15-05-17

Eindelijk klimmen dus..

akl 00.jpgDaar was op gewacht door de klimmers hoor.. hoewel zij natuurlijk al die eerste dag op de St. Juliën geklommen hadden, waar ik niét bij geweest was. Maar toch.. zóveel mooie dagen waren al voorbij gegaan sinds onze vriend ziek werd, ze waren toch opgelucht dat er nu eindelijk weer geklommen kon gaan worden! Vriendlief dus (hier helemaal in het rood, want echt warm was het dus niet meer), maar ook vriendin en haar man dus, eindelijk weer helemaal opgeknapt..akl 01.jpgakl 01a.jpg

Jaxon en ik vermaakten ons als zo vaak wel in het basiskamp.. niet lachen om die dubbele bril hè.. de zon scheen én ik wilde lezen, maar dat lukt niet meer zo goed zonder leesbril, dus ja.. dubbele bril op dus hehe..akl 02.jpgakl 03.jpg

Én m'n doppie op het koppie, dat óók.. het was hier dat we vorig jaar gewaarschuwd werden voor steenval, door een Fransman die langsreed en daarvoor helemaal zijn auto parkeerde. En die de paniek nog zo'n beetje in z'n ogen had, omdat ie had meegemaakt, dat een paar maanden daarvóór iemand op diezelfde plek als waar wij zaten door een steen om het leven gekomen was. Nu weet ik niet of dat een hele grote steen was.. dan helpt zo'n helmpje je ook niet waarschijnlijk. Maar het heeft wel indruk op mij gemaakt dat die man een paar wildvreemde toeristen speciaal kwam waarschuwen.. ik draag m'n helm nu eigenlijk altijd onderaan de rotsen.. beter safe than sorry hè!
Heb ook m'n donsjasje aan, want ja, het ziet er wel mooi uit op de foto's, dat weer, maar er woei een behoorlijk koud windje. Toen ik even wat beweging wilde en met Jaxon naar het keienstrandje aan de rivier aan de andere kant van de weg wandelde..akl 04.jpgakl 05.jpgakl 06.jpg

.. had ik daar meteen spijt van.. die rivier fungeerde als een enorme tochtkier, de wind gierde daar als een gek doorheen.. ik stond te bibberen in m'n jasje! Maar Jaxon vond de takken in het water reuze interessant en ik kreeg 'm er bijna niet meer weg hehe..akl 07.jpg

Nou ja.. dan keek ik toch nog maar even vanaf hiér naar de klimmers en liet die hond nog maar wat spelen in het water hè..akl 08a.jpgakl 08b.jpgakl 09.jpg

Maar uiteindelijk gingen we toch maar naar onder de rotsen terug.. het werd tijd om in te pakken namelijk..akl 11.jpgakl 10.jpg

Op de weg terug naar de camping kregen we éven zicht op de Mont Ventoux en het leek wel of daar wat sneeuw op lag..akl 12.jpg

.. het zou ons niet verbazen, zo fris als het de laatste dagen zelfs hier beneden in het dal aanvoelde!
Onze vriend was zó blij dat ie weer helemaal okee was, dat ie ons wilde trakteren op een pizza die avond.. nou.. gezellig natuurlijk! óp naar L'Escale hehe..akl 13.jpgakl 14.jpgakl 14a.jpg

En daarna nog een klein rondje weer door het stadje hè, goed voor de spijsvertering. Sommige dingen worden minder goed zichtbaar in het donker, maar andere juist beter, zoals zo'n mooi bovenlichtje..akl 14b.jpg

Vriendlief ontdekte een loze trap aan een huis.. die kwam eigenlijk nergens op uit hehe..akl 14c.jpg

De volgende dag, dat was zaterdag de 29e april, werd er koers gezet naar weer een nieuw te ontdekken klimrots.. het gebiédje kenden we wel al.. daar waren we twee jaar geleden voor het eerst naar toegereden en dat bleek heel mooi te zijn. Een wat solitaire rotspunt met een prachtig uitzicht over een groot dal met hier en daar nog wat punten.. en op één van die punten kon er dus óók geklommen worden. We gingen op zoek en hadden de plaats waar je geacht werd te parkeren al snel gevonden.. je had er uitzicht op die bekendere rotspunt..akl 15a.jpg

