02-11-16

Doppie oppie koppie!

buis 00.jpgWoensdag (19 oktober) was het dan weer markt in Buis.. en jahoor.. wij liepen er gezellig nog maar weer eens overheen.. altijd leuk die markt. Jaxon ziet er altijd vriendjes, zoals het kleine hondje van een paar Nederlandse dames, die hier op het fotootje net alweer doorliepen. En wij zien altijd al dat kleurige aardenwerk (vind ik echt mooi, maar een beetje te prijzig).. en een rondje langs alle kraampjes in het centrum zelf is ook altijd leuk..buis 01a.jpgbuis 01b.jpgbuis 01c.jpgbuis 02a.jpg

Paar viskramen.. ziet er heel vers uit, maar zo heel erg dicht bij de kust zit je hier niet eens..buis 03b.jpgbuis 03a.jpg

Knoflook, zo heel typisch Frans hè hehe..buis 02b.jpgbuis 04.jpgbuis 04a.jpg

buis 05.jpgEnfin, gewoon weer een gezellig rondje en daarna terug naar de camping om de klim- en koffiespullen in te pakken. Die dag viel dan het voor mij gevreesde woord.. 'Ubrieux'..! Het zegt jullie waarschijnlijk niks, maar het is dus een klimgebiedje, niet ver van het stadje af, waarvan de aanloop naar de hoogste klimwand nogal een vervelende klauterpartij is. Heel steil en op sommige stukken is het dus echt klimmen over grote rotsblokken of juist eng glijden omdat er helemaal níks zit om je aan vast te houden (daar ga ik meestal maar gewoon op m'n kont zitten bij de afdaling en laat de zwaartekracht z'n werk maar doen hehe). Een paar jaar geleden waren we ook eens in Buis en toen was de Ubrieux echt één van de weinige gebieden waar het niet zo heel erg druk was en werd er door ónze klimmers bijna alléén maar daar geklommen.. ik heb die aanloop (en vooral de afdaling ervan) toen binnensmonds vervloekt hoor (misschien wel hardop óók hahahaa), want dat is voor een niet-klimmer écht niet leuk. Had me éigenlijk voorgenomen nooit meer de Ubrieux op te gaan, maar jaa..!Maar eerst gingen we even aan de overkant van de weg op de oever van de rivier even koffie drinken.. de zon was nog niet op de kant van de klimrotsen op de Ubrieux, dus het was toch nog veel te koud om te klimmen. Vriendlief liet Jaxon even in het water..buis 06a.jpg

buis 06b.jpgbuis 06c.jpg.. brr.. dat die hond dat niet koud vond. Maar het zag er wel schitterend uit zo bij het water..buis 06d.jpgbuis 07.jpg

Toen Axel heel jong was, ging ik vanaf de camping naar Ubrieux lopen met hem.. dan was ie bij aankomst alvast een beetje moe en was ie braver.. hij was niet zo rustig als Jaxon bij de rotsen hoor toen ie jong was. Vaak bleef ik dan met Axel op dit strandje zitten.. en kwamen de klimmers om koffie te drinken en om te eten tussen de middag naar beneden, naar ons toe. Dat was eigenlijk voor mij wel een betere optie hehe, hoewel wat eenzaam zo de hele dag.. maar voor hen was het ook niet handig om een paar kéér per dag die vervelende aanloop te moeten doen hehe. En dus ben ik op een gegeven moment maar mee gegaan naar boven, is toch gezelliger. Gelukkig kwam dit keer de zon als eerste op de routes van de onderwand, die Tsjernobil genoemd wordt (vraag me niet waarom).. en kregen de klimmers zin om dáár weer eens hun skills uit te proberen. Jippieee.. hoefde ik niet naar boven!

