13-05-17

Je maintiendrai.. :-)

aor 00.jpgWe waren inmiddels dus in de stad Orange aangekomen, tijdens ons autoritje op de eerste woensdag van onze vakantie in Zuid-Frankrijk. Eigenlijk waren we van plan geweest naar die grote sportzaak, Décathlon, te gaan daar, maar daar hadden we eigenlijk achteraf toch helemaal geen zin in.. we besloten gewoon het stadje eens te gaan bekijken.. was al lang geleden dat we daar nog eens waren. Het was er vrij stil.. de tussen-de-middag-sluiting was nog niet helemaal voorbij. En dus besloten we op het plein vóór het Hotel de Ville een terrasje op te zoeken voor een kopje koffie. Langs nog een aardige fontein..aor 01.jpg

.. kwamen we uit bij deze gezellig kleine theesalon. Het was zoals te zien is op het terras ook niet erg druk..aor 02a.jpg

Groot was onze verbazing dan ook toen de serveerster ( we weten niet of dat Charlotte zélf was hoor hehe) ons heel vriendelijk vroeg of we het bezwaarlijk vonden om aan een twéépersoonstafeltje te gaan zitten, in plaats van die waar we waren gaan zitten, wat een vierpersoons was. Nou, nee.. dat maakte ons niet echt uit, maar we vroegen ons wél af of ze nog veel volk verwachtte dan, nu het al zo laat was en het bovendien een beetje dreigend weer was? We gingen dan aan een tweepersoonstafeltje ónder de luifel zitten.. zaten we veilig hè! Jaxon had het wel druk.. er hoorde een kat bij de salon.. en die ging telkens buiten het bereik van mijn camera zitten, maar zeker weten wél in het zicht van die hond..! Zelfs de serveerster had het door en maakte er een opmerking over tegen de kat hehe..aor 02b.jpgaor 02c.jpg

.. nadat ze óns duidelijk gemaakt had ( in haar beste Engels! hehe) dat er 'NO FOOD!' meer besteld kon worden.. nou ja.. dat hadden we ook al helemaal niet gewild hè. Maar toen ze begon met: 'the sweets?.. is okee, but nó food!'.. en we begrepen dat een crèpeje nog wel te verkrijgen was, kregen we daar spontaan trek in en bestelden er eentje bij de koffie, vriendlief met confituur en ik met gezouten caramel.. mjammmm (vriendlief likte z'n vingers erbij af hehe)..aor 03a.jpgaor 03b.jpg

Ze hadden alleraardigst serviesgoed.. allerlei verschillende bloemetjesmotieven.. ik hou daar wel van..aor 03c.jpg

Toen alles op was, stapten we weer eens op.. constaterend dat we nog steeds de enigen op het hele terrasje gebleven waren hehe. We wandelden een beetje op de bonnefooi rond, hadden niet echt een plan, maar ik zag al wel wat mooie dingetjes..aor 04a.jpgaor 04b.jpg

.. en tegenover dit laatste beeld stond de 'arena' zoals ik het noem, maar het heet officieel het 'Théatre Antique' volgens mij.. we liepen er een half rondje omheen.. het werd gerestaureerd volgens de borden..aor 05a.jpgaor 05b.jpgaor 05c.jpgaor 05d.jpgaor 06a.jpgaor 06b.jpgaor 06c.jpg

(klaprozen bloeien óveral hè). En toen we het gezien hadden moest ik enorm naar de wc.. gelukkig was er een redelijk schone moderne openbare, waarnaar verwezen werd met bordjes.. die volgend zagen we toevallig ook nog het prachtige operagebouw..aor 07.jpg

Het viel me op dat er op alle bloembakken 'je maintiendrai' (ik zal handhaven) als wapenspreuk stond.. aor 04c.jpg

.. dat is ook de wapenspreuk van het Koninkrijk der Nederlanden en daar blijkt dus maar weer uit, dat het Huis van Oranje echt uit deze Zuid-Franse stad stamt hè..aor 08.jpg