Ook dit keer weer zagen we vele parapenters.. die springen dus van diezelfde rotspunten af..akl 15b.jpg

Nu moesten we nog op zoek naar de aanlooproute van de door de klimmers uitgezochte nieuwe klimrotsen, die we al duidelijk zagen liggen.. akl 15c.jpg

.. daartoe raadpleegden we het klimgidsje.. het zou in eerste instantie langs wat lavendelvelden gaan over een klein pad.. vriendlief deed Jaxon algauw los van de riem..akl 17a.jpgakl 17b.jpgakl 16.jpg

(mooi, zeepjeskruid)akl 17c.jpgakl 17d.jpgakl 18.jpg

Natuurlijk liepen we verkeerd.. maar door een paardenbloemenveld lopend kwamen we dan toch in de richting..akl 19.jpg

Het paadje zou geleidelijk aan omhoog slingeren.. maar het enige paadje dat wíj vonden ging redelijk steil omhoog weer.. hmm ik voorzag moeilijkheden, maar gelukkig viel het mee, hoewel het wel veel losse stenen waren, waardoor het lastig omhoog komen was. Maar dát zou op de terugweg een voordeel opleveren.. in zo'n dikke losse steenlaag kun je bijna niet uitglijden.. het 'stopt' je vanzelf op een gegeven moment. En ach.. het uitzicht dat we uiteindelijk kregen bij die klimrotsen.. dáár heb je wel wat moeite voor over.. toch?..akl 21a.jpgakl 21b.jpg

En de parapenters bleven ook maar langskomen.. als een soort van extra bonus hehe..akl 20.jpg

Er werd geklommen..akl 22a.jpg

akl 22c.jpg.. er werd gekeken..akl 22b.jpg

.. en er werd gerust..akl 22d.jpg

Het was die dag wel wat warmer dan de voorgaande dagen.. dus er werd ook flink genoten! En voor Jaxon was er gelukkig één klein stukje schaduw.. hij kwam er dan ook nauwelijks vandaan hehe, maar hij had z'n koelbandje ook om hoor.. en 's middags bouwde vriendlief van mijn wandelstokje en zijn windstopper een soort van tentje zodat Jax nog iets meer schaduw had. Zo bleef het voor iedereen aangenaam en konden de klimmers lekker hun hartje ophalen.. akl 23.jpg

Het paadje naar beneden leverde dus inderdaad geen problemen op, toen we om een uur of vier weer afdaalden, maar als het zó steil gaat, neem ik geen foto's, daar heb ik dan geen tijd voor hehe.. pas op het grotere pad kwam de camera weer in actie..akl 24.jpgakl 24a.jpg

En vanuit de auto maakte ik in de 'gorges' waar we doorheen kwamen, een fotootje over m'n schouder.. ik vond 'm nog aardig gelukt ook hehe..akl 24c.jpg

De vrienden reden meteen door naar de camping, maar wij deden nog even wat boodschapjes in het stadje.. en bij de bakker stond een softijsmachine buiten.. en daar kon vriendlief niet aan voorbij hahahaha..akl 25.jpg

.. lekker hoor, dat hoort gewoon wel bij zo'n zonnige dag hè!

Op de camping werd het vochtgehalte natuurlijk ook nog even flink aangevuld.. eindelijk weer eens kortebroeken-weer, daar moet van geprofiteerd worden hehe..akl 25a.jpg

De zon ging die avond ook heel mooi onder..akl 25b.jpg

.. maar zou zich de volgende dag (zondag de 30e) niet veel laten zien! en dat voelde je ook meteen brrrr! Er werd toen maar geopteerd voor een flinke wandeling.. maar het verslag dáárvan is natuurlijk weer voor morgen!

