09-05-17

Naar de zon?

buis 00a.jpgWe zouden éigenlijk pas maandag afreizen, vriendlief, Jaxon en ik.. naar het zuiden van Frankrijk voor een klimvakantie met een paar goeie vrienden. Ik wilde de mogelijkheid openhouden nog de Bloesemtocht in Geldermalsen te kunnen wandelen die zaterdag de 22e april georganiseerd buis 00b.jpgwerd en vriendlief had al min of meer een afspraak staan met zijn neef.. om weer naar de Motorzegening in het Limburgse Grubbenvorst te rijden zondag de 23e. Maar de weersvoorspelling voor Geldermalsen liet in de loop van de week daarvóór zien dat het die zaterdag koud, winderig en misschien ook wel nat zou worden (wat achteraf niet zo bleek te zijn.. ik zag de foto's van deze tocht bij NOORTJE en het weer viel dus eigenlijk reuze mee.. wat een slechte voorspelling!) buis 00c.jpgHet weer zou in Buis-les-Baronnies ( waar we onze tent op zouden slaan voor twee weken) ná maandag de 24e minder gaan worden.. als we dus záterdag al zouden gaan, pikten we nog twee hele mooie dagen mee, alvorens het weer om zou slaan. Nou ja.. ik hakte de knoop door, zegde de wandeltocht af (bij de zussies, ik had me er nog niet voor opgegeven bij de organisatie hoor) en ook vriendlief zei z'n afspraak voor die motorrit af.. en we stapten zaterdagochtend om 4 uur in de auto. Een tussenstop bij een parkeerplaats aan de Autoroute du Soleil leverde bijstaande fotootjes op.. een geschiedenislesje over de Napoleontische tijd in deze streek ongetwijfeld, ik heb niet alles gelezen, ik had het druk met poseren bij de mooiste soldatenhunk hahahahahaa!
Na zo'n 10 uur reizen verlieten we de grote weg en kronkelden nog een dik uur door de mooie streek die de Drôme is, op weg naar Buis, waarbij we zoals altijd het kasteel van Grignan weer vanaf de weg zagen en de rotonde met de reuzenkurken passeerden ( door de autovoorruit genomen, dus let niet op de vliegenlijkjes haha)..buis 01a.jpgbuis 01b.jpg

Algauw konden we onze tent op gaan zetten op de Camping Municipal (gemeentecamping) in Buis, waar de zon inderdaad volop scheen..buis 02.jpg

.. waarna we lopend nog wat boodschapjes gingen doen, zodat we meteen weer even in het leuke stadje rond konden kijken.. zoals onze vrienden later zeiden: 'je bent pas in Buis als je er even rondgewandeld hebt' hehe..buis 03a.jpgbuis 03b.jpgbuis 03c.jpgbuis 03d.jpgbuis 03e.jpg

Weer terug de brug over naar de camping.. die brug.. dat werd wel een dingetje voor Jaxon hoor.. hij ging er wél over, maar met moeite.. en liefst niet te dicht langs de reling. Dát was een probleem, want er rijden best veel auto's ook over.. het scheelde soms niet veel of die hond z'n staart werd overreden..!buis 04.jpg

De vrienden waren ook al vroeg aangekomen.. en na de middagborrel en het avondeten werd er naar goede gewoonte een avondwandelingetje gehouden om het eten te laten zakken.. wéér dus het stadje door hehe..buis 05a.jpgbuis 05b.jpg

Maar omdat we al heel vaak hier waren, werden het nu vaak wat kleinere achterafstraatjes die we doorliepen.. je zag er de vreemdste dingen..buis 05c.jpgbuis 06a.jpgbuis 06b.jpgbuis 06c.jpg

Toch ook nog bekende zaken passeerden de revue..  het voormalige Dominicanenklooster, waar tegenwoordig een restaurant inzit..buis 07a.jpgbuis 07b.jpgbuis 07c.jpg

.. de kerk die bij het Ursulinenklooster hoort..buis 08a.jpg

..staaltje van strak parkeren.. én een handig kattentrapje naar het raam!  hehe..buis 08b.jpg

.. en nog één van de oude fonteinen..buis 08c.jpg

Ik kon ook nog een uithangbordje scoren..buis 09.jpg

Langs het oude Ursulinenklooster met die prachtige deur..buis 10a.jpgbuis 10b.jpgbuis 10c.jpg

.. liepen we terug naar het plein met de Arcades, maar inmiddels begon het al wel donker te worden..buis 11a.jpgbuis 11b.jpgbuis 11c.jpg

Op één van de deuren ontdekte ik een mooie deurklopper.. hoewel er hier in dit stadje bijna allemaal dezelfde kloppers zijn ( een simpele beugel met in het midden een knol) is er dus toch ook nog wat originelers te vinden, zoals deze vis.. of is het toch een vogel? hehe..buis 11d.jpg

