19-05-17

Hamertje tik..

font 00a.jpgWe waren dus in het plaatsje Fontaine de Vaucluse aangekomen, vriendlief en ik, toen we een autoritje maakten op één van de weinige echt regenachtige dagen van onze klimvakantie in Zuid-Frankrijk. Ik las op Wikipedia, dat het plaatsje eerst alleen gewoon Vaucluse heette.. maar dat was verwarrend omdat de stréék hier ook zo heet. En dús maakte men er Fontaine de Vaucluse van. Het stadje staat voorál bekend om een geheimzinnige bron, waar vanuit de rivier de Sorgue ontspringt. Wat er zo geheimzinnig aan is zal ik later laten zien. Vooralsnog hadden wij eerst geparkeerd, lángs de rivier waar ik gisteren al fotootjes van liet zien, net voor het behóórlijk toeristische centrum.. dat parkeren was dan ook al niet gratis. Maar er was dit keer wél ruimte genoeg. Ik kon me namelijk herinneren dat we al eens eerder hier waren.. maar dat zag ik pas toen we even later in het stadje zelf waren hoor. Tóén hadden we echt moeten zoeken naar een parkeerplekje en waren daarvoor aan de andere kant van het centrum uitgekomen, óók al op een betaalde parkeerplaats.. dat kan hier blijkbaar niet anders. Nu wandelden we van de auto een klein stukje langs de doorgaande weg ( waar die grappig gecamoufleerde vuilcontainers dus stonden) een klein steegje in waar aan het einde een bakstenen toren stond. Zeer waarschijnlijk een restant van iets industrieels ( er staat 1809 op), maar ik heb er niks over kunnen vinden..font 00b.jpg

Hierna liepen we over een soort van planken pad langs de rivier verder, waar wat verval in was.. dat was echt wel een heel mooi gezicht..font 01a.jpgfont 01b.jpg

De groene waterplanten waren door het heldere water goed te zien..font 01c.jpgfont 01d.jpg

We vervolgden onze weg over een brug over deze rivier.. aan de andere kant was een groot houten waterrad te zien..font 02a.jpgfont 02b.jpg

.. met daar dus weer achter een oud hotel dat Le Chateau heet.. de ruïne van dit kasteel staat dáár weer achter boven op de rotsen die je nog kunt zien. Wij wandelden langs het centrale pleintje van het stadje.. er stond een soort van obelisk in het midden.. 'la Colonne de Pétrarque'.. blijkbaar heeft de 14e eeuwse Italiaanse dichter en prozaschrijver, en tevens grondlegger van het humanisme, Francesco Petrarca, hier een tijdje gewoond en heeft men hem zo geëerd..font 03b.jpgfont 03a.jpgfont 03.jpg

Er pal naast zat het Santonmuseum.. santons zijn poppen die je overal in de Provence kunt vinden in de betere souvenirshops.. een soort van klederdrachtpopjes. Ik ben er niet echt heel erg dol op..font 04.jpg

.. het museum lieten we dan ook letterlijk links liggen ( niet in de laatste plaats omdat honden dáár meestal niet welkom in zijn).. we wandelden verder langs de rivier, waar er allerlei souvenirwinkeltjes, snoepkraampjes,  restaurantjes en wat al niet meer gevestigd waren.. alleen het meeste was gesloten..font 05.jpg

Boven de rivier ontdekte ik in de rotsen die er bovenuit torenden grote holen..font 06.jpgfont 07.jpg

Op een gegeven moment konden we kiezen hoe we verder wandelden.. gewoon buiten verder over het pad, óf onderlangs door een 'galerie'.. we kozen voor het laatste.. en dan zouden we op de terugweg bovenlangs gaan. In feite hadden we dat voor het eerste stuk van die galerie meteen al wel kunnen doen.. want dat was echt wel heel erg vergane glorie.. de meeste winkeltjes waren er dicht.. tijdelijk, omdat het (natuurlijk!) weer tussen de middag was, tijdelijk omdat die alleen tijdens het hoogseizoen open waren.. maar van een paar vermoedde ik dat die gewoon over de kop waren gegaan..font 08a.jpgfont 08b.jpg

