01-03-17

En toen wandelden we.. níét terug!

az 00.jpgWe waren op wandel afgelopen zaterdag, zussie ardnas, haar oudste dochter en ik.. op het Eiland van Dordrecht waar we deelnamen aan de Zuurkooltocht van wsv. SWD, die vanuit de wijk Dubbeldam gestart was. Inmiddels waren we met een mooie slinger weer terug op de Oudedijk uitgekomen.. bij één van de grote boerenwoningen onderaan de dijk zagen we dat de voortuin versierd was. Daar stáán altijd al heel veel (dieren-)beelden, maar dit keer waren die ook nog eens vrolijk aangekleed.. duidelijk een gevalletje carnavalsgekte.. het was de afgelopen dagen dan ook carnavalstijd hè.. en ook in Dordrecht wordt dit wel een beetje gevierd, hoewel de Hollanders niet superveel aan carnaval doen.. daarvoor moet je in Brabant en Limburg wezen hoor..az 00a.jpg

Ik kon niet te lang blijven stilstaan om foto's te nemen.. want zussie en nichtje hadden de pas er stevig in hoor..az 01.jpg

Maar als ik iets leuks zie, wil ik dat toch graag even vastleggen.. ergo: ik heb heel veel terug in lopen halen hehe.. gelukkig hielden m'n voeten zich goed!
Dit sloeg ik dus echt niet over.. een vogelhuisje in de vorm van een caravannetje.. dat zal wel écht iets Hollands wezen zeker? hahahahaa..az 02.jpg

Geen vogeltje te zien natuurlijk.. als er ook zo'n rooie rakker rondloopt..az 04.jpg

.. of toch? nee, dat was een namaak-haan.. eens een keertje niet op een schoorsteen haha..az 03.jpg

En deze foto is niet superduidelijk, maar daar in die tuin was het echt een zéé van sneeuwklokjes.. zó vreemd dat er bij jullie helemaal niet staan FOTORANTJE..! het zal wel iets met de lucht te maken hebben zeker.. of met de grond?..az 05.jpg

We kwamen nu bij een kruispunt.. links stonden een paar nieuwe gebouwen, waarvan de muren op een bepaalde manier gemetseld waren, heel grof.. ik vond het mooi, het leek zo vanuit de verte wel een beetje op hout..az 06.jpg

Naar rechts ( waar onze route ons ook heen leidde) zagen we in de verte de 'dome' van de schaatshal..az 07.jpg

We wandelden hier van oud ( die huisjes aan de Oudedijk) naar heel erg nieuw.. want aan deze weg is het Albert Schweitzerziekenhuis.. en ernaast zijn een aantal 'bijbedrijven en - instellingen (zoals de GGD)' waarvoor de laatste jaren een paar hypermoderne gebouwen zijn opgetrokken.. ik had die helemaal nog nooit gezien.. kom niet veel aan deze kant van de stad..az 08a.jpgaz 08b.jpg

We moesten oversteken.. hier was ooit het zwembad, nu was er een parkeergarage, het zwembad is iets meer naar achteren geplaatst geworden. Op één van de hoeken van de parkeergarage zag ik deze interessante plaat.. het gaat over artefacten die hier, bij het graven voor de werkzaamheden, op zijn gedoken, stammende uit de tijd van de St. Elizabethsvloed.. een grote overstroming in 1462..az 09.jpg

We liepen nu op de Randweg aan.. een Provinciale weg die het hele Eiland van Dordt doorsteekt, van de rijksweg A16 naar de A15. Ik vermoedde dat we nu dan toch wel achter het nieuwe zwembad naar rechts zouden moeten gaan wandelen..az 10.jpg

.. we waren al een aardig tijdje onderweg en 5 kilometer.. daar doe je toch nooit veel meer dan een uur over. Het was hiervandaan nog een behoorlijk eindje. Maar tot mijn stomme verbazing moesten we linksaf, waar we langs het allerlaatste puntje van de Oudedijk kwamen..az 11.jpg

.. en vervolgens onder het spoor bij station Dordrecht-Zuid door moesten..az 12.jpg

