16-05-17

Brandende spieren..

buis 00.jpgZondag 30 april werden we wakker onder een wat bewolkte lucht, daar in Buis les Baronnies tijdens onze klimvakantie. Het was ook niet heel erg warm, maar we vermoedden dat het in de hogere klimgebieden nog wel veel frisser zal zijn. En op een zondag is het in de lágere klimgebieden natuurlijk vrij druk. Omdat er die dag ervoor zo lekker geklommen is, zijn de vingers ook wel wat vermoeid, dus wordt er besloten, dat we die dag dan maar niét gaan klimmen, maar eens een flinke wandeling gaan maken. Weer de berghelling aan de andere kant van het dorp op, net als met die uitprobeerwandeling de donderdag ervoor.. tóén waren we echter algauw weer terug richting Buis gegaan. Dit keer wilden we de wandeling die we jaren geleden eens maakten ( met Axel er toen nog bij) eens herhalen.. dat was namelijk best een hele mooie. Het begin was wél hetzelfde als die van donderdag.. maar toen zette ik de bijstaande schildering die ik op een raamluik zag, nog niet op de foto.. net zo min als het grappige naambordje bij de blijkbaar muzikale inwoners van een huis aan de weg het stadje uit omhoog..buis 01.jpg

De rode spoorbloemen en de gele brem fotografeerde ik toen wél.. net als de Mont Ventoux in de verte.. maar er lagen dit keer echt hier en daar wel wat sneeuwveldjes op..buis 03.jpgbuis 02.jpgbuis 04.jpg

Vriendlief bleef in het begin wat achter.. mede doordat Jaxon niet erg doorliep.. die wilde natuurlijk overal uitgebreid aan snuffelen..buis 05.jpg

Toen we van de asfaltweg verder over het onverharde pad gingen, maakte vriendlief hem maar los van de riem, dat liep beter door..buis 05a.jpg

Ook nu ging het weer dat steile paadje op.. ik keek er niet meer tegenop, want ik wist dat het te doen was..buis 06.jpg

Bovenaan gekomen wandelden we nu een pad in langs een wijngaardje.. offe.. eigenlijk was dat geen pad.. we wandelden gewoon langs dat wijngaardje verder omhoog hehe. En ook hier had Jaxon weer genoeg te besnuffelen..buis 07a.jpgbuis 07b.jpgbuis 07c.jpg

Ik weet niet of het goed te zien is, maar in feite liepen we nu al een aardig eindje constant behoorlijk te stijgen.. toen we deze wandeling zoveel jaren geleden deden, kon ik de anderen nog redelijk volgen. Maar toen Axel overleed, ben ik bijna meteen de overgang ingeschoten, met alle opvliegers en eraan vliegende kilo's van dien.. ik was toén dus nog niet zo zwaar als ik nu ben.. ik zag dus algauw een beetje sterretjes..buis 08a.jpgbuis 08b.jpg

En ik was er nog niet..buis 09.jpg

.. het werd al steiler en steiler.. en het laatste stuk werd het zelfs een soort van traplopen over grote rotsblokken.. ai ai m'n knieën! Ik had bijna geen oog meer voor m'n omgeving hoor.. m'n dijbeenspieren brandden echt.. en ik begon me af te vragen of ik het wel zou redden? Maar net na deze prachtig oranje-kleurende struikjes..buis 10a.jpg

.. bleek de pas over de bergkam te zijn.. en daar zat, al geheel op hun gemakje met thee en broodjes, de rest van m'n gezelschap te pauzeren. Ik stortte ter aarde.. vriendlief vroeg zelfs bezorgd of het wel goed ging met me hahahahahhaaa! Nou.. na even te hebben gelegen wel weer een beetje ja, maar oefjes.. het was wél een flinke klim geweest.. ik had onderweg op z'n minst wel één rustpauze willen hebben hoor! Twee uur lang steil omhoog wandelen.. dat deed ik in ' m'n goeie tijd' in Mödling nog niet eens..! Toen ik weer een beetje op adem gekomen was, ging het een klein stukje achter de rotskam verder (gelukkig gewoon redelijk vlak)..buis 11.jpgbuis 12.jpg