GROETJESSS!!!

akl 24b.jpg

08:20 Gepost door mizzD | Commentaren (25)

prachtige foto's van de klimmers Mizzd

klimmen, niets voor mij denk ik dan

prettige dag

Gepost door: Willy | 15-05-17

De klimmers hadden het duidelijk warmer op de tweede klimdag, maar mijn hobby zou het niet zijn, ik vind bergen niet geweldig. Ja ze zijn mooi om even doorheen te rijden, maar na twee dagen voel ik me opgesloten in een dal. Ik houd van ruimte om me heen en de zee in de buurt, geen wonder dat ik hier geboren ben en niet in Zwitserland ;)
Wel weer een gezellige vakantie zo te zien, samen met jullie vrienden. Kamperen heb ik ook altijd met veel plezier gedaan maar in mijn eentje ga ik dat niet meer doen.
Fijne maandag gewenst.

Gepost door: Haba | 15-05-17

je klimfoto's zijn altijd boeiend om zien
en prachtige zichten ook
groot gelijk dat je je hoofd beschermt

Gepost door: fotorantje | 15-05-17

@ Willy..
Voor mij ook niet, maar ik kijk er wel graag naar. :-)

@ Haba..
Zeeland en Zwitserland.. scheelt toch niet veel in letters hè hahahaha! Ik hou ook van de zee, maar de bergen hebben ook wel iets hoor.. maar ieder z'n ding natuurlijk! Zo zijn er ook heel veel mensen die absoluut niet willen kamperen.. en ik ben niet zo op m'n gemak in een hotel. Gelukkig mogen we verschillen hè.. de wereld zou maar saai zijn als iedereen van dezelfde dingen hield. :-)

@ fotorantje..
Ja, er zit niet zó veel in, maar als je maar zo'n beetje hebt, moet je het zéker goed beschermen natuurlijk hahahahahaa!

Gepost door: mizzD herself | 15-05-17

Bergen vind ik supermooi, zolang ik er maar niet op hoeft te klimmen, dus complimenten voor een ieder die dit heeft gedaan.
Mooie fotoserie heb je mij weer gegeven. Ik ben nu liever in een hutje in het bos met al die herrie die ik hier ontvang wegens het grote onderhoud. Maar ja je kan niet alles hebben en ik geniet dus extra van je logjes.(als ik tijd heb dan hoor want moet hier ook bergen ruimen. ; )) dus weinig tijd voor andere regels even.

Gepost door: Tine de Jong | 15-05-17

@ Tine..
Oei, ja, dat zijn niet de leukste dingen, werkzaamheden met alle herrie die erbij hoort.. sterkte. En hopelijk is het snel gedaan en kun je weer genieten van de rust! :-)

Gepost door: mizzD herself | 15-05-17

Die tweede dag zag het er indrukwekkender uit. Beter weer ook toen. Ook ziet het er heel gezellig uit met de pizza en de wijn:-)

@ Patrick..
Ja.. klimmen op de 'begane grond' of hoog boven het (mooie!) landschap.. da's wel een verschil hè! :-) Qua inspanning om er te komen is het eerste wel makkelijker hahahaha!
Lekker een litertje rosé weggewerkt met z'n vieren.. mag op vakantie wel hè! :-)))

Gepost door: mizzD herself | 15-05-17

De klimmers en La Douce France zijn er duidelijk weer!

Gepost door: Joke | 15-05-17

@ Joke..
Voor één dag zeker.. helaas was de warmte ná deze dag echt wel weer weg!

Hoi Mizzke!
Da's vakantie hé! Genieten van het uitzicht én van de natuur, op tijd en stond een natje en een droogje... wat wil een mens nog meer!
Groetjes!

Gepost door: lena | 15-05-17

@ lena..
Nou.. dat álle dagen als die ene zaterdag geweest waren hahahaha, dat hadden we nog wel gewild hoor! :-)

Gepost door: mizzD herself | 15-05-17

Wat zien die pizza's er lekker uit. Trouwens die ijsjes zien er ook uit om direct aan te gaan likken.
Ja dat hoort ook allemaal bij een vakantie: lekker eten en drinken. Voor mij altijd een probleem de laatste jaren dat ik altijd aankom tijdens een vakantie en het er niet meer afkrijgt.