We wandelden weer wat terug naar het centrum, waar ik nog wat van die schattige typisch Franse winkeltjes op de foto zette..aor 09b.jpgaor 11a.jpgaor 09c.jpg

.. plus nog meer fraais..aor 09a.jpgaor 10a.jpgaor 10b.jpg

We kwamen nog een beeld tegen van een graaf van Oranje, Raimbaud II..aor 11b.jpg

En zoals altijd kon ik het niet laten nog wat mooie gevels te kieken..aor 11c.jpg

adto.jpgHierna kocht ik wat ansichtkaartjes om te versturen en had ik dié nou maar meteen goed bekeken.. want dan had ik daarop die mooie Arc de Triomph gezien.. en die hebben we in het echt dus compleet gemist! Tja.. dat krijg je als je zomaar wat rondloopt hè.. dan kan je weleens wat missen. Nou ja.. hebben we een reden om nog eens terug te gaan naar dat mooie stadje!
Nu gingen we weer eens op Buis aan, weer langs wijngaarden natuurlijk, met hier de Dentelles de Montmiral (die bergkam) op de achtergrond..aor 13.jpg

.. en soms langs een mooie stadspoort (vraag me niet welk stadje dat was, want ik zou het je niet kunnen zeggen.. heb het snel vanuit de auto terwijl we er langs reden gefotografeerd)..aor 13a.jpg

Die avond had vriendlief zin om me te trakteren op een pizza.. helaas was onze vriend nog steeds niet van zijn buikpijn af, dus die zag uit eten gaan nog niet zitten. Vriendin bleef hem gezelschap houden en dús gingen we dan maar met z'n drietjes..aor 14a.jpg

Er zijn in het stadje meerdere pizzeria's en restaurants die ook pizza's hebben.. we kozen voor l'Escale.. omdat we de bediening daar zo vriendelijk vinden. En het eten is er altijd prima en voor een zéér schappelijke prijs.. waar koop je tegenwoordig nog een glas wijn voor €1,70..??! We lieten het ons allemaal goed smaken..aor 14b.jpg

Als toetje namen we nog een portie tiramisu, maar ai ai ai.. dat waren echt wel héél grote porties hoor! We moesten ná het eten dan ook echt even het stadje door voor een wandelingetje.. om het allemaal even te laten zakken. Jaxon, die heel erg braaf geweest was en lief onder de tafel had liggen slapen, werd buiten natuurlijk even extra speels hehe..aor 14c.jpgaor 14d.jpg

Op onze wandeling kwamen we nog langs dit spookhuis..aor 14e.jpg

.. hahaha is een brocantezaakje hoor, maar het zag er zo wel een beetje griezelig uit hè! hahaha!

Die nacht en de volgende ochtend was het wat miezerig weer.. we deden dus rustig aan met het ontbijt. Maar 's middags werd het droog en vertelde onze vriend ons, dat ie zich langzamerhand weer wat beter begon te voelen.. of we zin hadden in een klein wandelingetje? Tuurlijk hadden we dat! Dus op pad maar.. de brug over en de stad door, waar Jaxon nog een vriendje tegenkwam..aor 15a.jpgaor 15b.jpg

En waar ik deze opmerkelijke kilometerpaal zag bij een huis..aor 15c.jpg

.. en tot mijn grote verrassing op het allerlaatste huis van deze straat ook nog een handjes-deurklopper ontdekte!..aor 15d.jpg

Hierna sloegen we een zijweg in, naar boven, meer de berg op. Natuurlijk stonden er ook aan deze weg ook nog huizen..aor 16a.jpg