.. totdat we bij de afspringplaats voor parapenters en hanggliders kwamen. Mét uitzicht op het dal van Buis hè..buis 14.jpg

Op een infobordje over de gedragsregels die hier gelden in de natuur, viel me dit plaatje wel op..buis 13.jpg

.. JA!.. respecteer dit arme Dordtse schapekopje hè.. en wandel niet zo snel! hahahahahaa! 't Was tegen dovemans-oren gericht hoor.. want het ging nu naar beneden.. en ook dáár ben ik dus geen ster in. Dus algauw was ik weer de achterhoede.. nou ja.. iémand moet het zijn hè! hahahaaa.. kan ik de tijd nemen om mooie beestjes op de foto te zetten ook nog..buis 15.jpgbuis 15a.jpgbuis 15b.jpgbuis 15c.jpgbuis 16.jpg

Soms werd er wel op me gewacht hoor, er werd zelfs nog een pauzetje gehouden.. en dan had ik weer even wat mensen op m'n foto's hehe..buis 17.jpgbuis 18.jpg

En toen kwamen we bij dat ene bijzondere stukje.. de rotsen zijn hier lichtgrijs.. alsof je in een maanlandschap loopt..buis 19a.jpgbuis 19b.jpgbuis 19c.jpgbuis 19d.jpg

We stonden allemaal een beetje aan de kant, want er was een groepje motor- en quadrijders aanwezig, van wie we dachten dat ze ons in gingen halen.. maar nee, die reden steilrecht de berghelling op daar! (later toen we op een wat breder pad liepen, haalden ze ons wél in).buis 19e.jpg

Hierna vond vriendlief een waterstroompje waar Jaxon even van kon drinken.. jaaa, ik liep met 2 liter water in m'n rugzakje, maar daar wilde die eigenwijze hond natuurlijk niet van drinken, dat was niet avontuurlijk genoeg zeker? haha..buis 20.jpg

Er volgde een bossig stukje.. en nog steeds ging het alsmaar naar beneden natuurlijk.. en bijna helemaal beneden ging Jax weer een beekje in..buis 21.jpgbuis 21a.jpgbuis 22.jpg

Waar kwam het pad uit? bij de brug over de L'ouvèze..buis 23a.jpgbuis 23b.jpgbuis 23c.jpgbuis 23d.jpg

Hier maakten we ooit een hachelijk avontuur mee, toen de klimmers op de rots Lou Passo bezig waren en er onverwachts een gigantische regenbui overkwam. Want om die klimrots te bereiken waren we de rivier overgestoken.. die stond erg laag. Maar die bui maakte er een wild kolkende watermassa van.. nauwelijks over te steken. Via een soort van kleine Via Ferrata ( een ijzeren beugeltrap met kabels) was er wel weg te komen.. maar Axel was er ook bij en die kon dat natuurlijk niet..! Waardoor vriendlief z'n leven moest wagen door met die hond tóch de rivier over te steken.. we waren allemaal bijzónder opgelucht toen ie veilig en wel hier aan de overkant aankwam hoor..buis 23e.jpg

We volgden nu eigenlijk zo'n beetje de weg die ik eerder die week gewandeld had, toen ik met Jaxon lopend naar de Ubrieux gegaan was, ook weer hier en daar door de olijfboomgaardjes..buis 24a.jpgbuis 24b.jpg

En, nadat we de stad weer binnen gelopen waren, ook weer over de 11e eeuwse oude brug, de Pont Neuf..buis 24c.jpgbuis 25a.jpgbuis 25b.jpg

Vriendlief liet Jaxon nogmaals even de rivier in.. eigenlijk niet voor de dorst, maar meer om 'm een beetje schoon te krijgen.. die beekjes wat meer op de berg waren wat modderig geweest.. en dat is hier erg witte modder..buis 26a.jpg