HUH? dit was wel heel erg vreemd.. zo kwamen we nooit terug bij de startlocatie in Dubbeldam hoor! Ik keek eens wat verder op m'n routeomschrijving.. en toen zag ik het pas.. az 13.jpgwe kwámen ook niet wandelend terug bij de startlocatie! Waar alle andere afstanden hun rust hadden, was voor ons het eindpunt.. en van daar werden we door vrijwilligers met de auto terug gebracht naar het startpunt! Sjeee.. dat hadden we nog niet zo heel veel meegemaakt.. dat het geen rondje was.. alleen weleens bij wandelingen vanuit Boxtel, een paar jaar geleden. Nou.. ik liep in ieder geval al weer wat geruster.. want we waren dus niet verkeerd gelopen, doordat we een splitsing hadden gemist of zo.. dat kan altijd wel.. loop je ongemerkt de 25km-route..!! hahahaha! Ondertussen waren we het spoor onderdoor en zagen we rechts het nieuwe woonblok dat 'Buitenhof' heet en dat sommige mensen 'het Kasteel' noemen.. omdat het complex er door de vorm een beetje zo uitziet. Ikzelf vind het meer net een gevangenis.. zo somber, die donkere bakstenen.

Verderop de hoogbouw van het ouderencomplex van het Leger des Heils.. dat stond hier van oudsher, maar het vorige gebouw, Avondzon geheten, was veel lager..az 14.jpg

In de bocht van de weg staat dan de Dordtsche Manege.. het lijkt meer een grote boerderij, maar er is echt een grote rijhal in of hoe heet zoiets? Ik ben niet zo van de paarden.. was ook nooit zo'n paardenmeisje zoals je er zo veel hebt. Ben zeker weleens binnen geweest in deze manege.. maar ik weet niet meer ter gelegenheid waarvan. Hoewel m'n oudere zus, met een paar vriendinnetjes uit de straat, er wel geregeld te vinden was. Die gingen dan helpen.. de stallen uitmesten en zo.. en dan mochten ze héél af en toe eens op zo'n paard.. misschien ben ik eens met ze mee gegaan? ik weet het niet meer. Ik weet alleen wél dat ík nooit op een paard heb gezeten..az 15.jpgaz 15a.jpg

Doorwandelend is links de villawijk Zuidhoven.. ik zag op het taluudje van het wandelpad er langs dat de gele krokusjes al flink bloeiden.. rechts naast óns pad wéér sneeuwklokjes..az 16.jpg

az 17.jpgEn toen zagen we de vlaggen van de wandelvereniging.. achter de manege, op de parkeerplaats van een nieuw bedrijventerreintje hier, was de pauzetent opgezet..az 18a.jpgaz 18b.jpg

Het was er druk.. iedereen kreeg hier z'n broodje worst met zuurkool, dus dat duurde even. Terwijl we in de rij stonden te wachten, nam ik snel nog even een grelfie.. dat was ik onderweg vergeten. Nu stonden wel de dixi's erachter op de foto.. 'super charmant' volgens nichtjelief hehe..az 18c.jpg

Eindelijk kwamen we vooraan in de rij.. erachter, bij de vrijwilligers van de club, een bekende van ons.. kleine broer az 19a.jpgzijn ex-schoonmoeder! Dat hadden we al verwacht hoor.. want die staat bijna altijd in de pauzetent bij wandelingen van deze club. En het is een heel aardige vrouw, dus daar hebben wij geen moeite mee.. zij kan er ook niks aan doen dat haar dochter het niet meer in broerlief zag zitten hè! Enfin.. we namen ons broodje worst in ontvangst en gingen even lekker zitten om het op te eten.. het smaakte goed.. dat is wel te zien aan die actiefoto van m'n gezelschap hè hahahaa..az 19b.jpg

We lieten hierna weten dat wij dus de 5km-route gelopen hadden en nu graag weer terug wilden naar de start. Dat was geen probleem.. broers ex-schoonváder (ook een vrijwilliger bij deze wandelvereniging) kwam er zo aan met de auto en die bracht ons dan wel weg..! En dat was ook zo.. na eventjes gewacht te hebben buiten de tent..az 19c.jpg

