30-03-17

Naar Hamoir en terug..

asy 00.jpgWe waren dus in de mooie Ardennen, vriendlief, Jaxon en ik, het afgelopen weekend. Waar we verwend werden met een prachtig lenteweertje! Geen tijd te verliezen dus.. de wandelschoenen aan en gaan met die banaan. Die laatste hadden we zojuist opgegeten hehe.. tijdens een korte pauze op een bankje tussen wat akkers in. We waren op weg naar het kleine plaatsje Hamoir, maar dat duurde nog wel eventjes. Jaxon had wat te drinken gekregen, maar wilde eigenlijk liever meteen wel verder.. hij had het reuze naar zijn zin hoor. Maar hoewel ie daarvoor een heel eind los had kunnen lopen, deden we hem nu toch maar even aan de riem.. we moesten door dit rode draaihekje een koeienweide in..asy 01.jpgasy 02a.jpg

Nu staan er in die weide echt heel vaak van die roodbruine koeien, waar je dan dus tussendoor moet wandelen, maar dit keer bleken die nog niet buiten te zijn. En dus konden we ietwat rustiger (Jaxon heeft het, net als zijn voorganger Axel, niet zo op koebeesten hehe) naar het rode hekje aan de andere kant van de weide wandelen, waarachter je het bos weer in gaat..asy 02b.jpgasy 03a.jpg

Niet zoveel mogelijkheden qua richting hier.. er zijn erg veel van dit soort bordjes bij de diverse paadjes te zien tegenwoordig..asy 03b.jpg

En dus ging het gewoon rechtdoor, richting het uitkijkhutje. Langs het paadje weer veel anemoontjes, maar ook het groen van het daslook dat hier over een maandje het hele bos weer naar uien doet ruiken hehe..asy 04a.jpgasy 04.jpgasy 05a.jpg

Dat hutje staat al jaren te vervallen.. we durfden er nu al helemaal niet meer in.. bang het vermolmde dak op ons hoofd te krijgen! Bovendien is het uitzicht er vandaan helemaal dichtgegroeid.. dus gingen we het pad langs de helling naar beneden.. een vrij sterk dalend pad is dat, en ook nog eens behoorlijk uitgesleten door weer en wind, de vele wandelvoeten en waarschijnlijk ook mountainbikebanden.. dus ik deed het héél rustig aan! Naar beneden vind ik altijd veel spannender dan omhoog.. maar ik héb ook nog maar één complete knie natuurlijk.. ik mis in m'n rechter de voorste kruisband en da's met afdalen best een belangrijke!asy 05b.jpgasy 05c.jpg

Maar zachtjes aan gaat ook vooruit.. vriendlief zou met Jaxon wel beneden op mij wachten hoor.. kon ik ook nog rustig wat fotootjes van het uitzicht maken (dat vanaf het pad beter is dan vanaf dat hutje) ..asy 06a.jpgasy 06b.jpgasy 07a.jpg

.. en toen er een vlinder naast het pad ging zitten, pikte ik dié natuurlijk ook nog mee met de camera! De hele tijd zagen we al citroentjes en blauwtjes, maar ook wat grotere vlinders vliegen, maar ze gingen nooit zitten.. deze dagpauwoog leek wel voor me te poseren..asy 07b.jpg

.. zelfs inzoomen kreeg ik de kans nog voor..asy 07d.jpg

En toen was ie weg! Maar dat gaf niet.. ik had m'n fotootjes en kwam tevreden en veilig beneden..asy 08.jpgasy 09.jpg

Hamoir inlopend zag ik dat het mozaïek er nog hing, die zag ik de vorige keer dat we hier waren ook al en ik vind het mooi..asy 10a.jpg

Het deksel van deze waterput laat zien dat we hier in de provincie Luik (Liège) zijn hè..asy 10b.jpg

We moesten de Ourthe over.. en  pal naast de brug stond een prachtige boom vol in de bloesem..asy 11a.jpgasy 11b.jpg

Ik stak de weg op de brug meteen maar over om aan de goede kant ervan uit te komen voor het terras straks.. zoals te zien is vanaf de brug is de rivier al flink breed hè..asy 12a.jpgasy 12c.jpg

'La Rive Gauche' heet het cafeetje waar we hier altijd even wat drinken.. en daar ligt het dus ook, links van de rivier..asy 12b.jpg