Op het terras, waar we daarna neerstreken, bleek, dat die spoelbeurt nog niet erg afdoende geweest was..buis 26b.jpg

Het was trouwens het terras van.. jawel, weer l'Escale.. het was wel niet zulk zonnig weer, maar we hadden het toch wel erg warm gehad ( ik zéker! hehe). We waren ruim 5 uur onderweg geweest en we vonden dat we wel een ijsje verdiend hadden.. het smaakte! Maandag de 1e mei, een feestdag in Frankrijk, werd weer een klimdagje.. en zelfs een hele bijzondere, want we kregen onverwachts heel apart bezoek op de klimrotsen. Ik ga het morgen laten zien!

GROETJESSS!!!

buis 27.jpg

08:15 Gepost door mizzD | Commentaren (17)

Goede middag Mizz. Ik voel mijn spieren al bijna bij het lezen van je verhaal :) Maar ja ik loop zelf het liefste gewoon op Nederlands niveau met weinig of geen 'bulten' in het parcours.
Mooie foto's weer , alleen Jaxon kijkt met die witte neus een beetje zielig (al is hij dat natuurlijk helemaal niet)

Gepost door: Haba | 16-05-17

Als je een inspanning gaat leveren met wandelen of klimmen is een matige temperatuur wel zo prettig.
Als hond is vrij lopen het aller mooiste.
De druivenstruiken staan er weer mooi bij.
Het is nodig mensen te wijzen op hun gedrag.
Het is een afwisselende omgeving, maar een sorbet als beloning is wel fijn. Hans

Ot, ben aan het zoeken wat de Fout 405 inhoudt.
Maar is wel lastig, in eerste instantie krijg ik het idee dat er met google chroom dit probleem zijn, maar weet niet of je die gebruikt.
Zelf gebruik ik Firefox browser.
Ik heb ook wel websites waar ik een lang antwoord geef, dan zet ik tegenwoordig standaard eerst het antwoord in kladblok of in een word document en kopieer dat dan in het reactie formulier van de website.
Scheelt me een hoop ergernis.

Gepost door: Hans | 16-05-17

@ Haba..
Ja, vlak wandelen is wel een stukje eenvoudiger. Het is zo dat een vlakke tocht van 30km gelijk staat aan één van 20 in de bergen qua inspanning (en tijd).. dat zegt genoeg hè!
Engelse setters kijken altijd wel een beetje droevig.. maar ze zijn het inderdaad helemáál niet hehe.

@ Hans..
Nee, ik gebruik gewoon de recentste IE en ik zag nooit eerder ergens Fout 405.. 404 is veel bekender hè. Heb het alleen soms bij jou als ik op de laptop werk, niet op de vaste pc.. weet ook niet waar het aan ligt. Kan inderdaad beter bij wat langere reacties de boel eerst kopiëren, maar ja, dat vergeet ik gewoon hehe.

Gepost door: mizzD herself | 16-05-17

Daar zul je in de zomer zelfs niet aan wandelen toe zijn want aan dat landschap te zien is het daar snik heet dan.

Gepost door: Patrick | 16-05-17

Ik zou je het beslist niet na doen om zo'n klim in de bergen te doen. Ik zou halverwege al neergevallen zijn denk ik.
Toch weer een geslaagde dag zo te lezen.
Jaxon is echt een snuffelhond. Ik zie hem op de foto's bijna altijd aan het snuffelen. Waren Lennox en Axel ook van die snuffelhonden?

Gepost door: Noortje | 16-05-17

Proficiat hoor dat je dat nog kan! Die kilo's gaan er wel weer af hoor maar ook je spieren jammer genoeg (bij mij althans). Het woordje 'Lou' dan weet je dat je in Zuid-Frankrijk zit, zo plezant. Mooie streek, bloemen en rotsen. Ben benieuwd wie je morgen weer gaat tegenkomen! Genoten van je zweet en zwoegen, gelukkig kan ik meewandelen vanuit mijn zetel.