Maar ik herinnerde me van die vorige keer dat we hier waren, járen geleden, dat er toch iéts de moeite van het bekijken waard was.. de oude papiermolen! En inderdaad.. die was er nog en nog steeds in bedrijf..font 09a.jpgfont 09b.jpgfont 09d.jpgfont 09c.jpg

Het leukste gedeelte is dat waar de hamers, aangedreven door een as, die door ook weer een groot waterrad buiten aangedreven wordt, de lorren in vaten met water tot pulp slaan. En van dat pulp wordt dan dus papier gemaakt..font 09e.jpgfont 09f.jpgfont 10.jpg

Weer buiten kregen we een eerste glimp van hoe het water in de Sorgue hier kan bruisen..font 11.jpg

We wandelden verder omhoog.. en ik rook een bekende geur..font 12.jpg

.. boerenjasmijn! die had m'n moeder vroeger in de tuin! Langs het water begon nu een terras.. jammer dat de zaak gesloten was! Ik vind eigenlijk dat als je op zó'n toeristisch fantastische plek mag zitten, je eigenlijk wel het héle jaar open mag zijn hoor! Maar ze zullen in het hoogseizoen wel genoeg verdienen voor een laaaange vakantie vermoed ik hehe..font 13.jpg

Waarom het zo'n mooie plek was..? nou kijk maar eens naar wat voor uitzichten je van nog iets verderweg al hebt op dat water..font 13a.jpgfont 13b.jpgfont 13c.jpg

Machtig, hoe dat water tekeer gaat hier.. er was ook een wildwaterkano-parkoers in uitgezet.. we zagen de paaltjes boven het water hangen, maar ik heb die niet zo duidelijk op foto.. ik vond al die valletjes leuker..font 14b.jpgfont 14c.jpg

Het pad stijgt constant heel geleidelijk, maar aan het einde is er dan toch ook nog een trap..font 15.jpg

.. en dan kom je bij de grot. Ik vond het net als de vorige keer weer een grote anticlimax. font 16.jpgJe verwacht, zoals we bij andere rivieren hebben gezien, dat ze ontspringen uit zo'n rotswand als een enorme waterval.. al zéker als je net langs al die kléine valletjes gewandeld bent. Maar helemaal bovenaan zie je helemaal niks van watervallen.. in de grot staat wel een flinke plas water.. en dat schijnt bijzonder diep te zijn. Men neemt aan dat dit meer de verzamelbak is van ál het water uit de Vaucluse.. dat al het water uit de streek naar dit punt sijpelt, omdat het erg laag ligt in een gebied dat eigenlijk één groot besloten dal tussen bergen is ( wat de naam Vaucluse ook betekent, ontstaan uit het Latijnse 'vallis clausa').. en van daar verder gaat als de rivier de Sorgue. In ieder geval blijft er water doorstromen, ook als er weinig tot geen regen valt.. en dat moet toch érgens vandaan komen..font 17a.jpgfont 17b.jpg

En zie.. net voor het grotmeer.. geen water te zien..font 17c.jpg

.. dat stroomt pal daarna vanaf alle kanten de rivier in.. ook van onder het pad waar wij op terug wandelden..font 18.jpg

Vlak na het gesloten restaurant kon vriendlief bij de waterkant komen middels een klein zijpaadje, om Jaxon even te laten pootje baden.. maar die had er eigenlijk niet al te veel zin in..font 19a.jpgfont 19b.jpgfont 19c.jpg

't Was ook niet echt warm hè.. maar we waren al blij dat het in ieder geval droog geworden was. Nog eens langs het waterrad van de papiermolen..font 20.jpg

.. gingen wij, nu bovenlangs dus, eens op zoek naar een koffieadresje.. en of Jaxon daar wel of niet in mocht.. dat schrijf ik morgen wel hè!

