14c.jpg

Daarachter op de oever aan de overkant is een kroegje (dan ook 'Rive Gauche' geheten), waar we meestal wel even wat gaan drinken als we naar Hamoir wandelen, zo ook nu. We klonken op de mooie dag en op ons.. en ook Jaxon had nu te veel dorst om met zijn water te knoeien hehe..ham 15a.jpg

ham 15b.jpgHèhè.. even lekker bijkomen hoor.. het was alweer een tijdje geleden dat we nog zo'n flinke wandeling deden hier, doordat Jaxon nog maar zo klein was en door mijn voetproblemen. Maar Jax begint nu echt al een flinke knul te worden en mijn voeten houden zich rustig de laatste tijd hehe.. dus het kon wel weer. Maar dit was al de tweede rust hè.. en die hebben we nog wel nodig hoor.. een paar rusten op zo'n tocht.
Ik ontdekte ineens dat Jaxon een regenboogje op z'n achterpoot had hehe..ham 15c.jpg

Die moest ie achterlaten, toen we na een half uurtje weer eens opstapten.. we waren nog maar op de helft van onze wandeling hè.. we moesten nog terug. We besloten niet over de crête (= de rug van een heuvel) te gaan.. dat zou te zonnig wezen daarboven, want ja, de zon was nu toch wel stevig doorgekomen weer. Het was nog steeds niet zo warm als de dag ervoor, maar je begon het toch wel meer te voelen dat de zon scheen hehe. We namen het pad helemaal langs de rivier.. bij het water is het altijd koeler. Op weg naar dat pad staken we Hamoir door en ik zag boven een huisdeur zo'n ingebouwd Mariabeeldje..ham 16a.jpg

.. door het tunneltje onder de weg door..ham 16b.jpg

.. en aan de andere kant wéér zo'n beeldje hehe..ham 16c.jpg

En toen kwamen we langs dat rijtje huizen dat daar zo mooi staat te staan, met al dat groen aan de gevels, die mensen hebben er werk van gemaakt..ham 17a.jpgham 17b.jpgham 17c.jpgham 17d.jpg

En nu ging het dus het paadje langs de rivier op.. even terugkijken naar de brug..ham 18.jpg

.. en op het water landde net luid snaterend een koppel eenden..ham 19.jpg

asy satin heart.jpgIn een volgend postje laat ik zien dat het pad niet helemaal meer was zoals het ooit was.. zodat de wandeling langer werd dan we gedacht (en gehoopt) hadden. Maar vandaag, de 17e september, is ook weer een speciale dag, want  precies 24 jaar geleden trouwde mijn jongste zussie ardnas met haar ventje op deze dag. Het waren toen ook een paar ontzettend warme dagen toevallig, zo laat in september (dus zó bijzonder was die hittegolf van afgelopen week niet eens hè) en ik moest het bruidsboeket, dat ik voor haar gemaakt had, zien goed te houden zonder een koelcel zoals ze bij professionele bloembinderijen gewoon kunnen gebruiken hahahaha! Het werd 's nachts bewaren in de schuur en het is gelukt hoor.. en ze hadden een hele mooie trouwdag. ham 19a.jpgMijn allerhartelijkste gelukwensen voor jullie 24e huwelijksverjaardag zus- en zwagerlief! *smak*smak*smak*! 24 jaar schijnt'een 'satijnen huwelijk' te zijn.. dat heb ik op moeten zoeken, want dat wist ik niet uit m'n hoofd. Bekender is natuurlijk dat 25 jaar 'zilver' is.. en daar gaan ze nu gezwind naar toe op weg hehe! Maar déze satijnen dag vieren ze lekker met hun kinderen in de Efteling vandaag.. geniet ervan luitjes!

En onderstaande rozen, die ik in Hamoir op de foto zette, zijn ook een beetje speciaal voor jullie hoor!

FIJN WEEKENDDD!!!

ham 20.jpg

11:03 Gepost door mizzD | Commentaren (15)

Wat een wandeling! Mooie foto's met mooi licht! Jaxon een hele kerel geworden...een fijne huwelijksverjaardag voor zus.

Gepost door: Joke | 17-09-16

Wat een mooie reportage van jullie (pittige) wandeling. En Jaxon is inderdaad een flinke jongen geworden, zo een afstand meewandelen. Jullie hebben kunnen genieten van prachtig weer, dat kan in de Ardennen ook wel eens anders zijn.
Dank je wel voor de mooie rozen. Fijn weekend.
Groetjes
PS skynet doet weer moeilijk, na verschillende pogingen, eindelijk kunnen een berichtje schrijven.