Gepost door: Joke | 16-05-17

@ Patrick..
De eerste keer dat we deze tocht deden, met Axel toen, was ook wel in de meivakantie, maar het was toen behoorlijk warm. Axel liep van schaduw naar schaduw en die móést wel het water uit de rugzak drinken, want al die beekjes stonden droog!

@ Noortje..
Het ging in ieder geval voor het grootste gedeelte over goede paadjes.. alleen die 'trap' aan rotsblokken vond ik echt niet fijn!

Ja, Jaxon is bijna niet te fotograferen zónder z'n neus aan de grond.. vind het zelf ook opvallend, dus ik denk dat onze vorige twee braverds dat toch iets minder deden hehe.

@ Joke..
Ik geloof er niks van dat die kilo's er weer af gaan.. er komen er voorlopig alleen maar bij! Maar ja.. dat is dan maar zo, ik probeer maar niet meer te lijnen, want dat werkt in de overgang ook niet zoals het hóórt te werken.. ik kom er alleen maar van bij! hahahaha!
't Was inderdaad zweten en zwoegen, maar de beweging heb ik dan in ieder geval toch gehad.. te zwaar of niet hehe.

Gepost door: mizzD herself | 16-05-17

een 11e eeuwse oude brug, die ze daar de" Pont Neuf.." noemen...

5 h onderweg, dan ben je wel in goede conditie Mizzd

prettige dag

Gepost door: Willy | 16-05-17

@ Willy..
Misschien was het de 9e in rij over de L'ouvèze? :-)

Neueu.. goede conditie? niet echt.. heb het de rest van de vakantie ( én nog lang daarna alweer thuis!) nog gevoeld hoor!

Gepost door: mizzD herself | 16-05-17

zo'n ijsje had je meer dan verdient, zo klimmen en dan nog met liters water om te zeulen pfff, je bent een krak!
maar ja als je zo'n inspanning doet dan zie je ook wat
prachtig is het daar, heel mooie fotoreeks

Gepost door: fotorantje | 16-05-17

@ fotorantje..
Ah ja, ik draag altijd de rugzak.. dat ben ik gewend en m'n cameraatje zit ook aan één van de schouderbanden vast, vind ik makkelijk. Maar tijdens het stijgen heeft vriendlief wel een paar keer gevraagd of híj nu de rugzak niet eens over moest nemen hoor. Maar ikke eigenwijs hè hahahahaaa!
Het ijsje smaakte eens zo lekker! :-)
Groetjess!

Gepost door: mizzD herself | 16-05-17

Ja, reageren op de logjes is ook een aardige bezigheid.
Zelf vind ik /firefox erg fijn om mee te werken, maar dat wil niet zeggen dat het altijd foutloos gaat.
Heb verder nog niet gekeken, zoon kwam op visite. Hans

Gepost door: Hans | 16-05-17

@ Hans..
Niet belangrijk hoor.. hoewel ikzelf vond, dat het vaak met malware te maken heeft.. ik weet alleen niet of de ontvangende of de versturende partij dan z'n pc moet opschonen..! :-)
(hier zegt McAfee dat alles okee is trouwens)

Gepost door: mizzD herself | 16-05-17

'Kunstige' mensen daar, MizzD !
Als jij iets voor 't eerst ziet, kijk je toch, waarom zou Jaxon dan niet snuffelen ? Adembenemende foto's en toffe Mizzjes tussendoor !

Gepost door: Lies | 16-05-17

@ Lies..
Gelijk héb je! :-)

Gepost door: mizzD herself | 16-05-17

Een hele mooie wandeling en prachtig foto's van de natuur. Maar ik zou het geen 5 uur volgehouden hebben!! Ik zou af en toe al eens plat gelegen hebben ,hahahah!

Gepost door: magda | 16-05-17

hahaha, die neus van Jax, ocharme...

Oeioeioei, klinkt bangelijk het verslag van deze 'beklimming'.
Wellicht zo ik problemen gekregen hebben met de knietjes.

Die hebben een streek getrokken onder de 'echte' bergvakanties waar ik zo van hield.