FIJN WEEKENDDD!!!

font 21.jpg

08:06 Gepost door mizzD | Commentaren (21)

Goede morgen Mizz. Mooie foto's van de rivier, waren er bij die grotten geen die in het begin van de mensheid waren bewoond? Het lijkt me voor de oertijden een voordeel om altijd drinkwater in de buurt te hebben. Ik ben vroeger, toen we vaak Frankrijk bezochten tijdens vakanties, in meerdere grotten geweest die door de Cro Magnonmens werden bewoond. Veel ook met muurschilderingen over de jacht op mammoets en ander groot wild.
Al was her regenachtig, je hebt toch een mooie reportage gemaakt.

Gepost door: Haba | 19-05-17

her=het natuurlijk :)
Trouwens die jasmijn heb ik ook in mijn tuin staan.

@ Haba..
Zou kunnen hoor, maar ik heb er geen info over kunnen vinden. Die bewoonde grotten vind je veel in de Dordogne hè, die streek staat daar heel bekend om en wij hebben daar ook al veel grotten van bezocht.

Ach ja.. regenjassen aan en plu's mee en dan gaat het wel hè.. en gelukkig werd het dan tóch droog. :-)

Gepost door: mizzD herself | 19-05-17

Ja MizzD die geheime bron, en nog schijnen ze het geheim niet gevonden te hebben. Maar eerlijk wat een lawaai die woest stromende Sorgue geeft. Maar ik ben blijven plakken in de glasblazerij, dat was mij favoriet en vooral die papierfabriek waar je verbaasd bent over de grote hoeveelheid papier je daar kan kopen, van kalenders tot mooie dagboeken. Maar vroeger was het al een heel gedoe om een parkeerplaats te vinden, maar het best is gaan in de week, want op zondag schijnt dit wel overvol te staan van Fransen die hier naartoe komen. Heel mooi ervaring, ach ik zie het nog allemaal zo voor me als ik dat lees, en die steile paadjes die herinner ik mij nog beter, is voor meer geoefende wandelaars zoals u en Vriendlief.
Echt er deugd aan beleefd dit hier nu nog een weer te zien.

Gepost door: greta | 19-05-17

vergeten; maar de prijs van parkeren hangt af welke dag je er komt, ja ze passen hun prijzen aan, zeker in het weekend. Slimme gasten MizzD

@ greta..
Hoewel wij vorige keer ook in een vakantie er waren,. zullen we tóén wel in een weekend geweest zijn dan zeker.. dat het er zo druk was? Nu op dinsdag was het vrij rustig.. en dat parkeren was als ik het me goed herinner 3 euro.. dus dat was wel te doen. Het maakt trouwens niet uit hè hoe duur het is.. als je sowieso móét betalen, dan doe je dat.. of niet, maar dan zie je ook niks hehe.
Ah ja.. die glasblazerij hebben wij ook wel gezien, maar die was dus tussen de middag ook dicht. :-) In de ruimte waar al die papierwaren te koop waren, mocht je niet fotograferen, maar er was mooi spul te verkrijgen. Vooral dat papier met die bloemetjes erin vond ik erg apart en mooi.

Gepost door: mizzD herself | 19-05-17

Heel speciaal die constructie om papier te maken. Die rivieren kunnen soms wel indrukwekkend zijn en zeker als het wat geregend heeft.

Gepost door: Patrick | 19-05-17

Hoi Mizzke!
Prachtige zichten van het water met die watervalletjes!
Die boerenjasmijn is een mooi bloemetje en ruikt waarschijnlijk ook heel lekker!
Groetjes!