Ik had dorst en nam een Fanta.. vriendlief opteert vaak voor een Gueuze als ie dorst heeft.. die werd hier in een grote fles geserveerd. Grappig.. twee verschillende Gueuze-merken op glas en fles..asy 13.jpg

De zaak wordt tegenwoordig door andere mensen gerund dan in het begin.. tóén was er een serveerster die helemaal gek van honden was.. Axel had meestal eerder een bak water en wat koekjes voor z'n neus staan dan wij onze drankjes! Dit keer was er voor Jaxon niks bij.. nou ja.. dan moest ie buiten maar even z'n tong in de Ourthe gaan hangen hè!asy 14.jpg

Het is hier zo'n fantastisch mooi plekje in Hamoir.. ik zou best in dat grote huis aan de overkant van het water willen wonen hoor..asy 15a.jpgasy 15aa.jpg

Ik zette vriendlief en de drinkende Jax met de brug op de achtergrond op de foto.. de bloesemboom staat er ook nog bij..asy 15b.jpgasy 15c.jpgasy 15d.jpg

Aan déze kant stond een boom met hele dikke op barsten staande knoppen..asy 16.jpg

Waren we de laatste keren aan deze kant van de rivier gebleven tijdens onze terugtocht.. de allerlaatste keer bleek dat pad aan het einde niet echt handig meer en hadden we gevaarlijk over het spoor gemoeten. Daar had ik nu geen zin in.. en dus staken we de brug terug over..asy 17.jpg

Op het straatnaambordje stond nog een hele riedel bij, waar ik (met mijn slechte Frans) niet veel van snapte hehe..asy 18.jpg

En toen volgden we, voorbij het paardenweitje waar nog steeds datzelfde wit met bruin gevlekte paard staat..asy 19.jpg

.. de weg richting het kasteel van Lassus.. met eerst nog wat villa's..asy 20.jpg

.. maar algauw mooi groen..asy 20a.jpg

Op het water nog niet veel kajaks.. daar was het denk ik nog te vroeg in het jaar voor. Maar ineens hoorden we toch wat kabaal van die kant en dat bleek.. een raft..asy 21a.jpg

Blijkbaar was het een onderdeel van een soort spel, want ze moesten naar de kant, waar wat mensen stonden van wie ze iets kregen en toen moest het volle vaart weer verder over het water..asy 21b.jpg

.. hoe of wat het precies was, kom je natuurlijk nooit te weten, maar ze hadden er plezier in.. en dat telt hè! hehe! Wij hadden ook veel plezier in onze wandeling, zalig zo langs de groene oever van de Ourthe..asy 23a.jpg

.. met bosanemoontjes in overvloed en de lilaroze bloemetjes van de holwortel die hier ook in grote getale bloeit..asy 22.jpgasy 23.jpg

Tussen de bomen door konden we een glimp van het kasteeltje opvangen.. die luitjes zijn erg op hun privacy gesteld..asy 23b.jpg

En Jaxon kreeg zo'n beetje de kolder in z'n koppie.. want hoewel ie soms nauwelijks over bruggetjes te krijgen is, die heel wat breder zijn!, sprong ie zomaar uit zichzelf op deze boomstam! Het moet toch niet gekker worden hoor!

Morgen wandelen we verder, helemaal terug naar Sy, waarbij we nog langs de klimrotsen, het begraafplaatsje én natuurlijk die ene speciale rotswand gaan komen! En dan was dag 1 nog helemaal niet gedaan en moest dag 2 nog komen..!

GROETJESSS!!!

asy 24.jpg

08:10 Gepost door mizzD | Commentaren (22)

Goede middag Mizz. Het naambordje geeft aan dat de plaats waar de straat naar is genoemd de zusterstad van Hamoir is, die in Frankrijk in de Vogezen ligt. Deze plek heeft daar dus een stedenband mee. :)
Zo dan weet je dat ook voor de volgende keer. Jullie hebben dus weer een mooie wandeling gemaakt en laten ons meegenieten door je mooie foto's.