.. waar een carnavalsbandje met de hilarische naam 'Quiz Nix' zich warm gingen blazen voor de carnavalsoptocht in de stad later die middag..az 19d.jpg

.. werden we inderdaad opgehaald en netjes naar Dubbeldam teruggebracht. En zat onze Zuurkooltocht erop. Tot aan de pauzetent, die dus het 5km-punt was, hadden we een uur gewandeld.. niet slecht gedaan. En het was, hoewel sombertjes, wel al die tijd droog gebleven. Pas toen we op onze autorit terug stonden te wachten begon het heel zachtjes te druppelen.. en dat bleef het doen.. maar toen zaten we al lang en breed droog in de auto hè! Heerlijke wandelochtend! En zo eindigt dit wandelverslagje ervan op as-woensdag.. en komt ook het carnaval van 2017 tot een einde!

GROETJESSS!!!

az 19f.jpg

08:25 Gepost door mizzD | Commentaren (18)

Goede morgen Mizz. Ik zie dat de ram nog steeds de sporen van zijn 'stempelkussen' heeft, had hij dat nog om, of zat zijn taak er al op voor dit jaar, logisch want er worden al weer veel lammetjes geboren in deze tijd.
Wel even keurig vervoerd naar het startpunt, dus na de broodjes konden jullie weer terug worden gebracht.
Ik wens je een fijne woensdag toe.

Gepost door: Haba | 01-03-17

Dus iedereen die de vijf kilometer wandelde moest met de shuttle terug? Het moet niet altijd een rondje zijn he.:-)

Gepost door: Patrick | 01-03-17

@ Haba..
Goeiemorgen! Ik weet niet of die ram dat kussen nog aan had hoor.. het is dat jij het zegt, ik had zelf die bandjes in z'n wollen vacht ook niet opgemerkt.. ben een stadsmeisje hè, ik zie dat soort dingen niet hahahaha!
Ja, het was mooi geregeld.. na ons broodje konden we teruggebracht worden en ons afmelden.
Jij ook een mooie dag hè!

Gepost door: mizzD herself | 01-03-17

Het was weer een mooie wandeling die ik las maar ook weer met mooie gezichten, alleen die oormerken daar hou ik niet zo van. Maar broodje zuurkool is inderdaad erg lekker na zo een wandeltocht. En ook top dat men jullie terug bracht. Dat hadden ze jullie toch wel even in het begin moeten vertellen hoor, maar gelukkig was het toch goed afgelopen. het vogelhuisje vond ik ook erg mooi maar ook het boerenhuis. Wens je mooie dag vandaag.

Gepost door: Tine de Jong | 01-03-17

@ Patrick..
Ja, alleen de 5km-lopers werden terug gebracht hehe.. onze chauffeur zei dat de 10km-lopers wel pech hadden, want die moesten linea recta terug wandelen.. anders werd het te lang, maar dat was niet echt een leuke weg! wij blij dat we de 5 hadden gekozen..!

@ Tine..
Ja, het had wel handig geweest als ze het verteld hadden, maar het stond eigenlijk ook wel op onze routeomschrijving.. hadden we beter even helemaal doorgelezen, maar dat doe je eigenlijk nooit.
Jij ook een mooie dag hoor!

Gepost door: mizzD herself | 01-03-17

met een shuttle terug, dat moet wel een ganse organisatie geweest zijn Mizzd..

hier bij ons daalt het aantal door clubs georganiseerde wandelingen wel...

misschien zijn er geen vrijwilligers genoeg of vindt men geen geschikte start-en rustplaatsen..

ik zou het niet weten

groeten

Gepost door: willy | 01-03-17

@ willy..
Hier ook hoor.. in rap tempo verdwijnen er wandeltochten die er al járen waren.. had het daar nog over met iemand van de organisatie van déze tocht. In hun geval worden de vrijwilligers allemaal te oud en komen er geen jongere bij. Start- en vooral rustplaatsen, het gebrek daaraan, is ook wel een probleem, maar daar kan vaak wel een mouw aangepast worden.

Gepost door: mizzD herself | 01-03-17

Hoe origineel, MizzD, dat vogelhuisje ! Tof ! Brugge 'heeft' (ook) sneeuwklokjes... Knap gemetselde huizen ! Drie blije gezichten, en een superlekker broodje-zuurkool !