Gepost door: lena | 19-05-17

ja zo'n prachtig terras zou echt wel altijd open mogen zijn, zo mooi daar

gezellig weekend

Gepost door: fotorantje | 19-05-17

mooie plekjes daar Mizzd

en een papiermolen zal wel een zeldzaamheid zijn

groeten

Gepost door: Willy | 19-05-17

@ Patrick..
En dáár dus zelfs als het niet regent.. hoewel dat reservoir ook wel niet leeg mag raken natuurlijk hehe.

@ lena..
Het jammere was alleen dat ik aan het begin van het pad de openbare wc voorbij gewandeld was en ik moest al een beetje.. dan loop je niet echt op je gemakje langs zo'n bruisende rivier..!! hahahaha!
Niet iedereen vindt de jasmijn lekker ruiken, maar het doet míj altijd aan m'n moeder denken. :-)

@ fotorantje..
Nu keek je tegen dat lege terras aan.. zonde!

@ Willy..
wellicht.. want ik ken alleen die ene.. dáár dus.

Gepost door: mizzD herself | 19-05-17

Hamertje tik, heb ik slechte herinneringen aan, ooit lelijk hard op mijn vinger geslagen.
Spannend ik hou wel van geheimzinnig.
Mooie waterval en stroom.
Veel te zien, ja erg toeristisch, maar nu nog rustig.
Voor veel rust kun je altijd nog holbewoner worden. Hans

Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

Gepost door: Hans | 19-05-17

@ Hans..
Wie heeft er niét ooit eens hard op z'n vinger geslagen met Hamertje tik? :-)))

Gepost door: mizzD herself | 19-05-17

Prachtig reisverslag (verhaal en foto's). Je toont weer eens aan, dat in dat soort dorpen meer te zien is als je verder kijkt dan je neus lang is. Ik kan tijdens vakanties ook van al dat soort kleine, vaak verborgen dingen, dingen genieten.

Gepost door: Cor | 19-05-17

Ondanks dat het weer niet super was toch wel een mooie dag met al het moois wat jullie zagen.

Jaxon heeft al meer in zijn leventje van Frankrijk gezien dan ik

Gepost door: Noortje | 19-05-17

Toch wel verrassend om in die Fr uithoek een papierfabriek te ontdekken. Het water in die rivier is wel echt zuiver, amai ni !

Gepost door: Dirk | 19-05-17

Zelfs van een frissere dag maken jullie wat moois, MizzD !

Gepost door: Lies | 19-05-17

@ Cor..
Dank je wel voor het complimentje.. maar ik doe er niet echt extra moeite voor hoor, ik geniet gewoon van álles dat ik zie. :-)

@ Noortje..
Dat zei mijn moeder ook altijd al.. dat onze honden meer van Frankrijk gezien hadden dan zij hehe.. Jaxon heeft m'n moeder helaas niet meer meegemaakt.

@ Dirk..
Eén van de interessantere dingen in Fontaine de Vaucluse hehe, die papiermolen.

@ Lies..
Tuurlijk.. ik heb eigenlijk altijd liever een wat frissere dag dan zo'n hele warme.. aangezien de honden daar altijd heel erg van afzien.

Gepost door: mizzD herself | 19-05-17

Al die watervalletjes, daar zou ik ook echt van genoten hebben. Zo'n wandeling en alsmaar klimmen kun je maar beter doen als het niet te warm is. Blijkbaar was het echt nog geen hoogseizoen als er zoveel gesloten was of zouden ze zich daar ook niet van aantrekken tijdens het hoogseizoen en eerst en vooral hun siesta nemen! Maar jullie hebben het toch meer begrepen op de natuur .

Gepost door: magda | 19-05-17

Een schilderachtige log. Mooie foto's van dit dorpje en de watermolen. Die poppen ben ik ook niet zo gek op...

Gepost door: Joke | 21-05-17

wat prachtig langs die rivier!
Ze waren daar voorbereid op je komst, ik zie iet over "Hollandaise" staan. Ofwel heeft dat natuurlijk nog betrekking op hun vorige president.