Ook de volgende ochtend was het inderdaad weer schitterend weer.. we ontbeten in het zonnetje en bedachten daarna bij de koffie wat we gingen doen die dag..buis 12.jpg

Natuurlijk wilden de klimmers klimmen.. maar op een zondag zijn de meer bekendere klimrotsen vaak wel erg druk. Er werd besloten weer eens naar de St. Juliën te gaan.. dat is de rotskam die achter de camping oprijst. Heel lang geleden dat er daar nog eens geklommen werd.. het gebied is tegenwoordig vooral bekend als Via Ferrata.. dat betekent letterlijk 'ijzeren weg'. Stalen kabels, trappen, hangbruggetjes, stapbeugels enz. .. dat zijn de dingen die gebruikt worden om die 'ijzeren weg' in de rotsen te realiseren en je kunt daar, behelmd en gezekerd middels een kort touw aan een klimgordel, routes overheen volgen. Het is dus geen klimmen, maar eigenlijk ook niet wandelen.. het is een soort van hindernisbaan.. maar dan wel ver boven de grond hehe.
De klimroutes liggen wat verder naar achteren op deze rots.. dus we wandelden de steile asfaltweg omhoog op..buis 13a.jpgbuis 13b.jpg

(door de struiken heen kun je onze tenten zien staan hehe), waarbij het zicht op Buis al steeds mooier werd..buis 13c.jpg

Nog verder omhoog..buis 13d.jpgbuis 14a.jpg

.. en toen kwamen de klimwanden in zicht..buis 14b.jpg

Maar dat paadje vanaf de weg naar de rotsen..!!! een echt geitenpaadje was het, een smal kaal aarden paadje, dat compleet uitgesleten en enórm steil was.. al na enkele meters, tobbend en terugglijdend, wist ik.. dít kan, wil en durf ik niet! Omhoog al nauwelijks, maar naar beneden..? nope, no way! ik wilde geen ongelukken gaan krijgen hoor! Ik riep vriendlief die al een stukje hoger was.. en met veel moeite ( jaja, zelfs hij had er moeite mee!) kwam ie terug, om mij de paar meters die ik al gestegen was te helpen weer af te dalen. Gelukkig was het klimgebied dus dichtbij de camping.. ik zou teruggaan, met Jaxon, en voor een keertje maar niet voor basiskampje spelen hehe. We verdeelden de proviand in de rugzakken, ik lijnde Jax aan en wenste de klimmers veel plezier. Het was op zich, hoewel kort, toch wel al een mooie wandeling geweest.. en die deed ik, in tegengestelde richting, dan nog maar een keertje..buis 15a.jpg

.. waarbij ik in een bocht van de weg nog een mooie wilde orchis zag, die ik op de heenweg gemist had..buis 15b.jpgbuis 15c.jpg

Terug op de camping ( waar bij de tent deze vrolijk roze klavertjes bloeiden) deed ik Jax eerst zijn koelbandje eens om.. die waren we vergeten mee te nemen naar boven en wat dát betreft was het ook niet zo erg dat we niet op de warme rots zouden bivakkeren de hele dag. Die arme hond had dan echt wel wat schaduw gehad moeten hebben en als ik de verhalen zo hoorde later, was dat er nauwelijks! In het begin lag ie nog wel te wachten tot de baas ook kwam..buis 16b.jpg

.. maar uiteindelijk ging ie toch lekker liggen slapen..buis 16c.jpg

En ik kon onder de jonge moerbeiboom op ons kampeerplekje ook lekker lezen hoor hehe..buis 16a.jpg

Nadat ik tussen de middag wat gegeten en gedronken had, werd het tijd voor een wandelingetje.. Jaxon moest uit hè.. we wandelden dit keer eerst een stukje aan 'onze' kant van de brug..buis 17a.jpg

Eigenlijk naar een plekje aan de rivier (de L'ouvèze) waar ik een strandje wist, waar die hond lekker zou kunnen pootjebaden.. het was echt warm hè. Maar die plek bleek afgezet met roodwit lint en dus durfde ik 'm daar toch niet in het water te laten. Maar dit postje wordt alweer heel erg lang.. ik ga morgen verder!

GROETJESSS!!!

buis 17b.jpg

08:15 Gepost door mizzD | Commentaren (13)

een zonnige start voor je vakantie Mizzd..

en knap in beeld gebracht.

rechtsomkeer maken bij te steile klim is begrijpelijk

het heeft geen zin om onnodige risico's te lopen

prettige dag

Gepost door: Willy | 09-05-17

@ Willy..
Het was eigenlijk pas de tweede keer dat ik een 'weigering' had hehe.. meestal ploeter ik me wel omhoog en (erger) weer naar beneden. Maar dit was echt niet normaal meer, niet te doen voor mij. Een gelukje dat de camping op loopafstand was.. anders had ik de hele dag bij de auto door kunnen brengen..! :-)

Gepost door: mizzD herself | 09-05-17

Goed dat jullie er dan voor gekozen hadden om enkele dagen eerder te vertrekken. Ja die ene auto zijn zijkant zal toch ook wel niet geheel ongeschonden meer zijn denk ik.