Gepost door: Haba | 30-03-17

@ Haba..
Ik vermoedde al zoiets, maar m'n Frans is zelfs na vele jaren elk jaar naar Frankrijk op vakantie gaan, nog abominabel slecht hehe.. dus ik twijfelde. Bedankt voor de uitleg! :-)
Ik snap dan alleen nog niet waar die twee data onderaan te betekenen hebben.. maar aach, niet belangrijk hè! :-)

Gepost door: mizzD herself | 30-03-17

Dat is de plaats waar je de fans van kajakken op het kolkende water tegenkomt. Mijn buurman die gaat daar al jaren. Toen ook al in 2007 waren rond Sy en Hamoir waren er prachtige wandelpaden, maar helaas ik heb geen wandelbenen, en ook niet de passende schoentjes bij dus.... dus ging ik op mijn eentje naar het kerkhof, op zoek naar mijn oom die daar ergens moest liggen.
Ik blijf dit één van de mooiste gebieden vinden om te wandelen en met name om foto's te maken. MizzD ondanks de kleine kamers, en ook te kleine bedden, maak je me weer enthousiast om er nog eens te gaan!!! Hoop ik.

Gepost door: greta | 30-03-17

@ greta..
Ja, als je niet zo goed ter been bent zit je wel in een uithoek daar. Misschien is een naburig plaatsje of dorpje dan handiger.. Barvaux bijvoorbeeld, daar zal wat meer te doen zijn..of Bomal, met elke zondagochtend die grote markt!
In Sy is er behalve hotel Le Bonheur en La Gare ook nog La Ferme.. ik denk dat dát wat luxer is, dus wellicht zijn de kamers daar ook wat groter? Ik weet het niet hoor, want ik was er nooit.. heb er alleen vroeger wel gegeten en dat was heel goed.
Ik las op de site van de makelaar die de camping aan het verkopen is, dat die inmiddels verkocht is, maar wel onder voorbehoud.. ben benieuwd of het nog wat gaat worden.. dáár hopen wij natuurlijk wel een beetje op.

Gepost door: mizzD herself | 30-03-17

Hamoir zit er helemaal niet mis uit Mizzd...

prachtige foto van die dagpauwoog , zoiets lukt me nooit

groeten

Gepost door: willy | 30-03-17

Hoi Mizzke!
Ik denk dat Jaxon last had van een overdosis aan lentekriebels dat hij zomaar op die boomstam sprong!
Jullie hebben er echt wel een super(lange) wandeling van gemaakt, maar in zo'n lekker weertje gaat dat vanzelf hé!
Dat vlindertje heb je mooi gespot. Zo'n mooitje, dat maakt het helemaal af!!
Groetjes!

Gepost door: lena | 30-03-17

De Ardennen is genieten, nog wel met de kinderen geweest.
onze hondjes genoten ook altijd zo op vakantie, net als Jaxon.
Jammer dat het hutje en uitzicht zo is vervallen, zijn toch punten waar je kunt genieten.
duidelijk Luik, de omgeving is ook vlakbij.
Een prachtige omgeving, heb mee genoten. Hans

ot, Rotterdam heeft het in de oorlog flink voor zijn kiezen gehad, jammer dat deze wijkjes worden afgebroken.

Gepost door: Hans | 30-03-17

jullie hebben je portie goede lucht kunnen opsnuiven, t moet zalig zijn daar te wandelen
mooie fotoreeks!

Gepost door: fotorantje | 30-03-17

Nu weet ik het weer MizzD La Paresse, de weg naar Sy, in Ferrières, maar het ligt heel dichtbij Sy. Kraakproper! De prijs dat ligt ongeveer overal hetzelfde, kan een paar euro verschil maken, maar dat heb ik er voor over, ik wil een grote kamer, het lijk of ik stik als het zo klein is.
Ik duim voor jullie dat je het oude vertrouwde stekje terug mag vinden zoals het vroeger was.
groetjesssss

Gepost door: greta | 30-03-17

@ willy..
Tuurlijk wel.. als ze blijven zitten kan iedereen dat! :-)

@ lena..
Zou kunnen, dat het kriebelde hahahaha!
Ja, het was meteen wel effe een eindje ja.. maar inderdaad, dat weer nodigde ertoe uit hè! :-)

@ Hans..
We hebben een tijdje gelden een soortgelijk hutje boven Bomal gevonden.. dat was nog helemaal intact en ook het uitzicht was vrij gehouden. Denk dat met al die grondeigenaars het niet meer duidelijk is, op wiens grond dat hutje staat hehe.