Gepost door: Chrisje | 17-09-16

@ Joke..
't Is nog één van de kortere wandelingen rond Sy.. maar de langere (die we met Lennox en Axel deden) zou ikzelf niet meer kunnen vrees ik.

@ Chrisje..
Jaxon vond het fantastisch, maar af en toe rusten en dan wat drinken moet natuurlijk wel.
Skynet doet zéker moeilijk.. het bijvoegen van de foto's duurde ééuwen..!

Gepost door: mizzD herself | 17-09-16

Duidelijk nog niet echt herfst daar in de Ardennen. Zomerse temperatuur en alles nog groen in het blad. Het is toch wel een redelijke wandeling heen en terug, toch ongeveer 10 kilometer denk ik.

Gepost door: Patrick | 17-09-16

@ Patrick..
Zou kunnen hoor.. maar wij rekenen in de 'bergen' meer in uren dan in kilometers.. aangezien het omhoog en omlaag lopen hun tol eisen en de kilometers 'langer' maken. Dit was een tocht van een uur of drie, maar we deden er uiteindelijk nog een uurtje langer over.

Hoi Mizeke!
Proficiat aan je zus en zwager met hun huwelijksverjaardag!
Wat een wandeling alweer,ook voor Jaxon een knappe prestatie!
De nieuwe portable drinkbak is al in gebruik dus! ;-))
Groetjes!

Gepost door: Lena | 17-09-16

Weer een mooie wandeling gemaakt en ons mee laten genieten. Dat groen aan de huizen ziet er prachtig uit, maar ik denk dan gelijk aan insecten en spinnen die daar in wonen, nu heb ik niet zo'n last van spinnen, maar stekende insecten zoals muggen, heb ik liever niet zo dicht bij mijn slaapkamerramen.
Mooi om te zien is het zeker, dat dan weer wel. :)

Gepost door: Haba | 17-09-16

@ Lena..
Ja hoor.. die is nu meteen ingewijd hehe. 't Was toch een ander systeem dan die eerste die ik van je kreeg, maar net zo handig.. en Jaxon dronk er maar wat graag uit! :-)

@ Haba..
Sinds wij een klimop van onze gevel hebben moeten pellen, denk ik eerder aan al die worteltjes die de boel aantasten hehe.. maar het ziet er wél mooi uit altijd hè, zulke groenen gevels. Maar de plantenbakken waren ook een plaatje.

Groetjsss!

Gepost door: mizzD herself | 17-09-16

fewww ferme wandeling, je kan me samen vegen :-)
koetjes in de verte tof
mooi de bebloemde huizen
gefeliciteerd aan zus en haar man

Gepost door: fotorantje | 17-09-16

@ fotorantje..
Ja, die rode lagen een stuk verder weg dan die zwartwitte van gisteren hè! :-)

Gepost door: mizzD herself | 17-09-16

Mijn felicitaties met jullie 35ste verkeringsverjaardag MizzD. 35 jaar lief en leed delen, dat mag al eens stevig gevierd worden hé ?
Ook mijn gelukwensen aan je zus en haar ventje met hun satijnen huwelijk.
Een fikse, maar erg mooie wandeling deden jullie in Hamoir. De regenboog op Jaxon z'n achterpootje, da's toch wel iets bijzonder.
Groetjes !

Gepost door: Fluwijn | 17-09-16

@ Fluwijn..
Denk dat ie aangetikt werd door z'n voorganger hehe. (of het was toch gewoon een bierflesje dat de zon ving en doorgaf als een prisma! :-P)

Dank je voor de gelukwensen hoor! :-)
Groetjess!

Gepost door: mizzD herself | 17-09-16

Rode koeien, rode hekjes, MizzD, en ja..., vriendlief past in 't kader ! Supermooi doorkijkje, op je ò zò mooie tocht. Hollandse Nieuwe, je wordt overal (zelfs !) met vlaggen onthaald. Aparte 'bebloeming' op die gevels.
Gefeliciteerd !

Gepost door: Lies | 17-09-16

die huisjes zijn daar inderdaad heel mooi versierd!
Leuk die drinkzak, wij hebben een fles met een bakje dat er rond zit en dat je kunt uitklappen. Zo kan onze lieverd onderweg ook wat drinken.

Gepost door: pieterbie | 19-09-16

@ pieterbie..
Die heb ik ook nog liggen, maar ik vond dat niet fijn werken.