Gepost door: Patrick | 09-05-17

@ Patrick..
Ja, daar waren wij ook wel blij om eerlijk gezegd.. het was lekker warm en zonnig die eerste dagen, terwijl het daarna echt wel een stuk wisselvalliger en frisser werd.. was echt jammer geweest als we die dagen gemist zouden hebben.

Heb niet gekeken of die auto beschadigd was, maar die Franse luitjes kunnen echt zo typisch parkeren.. volgens mij malen die niet om wat blikschade meer of minder hehe.
Groetjess!

Gepost door: mizzD herself | 09-05-17

Als de voorspelling voor de Bloesemtocht goed geweest was had ik persoonlijk toch nog voor de 2 extra vakantiedagen gekozen hoor.

Gelijk had je dat je weer terug ging bij zo'n eng paadje. Ik vond zelfs afgelopen zaterdag bij mijn wandeltocht het al lastig om een vrij steil stukje dijk af te moeten dalen. Maar zoals altijd hielpen mijn wandelmaatjes me weer.

Fijn dat we de komende tijd weer van jullie vakantie mogen meegenieten.

Gepost door: Noortje | 09-05-17

@ Noortje..
Mja.. achteraf denk ik er ook wel zo over.. maar zowel vriendlief als ik hadden ons van tevoren niet gerealiseerd dat die vakantie al in dát weekend kon beginnen. En als je dan al min of meer afspraken met anderen hebt gemaakt, moet je de dingen toch goed overwegen hè.

Ik geef niet snel op, maar dit was té eng en té moeilijk. Vooral dat het zo'n kaal paadje was, er omheen ook niks van begroeiing waar je je eventueel aan vast kon grijpen.. nee, het was gewoon niet te doen voor mij.. de klimmers vonden het achteraf zelfs een heel vervelend paadje. Als ik wél naar boven had geploeterd, hadden ze me ook wel geholpen weer beneden te komen hoor.. maar ik zag het omhoog al helemaal niet zitten.

Gepost door: mizzD herself | 09-05-17

Een andere wereld, MizzD. Niet het gewone uitzicht... Vreemd..., die foto na die zonnewijzer wel...
Een fijne start, met een (voor jou) bangelijk moment... 't wordt mooi, 'k voel het...

Gepost door: Lies | 09-05-17

Een klimvakantie in uiden van Frankrijk is nog niet zo verkeerd, mits het weer goed is en zeker belanrijk als je gaat klimmen.
Op de Camping Municipal was dat al het geval een liefde volle omgeving. Hans

Ot, de A28 is inderdaad sneller vanuit Amersfoort, maar moest eerst naar Zaanstad, bij Amsterdam. Hans

Gepost door: Hans | 09-05-17

@ Lies..
Dat gebouw rechts op de foto na de zonnewijzer werd gerenoveerd.. maar dat doorkijkje daarboven was blijven zitten.. heeft volgens mij helemaal geen functie.. maar wat weet ik ervan? ;-)

@ Hans..
Voor élke vakantie is het fijn als het weer een beetje meewerkt hè! :-)

Gepost door: mizzD herself | 09-05-17

schattig dat kattentrapje, nog nooit gezien :-)
en een heel vreemd doorkijkje
bbbr nee, zou ook niks voor mij zijn, groot gelijk dat je terugkeerde
blijft een prachtig dorp/stad

Gepost door: fotorantje | 10-05-17

@ fotorantje..
Nee, wij ook niet.. en nu viel ook maar toevallig ons oog erop hoor!
Ik ben ondertussen wel wat gewend in de rotsen, maar dit ging me echt boven m'n kunnen.

Buis is een echte aanrader voor een mooie vakantie ja! :-)

Gepost door: mizzD herself | 10-05-17

Het weer was jullie gunstig gezind en dat maakt een vakantie des te mooier. Dus groot gelijk dat jullie een paar dagen vroeger vertrokken zijn.
Heel verstandig van je om op je stappen terug te keren ,want een ongelukje is snel gebeurd en dan zat je daar met wie weet welke breuken en pijnen.
Het ziet er een charmant stadje uit en het is dan zeker leuk als je zo'n stadje dan terugziet.

Gepost door: magda | 10-05-17

amai, dat is nog eens een verslag.
Mooi dorpje.
En het weer is inderdaad om over naar huis te schrijven.
Ben benieuwd over het vervolg.