09-01-17

Afgegraven wallen..

ami 00a.jpgToen we door die prachtige Koepoort gewandeld waren, vriendlief, Jaxon en ik, toen we op wandel waren in Middelburg (en je zag dat goed PATRICK.. die poort is meer als triomfboog gebouwd dan als stevige verdedigingspoort), ging onze wandelroute het Noordbolwerk op. Middelburg was ooit een vestingstadje, je kunt op de stadsplattegrond de punten die uitstaken in het water nog zien (zie het eerste postje over deze wandeling, waar ik een plattegrondje had bijgevoegd). De omwalling van de stad werd van 1595 tot 1598 aangelegd. Maar de huidige inrichting van de bolwerken dateert van 1840-1848, toen de wallen werden afgegraven en omgebouwd tot park, inclusief kruidentuin en theehuis, naar een ontwerp van de bekende tuinarchitect Zocher. Het was toen een heel aangename plek om te recreëren voor de Middelburgse bevolking, maar zoals het altijd gaat: als het ergens mooi is, laten mensen die wat meer bemiddeld zijn hun oog erop vallen.. helaas is het dus na 1900 van lieverlee volgebouwd geraakt met villa's. Niet dat dat nú voor ons iets uitmaakt.. wij vonden het nog steeds een prachtig mooi groen wandelpad en de villa's (en ook de iets kleinere huizen) vond ik ook het bekijken wel waard hoor. Vooral als ze zo mooi weerspiegeld werden in het water van de Seissingel, zoals de oorspronkelijke stadsgracht nu heet..ami 00b.jpgami 00c.jpgami 00d.jpgami 01a.jpg

ami 01b.jpgOp een gegeven moment liepen we wat dichter langs de bebouwing..ami 02.jpgami 03a.jpgami 03b.jpg

.. maar het paadje kronkelde toch steeds weer terug, meer het groen in, omdat het die punten die in het water uitsteken blijft volgen hè..ami 04.jpgami 05.jpg

Op één punt zagen we een grote molensteen die als een soort van kunstwerk geëxposeerd stond.. heb op een oude plaat van de stad gezien dat er hier op de omwalling ooit een houten rechthoekige molen stond, wellicht was dit een herinnering daaraan. Er stond geen tekst op, Jaxon zocht er nog naar hehe..ami 06.jpg

Er was verderop aan het pad wél de nodige ándere info te vinden.. er stonden diverse bordjes die vertelden over wat er in de directe omgeving ervan te vinden was aan historisch belangrijke zaken..ami 07.jpg

Ondertussen wandelden wij lekker door, met steeds maar dat mooie uitzicht over het water.. niks zo mooi als een waterpartij op een mooie zonnige winterse dag, dat maakt het water extra blauw vind ik altijd..ami 08a.jpgami 08b.jpgami 08c.jpg

We kwamen bij een weg die we over moesten steken.. het ging tussen twee stukken muur door, dat bleek een restant te zijn van nóg een stadspoort, de Noordpoort, waarvan de laatste versie in 1798 gebouwd werd..ami 09a.jpgami 09b.jpg

Ik zag hier tussen en over de bebouwing heen een soort van toren met kantelen.. ami 09c.jpg

.. en aan de overkant van het water een hele mooie villa..ami 10.jpg

Later, voorbij de bocht van weer zo'n punt (=bastion) in het water, zouden we er wat info over krijgen middels zo'n bordje.. maar nu kwamen we eerst voorbij ándere info.. over een bult achter het pad dat volgens die info weleens een ijskelder geweest zou kunnen zijn..ami 11a.jpgami 11b.jpgami 12.jpg

.. én we kwamen langs dit kunstwerk, het is gemaakt door Peter de Jong in 1976 en is titelloos, maar in de volksmond wordt het 'de slagroomklopper 'genoemd hahaha, ik mag ze wel, die Middelburgers, goed gevoel voor humor..ami 13.jpg

Erachter een gebouw dat, ook weer volgens een infobordje, ooit een 'oudemannenhuis' was.. nou, die liep er net langs hahahaha..ami 14.jpgami 15.jpg

Grapje hoor.. mijn jongens hadden er zin in hè.. het was dan ook prachtig weer, we liepen echt te genieten daar op dat mooie paadje..ami 15a.jpgami 15b.jpg

.. en voor wie nieuwsgierig was naar die villa..?..ami 15d.jpg

Ik fotografeerde nog een doorlaatje in het water aan de overkant.. en ietsje verderop in de richting die we liepen zagen we dat er een brug over het water ging.. hier moesten we een weg oversteken, waar we net voor nog weer een beeldje zagen van dezelfde kunstenaar als de slagroomklopper. Dit heette 'gebogen figuur', is uit 1980 en ik vind het mooier dan dat andere hehe..ami 16.jpgami 17.jpgami 18.jpg