De zon werd al warmer en warmer.. en ik kon vriendlief dan ook in steeds minder kleding op de rotsen vastleggen hehe, met jas en lange broek, zonder jas en tot slot ook nog in korte broek. Verder ging het niet hoor hahahaha..buis 08a.jpgbuis 08b.jpgbuis 08c.jpg

Er fladderde iets langs m'n hoofd en gelukkig zag ik waar het landde anders had ik het nooit meer teruggevonden..buis 09a.jpg

Zien jullie 'm? heb er een cirkeltje om gezet, maar je ziet z'n voelsprietjes net uitsteken hè..buis 09b.jpg

Weet niet wat dat voor vlinder is, maar hij heeft een verdomd goede schutkleur!buis 09c.jpg

Ook nu weer werd er door die en gene lekker gezond of gewoon geslapen hahaha..buis 10.jpgbuis 11a.jpgbuis 11b.jpgbuis 11c.jpg

Toen vriendlief Jaxon weer even uitgelaten had bij de rivier, en teruggekomen samen met mij naar onze vriend zat te kijken, hoe die een moeilijke route voorklom, gezekerd door zijn vrouw, reed er over de weg een auto voorbij. Die werd op de parkeerplaats gezet en een man kwam eruit en naar ons toe. buis 12.jpgHet was geen klimmer, meer een wegwerkerstype.. of een landarbeider. Maar hij kwam recht op ons af en begon een heel verhaal. In eerste instantie begrepen we hem niet zo goed, maar toen pakte ie een grote steen van de grond en met handen en voeten legde hij uit, dat we beter een helm op deden daar, aangezien er nog maar een paar weken geleden iemand dodelijk getroffen was, precies op de plek waar ik zat, onder de olijvenbomen, door een grote steen die van de rotsen was gevallen..! Je kon aan de man merken dat het hem heel wat deed.. of het familie van hem was, dat dodelijke slachtoffer, of dat hij bij de berging ervan betrokken geweest was, we weten het niet, maar als zo'n man helemaal uit z'n auto komt om een paar wildvreemde toeristen te waarschuwen voor dodelijk gevaar, dan maakt dat echt wel heel veel indruk..! Dus ja.. ik liet vriendlief m'n helm uit de auto halen en deed 'm maar netjes op! Vriendlief heeft die eigenlijk altijd wel op, maar nu, voor dat uitlaten van Jax, toevallig net even niet. In feite waren de klimmers van ons gezelschap vaak de enige die hun helm droegen in álle klimgebieden, alle Franse, Duitse en Deense klimmers die we verder nog zagen daar, klommen bijna allemaal blootshoofds.. sowieso niet slim. Omdat ik meestal wat verder van de activiteit af zit, leek de steenslaggevoeligheid voor mijzelf niet zo gevaarlijk, maar na de waarschuwing van die man, heb ik toch elke keer maar veilig m'n doppie opgezet hoor!buis 13.jpg

Enfin.. na deze zonovergoten dag, waarbij het zelfs zó warm werd dat ik Jaxon maar even z'n koelbandje omgedaan heb voor de zekerheid, werd er wat later ingepakt dan eerder die week, maar gingen we toch op een gegeven moment weer tevreden terug naar de camping.buis 14.jpg

Donderdag werd er koers gezet naar Baume Rousse, hier parkeer je ook de auto onderaan de rotsen (die zich achter die grote groene den in het midden van de foto bevinden)..buis 15.jpg

.. waarna je een vrij eenvoudige soort van trap van rotsblokken naar boven opwandelt en je vanaf ons basiskampje op die auto's uit kunt kijken..buis 15a.jpg

Maar natuurlijk ook helemaal mooi het dal van de Ouvèze in..buis 16a.jpg

.. schitterend zicht op Buis in het midden, de St. Juliën-bergkam daarachter en in de verte dáár weer achter de Mont Ventoux, die die dag eindelijk uit de wolken was, zodat je het torentje erop kon zien staan..buis 16b.jpgbuis 16c.jpg

Jaxon kon hier een klein beetje rondkeutelen, maar hij hield toch vooral z'n klimmende baas in de gaten..buis 18a.jpgbuis 17a.jpgbuis 17b.jpg

.. maar zo af en toe genoot ie toch ook even van wat ie allemaal zag, rook en hoorde daar beneden hoor..buis 18b.jpg

Later was ie er niet meer zo op z'n gemakje.. hoe dat kwam, vertel ik morgen.

GROETJESSS!!!

buis 19.jpg

08:10 Gepost door mizzD | Commentaren (12)

Weer een heel goed gevulde leuke vakantiedag. Ik kuierde mee over de markt...Is lang geleden dat ik dat nog deed. ;-)
Fijn van die man dat iejullie verwittigde...je mag er niet aan denken dat jullie zoiets zou overkomen! En Jaxon. kreeg jij geen doppie op z'n koppie?
Die close-up foto van Jaxon is schitterend!
Liefs weer.. en het gaat wat beter. Ik kan weer normaal eten!!!
X

Gepost door: Lucretia | 02-11-16

@ Lucretia..
Allereerst.. geweldig nieuws dat je weer normaal kunt eten!!! ben ik echt blij om!