.. er stond zelfs een hypermoderne school.. mét sportzaal..aor 16b.jpg

.. maar heel erg veel bebouwing was er algauw toch niet meer.. er kwamen steeds meer olijfbomen voor in de plaats. De weg (een hele rustige asfaltweg, voornamelijk voor bestemmingsverkeer) ging gestaag omhoog.. we konden op een gegeven moment de Mont Ventoux, dat de hoogste berg hier in de omgeving is, zien liggen, hij stak boven de laaghangende bewolking uit..aor 16c.jpg

(ik zal dit fotootje later tijdens m'n vakantieverslag nóg weleens gebruiken.. want tegen het einde van onze vakantie daar zag die top er toch wel héél anders uit en dat kun je dan mooi vergelijken!)We wandelden op een heel rustig tempo verder.. het was een uitprobeeroefening voor onze vriend nietwaar, om weer eens wat beweging te hebben na een paar dagen praktisch niks..aor 17a.jpg

Mooie bloemenstruik over een muurtje..aor 17b.jpgaor 17c.jpg

.. en hier staan weer eens wat andere prikkels in het gras dan de netels bij ons hè haha..aor 17d.jpgaor 17e.jpg

Uitzicht over Buis les Baronnies eens van de andere kant.. die rotskam daarachter is dus weer de St. Juliën hè..aor 18.jpg

Bij een huis dat duidelijk nog in aanbouw was ( het leek nu nog een grijze betonnen bunker, maar het zal ongetwijfeld aan de buitenkant nog wel met van dat prachtige natuurlijke steen bekleed gaan worden), was de brievenbus al helemaal klaar en het ventje hehe..aor 19.jpg

Op een gegeven moment liep er vanaf de asfaltweg een smal aarden paadje steil de berghelling op.. en dat gingen ze volgen..!! Ik kreeg een déja-vu-gevoel.. het leek ietwat op dat uitgesleten aarden paadje op de St. Juliën waar ik teruggegaan was. Maar feitelijk viel dit wel mee.. de zijkanten waren niet zo kaal als daar.. en er was meer begroeiing langs dat je beet kon pakken als dat nodig was..aor 20a.jpgaor 20b.jpg

Maar ik was echt wel blij toen het wat meer horizontaal werd hoor.. meer een echt wandelpaadje..aor 20c.jpg

Waarlangs ook nog mooie plantjes groeide.. of de duvel ermee speelde: alwéér een solitaire purperorchis!

Maar goed.. het zou een kórte wandeling worden.. en feitelijk waren we nu alweer zó'n eind omhoog gewandeld dat het eenvoudigweg niet al te kort meer kon zijn! Het werd tijd om weer wat meer richting Buis te gaan.. maar da's voor morgen! Maar ik kan wel alvast verklappen, dat onze vriend echt wel opgeknapt was weer.. de dag ná deze kon er eindelijk weer geklommen gaan worden!

FIJN WEEKENDDD!!!

aor 21.jpg

08:15 Gepost door mizzD | Commentaren (14)

gezellig terrasje met dito servies, dat zal nog meer gesmaakt hebben dan anders al mochten jullie niet zelf een tafeltje kiezen

heel mooi operagebouw
ferme pizza

prachtige streek

mooi weekend Mizz

Gepost door: fotorantje | 13-05-17

ik was vergeten dat Orange zo mooi was. Het moet dan ook meer dan 10 jaar geleden zijn dat ik er nog eens kwam. In 2012 bleef ik een nachtje of 2 in Carpentras slapen, maar dat was op doorreis, denk dat ik dan misschien Avignon nog eens bezocht, maar in Orange ben ik niet geraakt.
Daar is wel heel veel moois te zien in Orange.
Wel grappig dat het daar zo kalm was toen jullie er landden, ik zou het veel drukker verwacht hebben.

Gepost door: pieterbie | 13-05-17

@ fotorantje..
Weet echt niet waarom we een ander tafeltje kregen.. het was er echt heel stil hehe.. maar misschien was het zodat ze niet zo ver hoefde te lopen? Maar al dat grappige servies, ja dat vind ik echt heel leuk. 't Was wél heel.. ben ook wel eens ergens koffie wezen drinken waar we hele oude en ook allemaal verschillende kopjes kregen, maar die waren gescheurd of er waren stukjes af.. dat was toch ietsje minder. :-)

@ pieterbie..
Ja, het was en bleef erg rustig in de stad.. misschien wisten ze dat wíj kwamen? hehe.