@ fotorantje..
Zeker weten dat het er zalig wandelen is! :-)

@ greta..
La Paresse? er rinkelt geen belletje. Ik zal er eens op googelen, maar wij zitten altijd graag in Sy zélf.. dus dat is voor ons geen optie dan.

@ greta bis..
Heb het inmiddels opgezocht en ik weet precies waar dat is.. we zijn er afgelopen zondag nog langs gewandeld! Niet zo gek ver buiten Sy.. dus het is wél een optie.. ik kon alleen niks vinden over of er honden toegestaan zijn. Én het is wel wat duurder dan gemiddeld hoor.. een kwart duurder dan La Gare en een derde duurder zelfs dan Le Bonheur! Daar kan één van ons van dineren hè! Zó belangrijk vinden wij de grootte van de kamer dus niet!Groetjesss!

Daslook ruikt niet alleen, MizzD, het is ook lekker ! Fotogeniek hutje. Spijtig van die knie, voor zo'n globetrotter. Schoon model, die vlinder ! Op meerdere plekjes, de natuur op z'n mooist. Da's wel een 'grooooot' huis !

Gepost door: Lies | 30-03-17

@ Lies..
Is al bijna 30 jaar geleden gebeurd, die knie.. heeft me nooit tegengehouden hoor! :-) (maar wandel daarom wel altijd met een stokje in de bergen)

Gepost door: mizzD herself | 30-03-17

Genieten van de mooie Ardennen. De mooie beelden doen mij heimwee krijgen. Bosanemonen, rivieren.... Mooi

Gepost door: Joke | 30-03-17

je had geluk met het weer.
En in de Ardennen zijn er altijd wondermooie plekjes

Gepost door: merel | 30-03-17

@ Joke..
Heimwee? woonde je er ooit? of kwam je er vaak? :-)

@ merel..
Dat weer was geen geluk.. daarvoor waren we gegáán! :-)

Gepost door: mizzD herself | 30-03-17

Ik heb lekker met jullie meegewandeld in de prachtige natuur.

Gepost door: Noortje | 30-03-17

Zo vroeg in het jaar en het leek wel of jullie een zomerse wandeling aan het doen waren! Dat zeiden we vandaag ook tegen elkaar toen we op de zeedijk en het strand liepen" het lijkt wel of het zomer is" . Hopelijk blijven de zachte temperaturen een beetje duren.

Gepost door: magda | 30-03-17

@ Noortje..
Zalig toch! :-)

@ magda..
De natuur is nog niet des zomers.. en vriendlief heeft nog een lange broek aan hehe.. maar voor de rest..? ja hoor.. net zomer! niet vreemd dus dat die nacht de zomertijd inging hahahaha! :-)

Gepost door: mizzD herself | 31-03-17

Jullie waren er net op het goede moment met bomen die in bloei staan e.d.
Had graag tijdens de paasvakantie in jullie voetsporen getreden, maar ik ga straks de afwerkingslaag op mijn muur op het terras leggen en dan kan de kunstenares binnen een weekje aan de slag als zij dat zie zitten. Ik werk de paasvakantie ook door, dus moet zien hoe ik de zaken kan in plannen.
Maar goed, Sy gaat niet weglopen, alhoewel vrouwlief en ik al jaren zeggen dat wij nog eens naar de Ardennen moeten.

Gepost door: pieterbie | 01-04-17

Jullie hebben echt fantastisch weer gehad om een van de mooiste plekjes in ons Belgenlandje te verkennen. Hamoir is me welbekend, ben daar vele jaren op winter & zomervakantie geweest. Die Lindemans geuze wordt hier in mijn streek gebrouwd, naar aloude brouwmethodes. Het glas van Bellevue, tja... Bellevue is een Brussels "biermerk", dat eigenlijk chemische rommel is. In de Ardennen nemen ze het niet echt nauw met de Belgische 'bier-etiquette hé :-) Als het maar gezellig en lekker is, meer moet het niet zijn !

Gepost door: Dirk | 01-04-17

@ Dirk..
We kiezen dat uit hè.. we gaan alleen als het goed weer wordt.. dít keer was het wel uitzonderlijk goed! :-)

Ahaaa.. ja heb weleens vaker van iemand gehoord dat Bellevue niks was.. ik weet daar niks van hoor, ik drink zelf geen bier. Maar in dat cafeetje is het altijd Lindemans geweest wat ze schenken.. op het terras in Sy was het gueuze van Mort Subit!