Gepost door: Lies | 01-03-17

@ Lies..
Voor écht Hollandse vogeltjes natuurlijk! hahaha!

Gepost door: mizzD herself | 01-03-17

Wij zijn nog nooit met auto's teruggebracht. Wel met bussen als de start en finishlocatie niet hetzelfde zijn. Wat overigens maar zelden voorkomt.
Dat broodje worst met zuurkool zit er heerlijk uit.

Gepost door: Noortje | 01-03-17

@ Noortje..
Eigenlijk heeft de familie D ervoor gezorgd dat dit nu zo af en toe eens gedaan wordt voor de 5km-wandelaars. Deze vereniging organiseert namelijk ook de Bevrijdingstocht op 5 mei en op een gegeven moment ging die niet meer langs de 2 bevrijdingsmonumenten in de stad.. en wij vonden dat niet kunnen. Via kleine broer is dat toen kenbaar gemaakt en zijn ze oplossingen gaan verzinnen.. dit was er eentje van.
In Boxtel heb ik het vaker meegemaakt.. met busjes maar ook met privé auto's.. soms werd je dan naar een plek gebracht waar vandaan je terug moest wandelen naar de startlocatie, soms werd je van de rust terug gereden.
Het broodje smaakte zoals het eruit zag..! :-)

Gepost door: mizzD herself | 01-03-17

Terug gebracht worden naar de startlocatie,ja zo kun je echt 5 km vèr wandelen en is het niet een rondje lopen.
De krokusjes beginnen hier ook al kleur te tonen en zelfs kun je al het geel zien piepen van de paaslelies! De lente kondigt zich tussen de vlagen regen al aan!

Gepost door: magda | 01-03-17

@ magda..
Ja, dat was de motivatie voor deze regeling.. dat de 5km-wandelaars ook eens wat verder va de startlocatie af konden komen. Maar daar op Dubbeldam zijn er ook wel hele mooie rondjes te verzinnen hoor. Punt is natuurlijk de pauzetent op een gunstige plek te kunnen zetten, zodat ze aan eentje genoeg hebben.. en dan was deze oplossing de beste denk ik.

Yep.. steeds meer voorjaarsbodes te zien.. die regen zal wel goed zijn voor al die plantjes en bloemetjes, maar voor mij mag het wel ietsje minder hoor! :-)

Gepost door: mizzD herself | 01-03-17

natuurlijk wil jij foto's maken, en er steken ook wat pareltjes in dit wandelverslag.
Je vooral niet laten verleiden om geen foto's te nemen, zou ik zeggen, goed bezig!

Gepost door: pieterbie | 02-03-17

Ik was net bij Willy, die ook flink aan de wandel was.
Daar zag ik je reactie en nieuwsgierig als ik ben kom ik even kijken.
Een mooie toch, met veel afwisseling. Hans

Gepost door: Hans | 02-03-17

nu er zullen er wel staan van die sneeuwklokjes maar niet waar ik kom :-)
k zal er zelf eens moeten zaaien/planten in het park
ojee was het Aswoensdag, k ben helemaal niet meer mee met die dingen, met school moesten we dan een askruisje halen

Gepost door: fotorantje | 02-03-17

@ pieterbie..
Geen zorgen.. wandelen zónder foto's te maken is gewoon een onmogelijkheid voor mij. :-)

@ Hans..
Bedankt voor je bezoekje aan mijn blog! :-)
Ja, het was zeker een leuke en afwisselende tocht.. alleen het weer was wat sombertjes.. maar het bleef gelukkig droog.

@ fotorantje..
Hehe.. dan wandel jij op de verkeerde plaatsen! :-)
Oh.. ik weet dat soort dingen helemaal nooit uit mezelf.. hoewel de térm aswoensdag wel.. maar niet wat het inhield.. dat las ik pas op de blogs hehe.

Groertjesss!

Gepost door: mizzD herself | 02-03-17

Dat is wel leuk: een gerichte wandeling maken , een natje en een droogje op het einde en daarna gezellig terug met de shuttle :-)
Op de foto's te zien heb je er weer super van genoten. Dat telt hé !