Aan de overkant gekomen, ging het pad gewoon weer verder langs het water van de Seissingel.. ami 18a.jpgami 19.jpg

.. maar op de achtergrond zie je 'm al verschijnen.. ahaaaa, we gingen nu rond de Seismolen komen! dat vond ik uiteraard wel wat..ami 18b.jpgami 20.jpg

Dit groene stuk van de wandelroute zou een goeie 2½km lang zijn en voerde langs twéé molens.. deze Seismolen een stuk over de helft en molen de Hoop aan het einde. Maar omdat we honger begonnen te krijgen, hebben we het traject een klein stukje ingekort en zijn we niet zo dicht bij dié molen gekomen. Maar dit postje wordt ook al bijna 2½km lang hehe.. morgen verder!

GROETJESSS!!!ami 21.jpg

12:28 Gepost door mizzD | Commentaren (22)

Goede middag Mizz. Weer bekende plaatsen voor mij, ik heb ook een kennis die aan die kant woont en we wandelen samen wel eens langs het water, maar dan net de andere kant op. Ik heb nog een foto van de ijskelder genomen vanaf het bruggetje, van daaruit kun je die beter zien. Je zou eens naar Hulst moeten gaan als je echt de oude omwallingen met poorten intact nog wil zien, daar zijn ze niet afgegraven. Maar dat is natuurlijk weer een stuk verder voor jullie, maar zeker ook de moeite waard om eens te bezoeken.

Gepost door: Haba | 09-01-17

@ Haba..
Hulst staat zéker ook op mijn lijstje van vestingsteden die ik nog wil zien.. heb er twee jaar geleden diverse hier in de omgeving bezocht, Brielle, Heusden, Woudrichem, Gorinchem en Willemstad en ik heb de smaak te pakken gekregen wat vestingstadjes betreft hehe. Vond Middelburg, ook al zijn de bastions e.d. niet echt duidelijk meer, ook de moeite hoor.

Gepost door: mizzD herself | 09-01-17

k wil best wel een kamer daar in de villa aan het water!
je blogje is vast wel zeker tien stappen lang :-)

Gepost door: fotorantje | 09-01-17

MizzD laat maar je lang postje komen, ben juist een worstenbroodje aan het eten, hier is het weerom Verloren Maandag dus tijd in overvloed. Maar toch gaat mijn voorkeur uit naar de binnenstad van Middelburg, echt ongelooflijk dat dit in de oorlog door de Duitsers en Fransen zo fel werd vernield. Gelukkig is alles toch weer opgebouwd zoals het vroeger was.
Groetjessssss

Gepost door: greta | 09-01-17

Dan had ik toch gelijk van die triomfboog. van dat kunstwerk kun je jou toch wel een slagroom klopper bij inbeelden,inderdaad:-)

Gepost door: Patrick | 09-01-17

@ fotorantje..
Dat pad was wel meer dan 10 stappen..! :-) is dat een uitdrukking bij jullie? nog nooit van gehoord.

@ greta..
Ach ja.. waar bleef de tijd, dat ik altijd bij pepino een worstenbroodje of een appelbol ging halen op z'n blog op Verloren Maandag.. een dag waar ik nog nooit van gehoord had voordat ik ging bloggen hehe. Ik hoop maar dat het goed gaat met die vriendelijke kabouterman uit het Antwerpse, zo ineens gestopt, net toen er een kwalijke ziekte bij 'm ontdekt was.. op tíjd hoopte ik toch.

Mijn postjes zijn altijd lang hè.. en er komt nog genoeg over de binnenstad ook. Maar dit is geen compleet naslagwerk natuurlijk, voor écht veel info zal er genoeg op internet te vinden zijn neem ik aan.

@ Patrick..
Grappig toch, zo'n bijnaam.. het geeft tenminste aan waar het op lijkt.. ik geloof dat de betekenis die de kunstenaar eraan gaf iets met 'samenhang van de bevolking' te maken had.. nou ja, dat kan je met veel moeite er ook in zien hahaha.

Gepost door: mizzD herself | 09-01-17

een veelzijdige wandeling mizz en vooral die weerspiegelingen weten me te bekoren.

Wat mijn 'kristalhelder'postje betreft : je had het heel goed gezien.
Ik zag de foto bij fotorandje en Linda haar reactie 'kristalhelder' en zij beiden waren de muze voor mijn woordjes

Gepost door: merel | 09-01-17

Ja MizzD, vraag me ook af waar onze kaboutervriend is, het was hem die over verloren maandag heeft geschreven, ik kende het ook niet.
Ik zou niet weten hoe je over dit onderwerp korte postjes kan schrijven, dat zijn geen worstenbroden MizzD, daar ben je direct mee rond, maar zo'n wandeling..Ben helemaal geen zoeker op het internet, wat ik weet is via kranten die hier dagelijks online toekomen, en daar had ik het gelezen over die struikelstenen in Middelburg.
Groetjesssssss en hopelijk krijgen we donderdag geen sneeuw zoals voorspelt, zodat je weer even een ommetje kan maken met Jax.