Groetjess!

Gepost door: mizzD herself | 13-05-17

Net de vorige wandeling met je meegelopen en nu alweer de nieuwe bekeken. In die buurt hebben we vroeger ook wel gekampeerd, maar dat is lang geleden. Ik herken wel enkele punten uit je verslag.
Nu nogmaals een fijne zaterdag gewenst.

Gepost door: Haba | 13-05-17

@ Haba..
Wíj hadden er gelukkig een nachtje slapen tussen zitten..! hahahaa!
Hey, leuk dat je dingen herkent van vroeger! :-)

Gepost door: mizzD herself | 13-05-17

Misschien hebben ze het daar al is voor gehad dat er ineens een hele bus toeristen binnengevallen komt en daarom doen ze het daar zo. Goed dat jullie vriend weer beter werd dus zo erg lang had het ook niet geduurd.

Gepost door: Patrick | 13-05-17

@ Patrick..
Ja, wie weet.. het zal best wel ergens op gestoeld zijn (haha dat is een leuke uitdrukking in dit geval), maar het léék vreemd. :-)

Bijna vier dagen.. toch wel lang hoor op een vakantie van 12..!

Gepost door: mizzD herself | 13-05-17

Echt een mooie reis, MizzD. Prachtige natuur, allerschattigste winkeltjes, lekkers (zelfs geodkoop), wahw... !

Gepost door: Lies | 13-05-17

@ Lies..
Ja, het is altijd wel genieten in Buis.. ook al kennen ze de klimroutes er tegenwoordig wel van haver tot gort natuurlijk. Maar zoals elke keer werden er ook nu weer nieuwe gebiedjes uitgeprobeerd.. het eerste viel voor mij dus tegen, maar het tweede was super.. dat komt nog aan bod één van de komende dagen.

Gepost door: mizzD herself | 13-05-17

Goeie avond Mizzie,sorry van het lange uitblijven,maar ik heb hier weer enorm genoten van de prachtige foto's...Jaxon op de boord van da brugge lopen!!!!! Axel zou nie gedurfd hebben hé...Amaai moet nogal een wandeling geweest zijn....Die handdeur knop vindt ik ook wel schoon...en dan jullie pannekoek, nu zit ik hier wel te likkebaarden....En goedkoper voor een glaasje wijn!!!! daarvoor moet je bij ons in het rvt zijn, het is daar maar 1euro50.....Een fijne avond verder gewenst voor jou en vriendlief,en een aaike voor mijne vriend Jaxon.....annytje xxx

Gepost door: annytje | 13-05-17

Ow ja, dan is het toch wel lang. Dat is al een derde van de vakantie.

Gepost door: Patrick | 13-05-17

@ anny..
Hey.. leuk je weer te lezen hoor! :-)
Nee, Ax had dat niet gedurfd maar met Jax is het ook nogal een struggle hoor, die bruggetjes! :-)
Ooooh.. nóg goedkoper dan €1,70? die mensen in dat rvt van jou boffen nog meer dan ik al dacht! :-)))
Jullie ook een hele mooie avond nog hoor anny.. hoewel, het is al bijna bedtijd denk ik hehe. Welterusten dan maar! xxx

@ Patrick..
Ja, het viel niet mee, maar gelukkig hoefden ze niet naar huis ervoor.

Gepost door: mizzD herself | 13-05-17

Mooi streek en ik hou van die oude dingen en zag ik daar ook geen klaprozen

Gepost door: Merel | 14-05-17

La douce France... een zalig vakantieland. Wij waren deze week in Normandië op uitwaai vakantie :-)