We zullen eens op zoek moeten of er hondenhelmpjes bestaan, want nee, voor Jax hebben we er geen en dat is eigenlijk ook wel een beetje eng ja.. vind ik ook altijd. Maar honden kunnen die stenen ook op hun rug krijgen en dat zou ook verschrikkelijk zijn. Dan zouden we geen hond mee kunnen nemen onderaan de rotsen eigenlijk.. hmm.. een dilemma hè.
Groetjesss! xxx

Gepost door: mizzD herself | 02-11-16

De markt is leuk, MizzD, zo anders dan bij ons. Oei..., 'k zucht, deels van schrik, 'k mag het niet gedroomd hebben... Er mag ook helemaal niets met Jaxon gebeuren... !

Gepost door: Lies | 02-11-16

Dat viel dus even mee dat de zon eerst aan de onderwand opkwam:-) Bij dat tweede klimgebied zit je zo al hoog zo te zien.

Gepost door: Patrick | 02-11-16

mooi!
veiligheid boven alles hé

Gepost door: fotorantje | 02-11-16

prachtige zichten in het gebergte en Jaxon staat er op als een model Mizzd

groeten

Gepost door: Willy | 02-11-16

@ Lies..
Je kunt nooit álles voorkomen.. maar we doen ons best hè!

@ Patrick..
Ja, maar dat gaat dus via rotsblokken die met cement tot een trap gemaakt zijn.. eenvoudig omhoog lopen dan hoor. Alleen het laatste stukje is wat minder, maar nog wel te doen.

Gepost door: mizzD herself | 02-11-16

Wat eng met de kans op die vallende rotsblokken. Wij zien als wij in Turkije zijn en de weg binnendoor nemen ook bordjes waar je gewaarschuwd wordt voor vallende rotsblokken maar dat zal lang niet zo erg zijn als daar waar jullie waren.
Bij de grote autowegen waren ze trouwens vorig jaar bezig om gaas tegen de wanden te zetten. Ook de een hele operatie om te zien.

Ja Jaxon heeft een soort harnas nodig daar bij de klimrotsen.

Wat staat hij steeds prachtig op de foto's. Hij is een echt fotomodel.

Gepost door: Noortje | 02-11-16

@ Noortje..
Nou.. zo heel erg steenslaggevoelig is het eigenlijk niet daar hoor.. anders staan er ook waarschuwingsbordjes (danger.. chute de pierre) bij die klimrotsen. Maar er kán altijd wel iéts vallen.. het is natuur hè, die laat zich niet voorspellen. Dus een beetje op je hoede zijn is altijd goed. Áls het gebeurt en er zit net iemand onder, kan het héél kwalijke gevolgen hebben.. dat wel. Maar het is zoiets als de kans om door de bliksem geraakt te worden.. of de hoofdprijs in de loterij te winnen. Die man had het schijnbaar gezien en was er nog van onder de indruk.. en wij door hém.

Gepost door: mizzD herself | 02-11-16

super van die pé dat hij jullie kwam waarschuwen voor vallende rotsen.
Die slaap foto van Jax is super, zo rustig.
Ben deze morgen ook nog moe, zou mij bij hem kunnen leggen.

Gepost door: pieterbie | 03-11-16

Net toen het spannend begon te worden bij de korte broek van je vriendlief, krijgen we niets meer te zien. Heel jammer voor alle blogdames, natuurlijk. :-)
Dat "doppie" staat je goed hoor, MizzD. En veiligheid gaat voor alles.
Schitterende uitzichten hadden jullie daar. Benieuwd waar Jaxon zich zorgen om maakte, dus ga ik gauw verder lezen.

Gepost door: Fluwijn | 03-11-16

@ Fluwijn..
Nouuu.. valt wel mee voor de blogdames hoor.. vriendlief ziet er beter uit met een mooi shirtje aan.. hij is ook al 58 nu natuurlijk hè hahahahaaa!