Gepost door: greta | 09-01-17

Hoi Mizzke!
Het weer zag er dan veel beter uit dan hier de laatste dagen. Mooie blauwe lucht! Hier is het nu grauw en mistig. Helemaal geen gezond weer!
Mooie molens als afsluiter!

Blij te lezen dat je weer genezen bent!
Groetjes!

Gepost door: lena | 09-01-17

@ merel..
Muzes moeten er zijn, maar jij bent de katalysator die er de mooie woordjes door binnen krijgt hè! :-)

@ greta..
Sneeuw of geen sneeuw.. a dog's gotta do what a dog's gotta do hè... dus naar buiten moet ik sowieso! :-)

@ lena..
Ja, dat was echt een superdag qua weer.. dat hadden we goed uitgekozen hè. :-)
Nog niet helemaal beter hoor.. heb vanmiddag nog een dutje op de bank gedaan.. en de koffie smaakt me helemaal nog niet. Maar we komen er wel! :-)

Gepost door: mizzD herself | 09-01-17

die molen springt er voor mij uit Mizzd...

je bent duidelijk genezen , je logje kon nog juist op mijn scherm...

al had ik daar op een bepaald moment mijn twijfels over

prettige avond

Gepost door: Willy | 09-01-17

Die Groene Wisselwandelingen zijn altijd de moeite waard hé?

Wij hebben hier vandaag een wandeling gemaakt over het strand naar het volgende badplaatsje. Gelukkig ligt er nog veel sneeuw hoog in de bergen anders kan je niet over het strand omdat er dan een riviertje uitmondt in zee.

Gepost door: Noortje | 09-01-17

@ Willy..
?? het is niet groter dan anders hoor.. zelfs veel kleiner dan m'n postjes over Deventer waren!

@ Noortje..
Ah ja, dat herinner ik me nog van vorig jaar dat je daarover schreef.. dat dat de wandeling een flink stuk groter zou maken.. eigenlijk onmogelijk. :-)

Yep, die Groene Wissels vind ik echt altijd leuk.. vooral ook omdat er altijd groen in zit, dat is met een hond wel fijn. Het enige nadeel is dat ze in de route niks schrijven over waar je nu precies langs wandelt.. kans dat je iets opmerkelijks mist is dan wel groter.

Gepost door: mizzD herself | 09-01-17

Die 'spiegel'foto's hebben vaak dat ietsje meer, MizzD. Mooi dagje !

Gepost door: Lies | 09-01-17

Veel foto's met mooie weerspiegelingen, ge hebt echt weer uw best gedaan hé.
Over eten gesproken, waren het lekkere worstenbroden of appelbollen vandaag?
Doeiiiiii...

Gepost door: Gidsjoris | 09-01-17

Het is echt de moeite waard om rond Middelburg te wandelen te oordelen naar al de mooie foto's. Bij een bezoek aan dit stadje bleven we in feite altijd hangen in het stadje zelf. Een volgende keer wordt het beslist ook eens wandelen aan de buitenzijde!

Gepost door: magda | 09-01-17

haha k bedoel als je de afstand meet van je blogpost kom je vast aan tien grote passen

@ Lies..
Dat was het zéker! :-)

@ Gidsjoris..
Da's iets voor de Antwerpenaren hè, van die broodjes en bollen.. dat ze allemaal groot en rond mogen worden.. Rotterdam is al groot genoeg! :-PPP

@ magda..
Eigenlijk kun je zowat van élke stad wel een stadswandelingetje vinden op het net.. sla je niks moois over. :-)

@ fotorantje..
Oooh zooo.. hahahaha.. maar hoe kun je nu een blogpost in passen meten? :-PPP

Gepost door: mizzD herself | 09-01-17

als je scrolt, en dan inbeelden hoe groot een stap is haha
tja een mens doet rare dingen :-D

@ fotorantje..
Vreemd volkje, die Belgen! :-PPP hahahahaa!

Gepost door: mizzD herself | 09-01-17

ik vind die slagroomklopper wel leuk!
Je zag veel meer van Middelburg dan ik, maar ik was er ook niet zo lang en het werd heel vroeg donker.

Gepost door: pieterbie | 10-01-17

Nederland is niet alleen een fietsland, langs de waterkant kan je er ook zalige wandelingen maken merk ik hier.