Gepost door: Noortje | 15-05-17

@ Noortje..
Zelfde probleem hier hoor.. kom 3 kilo aan en er gaan er maar 2 weer af als ik weer gewoon thuis ben.. als je dan drie vakanties in een jaar heb, kun je wel nagaan dat ik elk jaar structureel zwaarder word! :-)))
(maar daar laat ik die lekkere dingen echt niet voor staan.. het zij dan maar zo)
Die pizza's waren de specialiteit van het huis.. pizza l'Escale.. met geitenkaas en gegrillde aubergine.. lekker hoorrr! :-)

Gepost door: mizzD herself | 15-05-17

Een knap stukje klimwerk, petje af.
Jaxon bekijkt het vanaf de grond.
Water kan inderdaad voor erge koude zorgen, maar de afsluiting was warm en gezellig. Hans

Ot. Je verzoekje ligt op de Bank voor de volgende show.
De shows staan allemaal op: http://logbankje.nl

Gepost door: Hans | 15-05-17

@ Hans..
Jaxon is geen klimmer nee hehe.. Axel was dat meer, maar die hebben we toch ook nooit een klimgordel aangetrokken hoor! :-)
Het water was eigenlijk niet wat koud was, maar de wind door die kier die het water in die rotsen uitgesleten had vele miljoenen jaren.

Gepost door: mizzD herself | 15-05-17

Ja natuurlijk, trouwens een litertje met zijn vieren vind ik zeker niet indrukwekkend hoor..haha:-)) daar voel je toch niks van??

@ Patrick..
Na de wijntjes en biertjes die we bij de tent al op hadden wel een beetje hehe.

Gepost door: mizzD herself | 15-05-17

Als ik in een diep glas kijk krijg ik al hoogtevrees :-)
niets voor mij dus, dat klimmen.
Mooie foto's trouwens...

Gepost door: Dirk | 15-05-17

Pfff.. wat dan nog, bij ons is het net zo.

@ Patrick..
Geeft ook niks.. maar we moesten onze tent nog wel terug kunnen vinden hahahaa! ;-)

Gepost door: mizzD herself | 15-05-17

't Staat jou, MizzD, dat doppie en die twee brilletjes ! Adembenemend, die klimmers... Elke reden is goed voor een gezellig etentje. Mooi, uit de auto, je bent keigoed. Knappe afsluiter'S' !
@Vaak kijken/lezen mensen logjes omdat het erbij hoort, denk ik... Stout hé... !?

Gepost door: Lies | 15-05-17

Ik heb je reislogjes allemaal na elkaar gelezen . Jammer dat de vriend een paar daagjes ziek was. Helemaal gene leuke start van de vakantie. Jullie hebben ondertussen mooie uitstapjes gedaan en veel mooie foto's gemaakt. Prachtig hoe ver je kunt kijken . Ik ben nog nooit zover in Frankrijk geweest, dus lees ik ijverig om te weten wat jullie daar allemaal zien. Dat klimmen zou niets voor mij zijn, ik vind het eng zoals ze langs die rotsen klauteren. Ik zou niet eens een boek lezen maar de klimmers telkens in de gaten houden. Nu ga ik uitkijken wat je de rest van deze vakantie hebt gedaan!!

Gepost door: magda | 15-05-17

@ Lies..
Het is lief van je om te zeggen, maar nee, het staat stom.. maar aaach, niemand kent me daar.. en verder ziet niemand het..! woehahahahahahhahahahaaaaaaaaa!

Jij stout? nee hoor, je hebt alleen maar mensenkennis! ;-)

@ magda..
Nee, ziek worden op vakantie is nooit leuk, maar we vermaakten ons toch wel. Ik denk dat ie ons wilde trakteren omdat ie zich schuldig voelde, dat we die eerste dagen niet hebben kunnen klimmen, maar hij kon er zelf ook niks aan doen en wij waren toch lekker daar.. wat maakt het uit? geen reden om zich schuldig te voelen hoor.

Gepost door: mizzD herself | 15-05-17

Wanneer ik die ene foto zie zo van je vriend die aan het klimmen is op die bergwand krijg ik het al moeilijk, ik word er duizelig van.
Dat betekent wel dat het een keigoede actiefoto is.
Maar dat klimmen zou toch niets voor mij zijn, ik zou ook liever met mijn boekje in het basiskamp blijven.