20-05-17

Oren en ogen dicht! :-P

font 00.jpg

Het was dus weer toevallig en per ongeluk aan het einde van de tussen-de-middagsluiting dat we in Fontaine de Vaucluse op zoek gingen naar een zaakje om koffie te drinken.. er zóúden dan heel wat restaurantjes en cafeetjes juist open moeten zijn, maar er waren dus heel wat zaakjes aan dat pad langs de rivier juist dicht. Ik zag nu wel de ruïne van het oude kasteel op de rotsen wat beter staan.. eronder ook weer van die holen in de rotswand hè. Er was ook nog een museum tussen alle horeca hier in.. het Musée de l'Histoire.. het Historisch museum dus, dat vooral de periode 1939-1945, WO II dus, belicht en dan vooral ook over de Verzetsbeweging toendertijd. Ik zette een paar van de foto's die als etalage dienden op de foto.. ik herkende De Gaulle namelijk hehe..font 01b.jpgfont 01a.jpg

Voorbij een vijgenboom waar duidelijk al vruchten in hingen te rijpen..font 02.jpg

.. viel ons oog op een groot restaurant aan de waterkant, dat voor een groot deel uit glas bestond.. dat was leuk, voor het uitzicht over het water hè. Er wáren nog wel tafeltjes gedekt voor de lunch, dat was op een soort van overdekt terras vooraan de zaak.. er waren ook al tafeltjes afgeruimd, maar het was er sowieso heel erg leeg. Maar toen de ober, die ons aansprak, vroeg of we wat wilde eten of drinken en we dat laatste zeiden, leidde hij ons verder naar binnen (waar nog meer mensen zaten).. niet echt een superleuke plek, want vlak naast de servieskast waar de serveersters steeds bezig waren, maar aach, hij maakte al geen bezwaar tegen Jaxons aanwezigheid.. dat was al lekker. Én we hadden wel ons uitzicht op het water..font 03a.jpg

We namen bij de koffie lekker weer een pannenkoekje.. dat was in Orange goed bevallen en ook hier smaakte het weer goed..font 03b.jpg

Nou.. het was toch nog een leuk uitstapje geworden hè.. en het laatste gedeelte verliep dus nog droog ook.. ook toen we na de koffie weer naar buiten stapten..font 04.jpgfont 05a.jpgfont 05b.jpg

Achter het oude hotel zagen we nog het Petrarca-museum.. de gevel ervan was mooi beschilderd..font 06.jpg

.. en ik zag nog wat kleine details die ik een fotootje waard vond..font 07a.jpgfont 07b.jpg

.. waarna we de auto weer opzochten op de parkeerplaats aan de rivier..font 08.jpg

Terugrijdend het dal uit, kwamen we weer onder de oude bogenbrug (of misschien is het een aquaduct?) door die we op de heenweg ook al bewonderd hadden.. vriendlief kon dit keer wel even ergens stoppen, zodat ik een fotootje kon schieten..font 09a.jpgfont 09b.jpg

(in het water zijn duidelijk alweer regendruppeltjes te zien.. we hadden geluk gehad bij ons stadsbezoek!)
Voor deze oude stadsmuur met poort waar we langsreden (ik weet alleen niet meer welke stad dat was, ik denk l'Isle sur la Sorgue) kon er niet gestopt worden helaas.. maar ik deed een dappere poging 'm vast te leggen door het autoraam heen..font 10.jpg

Terug op de camping was het toch nog steeds droog, zij het zwaar bewolkt.. maar we konden nu toch gezellig met de vrienden nog wat borrelen en onderwijl de dag doornemen.. het bleek dat zij bijna dezelfde autorit gemaakt hadden als wij.. alleen Fontaine de Vaucluse hadden zij niet gedaan. In plaats daarvan waren ze nog op zoek geweest naar nieuwe klimgebiedjes. camperen4a.gifToen we voorbereidingen begonnen te treffen voor het avondeten werd de lucht ineens pikkedonker.. m'n camera lag nog in de auto, dus ik heb geen foto's kunnen maken. Maar dat is tóch lastig als je met je vingers in je oren en je ogen dicht in de tent zit te hopen dat het snel weer over is.. want ja, er brak een enórm onweer los.. echt 6.gifniet normaal, zulke harde knallen.. de grond trilde ervan! Brrr.. en ik heb het al helemaaaaaaal niet op onweer hè! 22.gifHet duurde al met al zeker een half uur, misschien zelfs wel langer.. en er viel ook aardig wat regen. Gelukkig is de ondergrond van de camping in Buis echt supergoed voor zulke zware regenbuien.. het is vooral grind namelijk. De plassen blijven maar even staan en zakken dan al snel weg.. dat scheelt een hoop modder hoor!

Hierna bleef het weer droog.. ook 's nachts.. en de volgende ochtend, woensdag de 3e was dat, scheen het zonnetje weer. Maar wat er nog aan warmte geweest mocht zijn, was nu echt wel verdreven.. het was goed fris! Vriendlief en ik wandelden na het ontbijt naar de markt.. jawel, woensdag is marktdag hè.. en die pik ik altijd wel eventjes mee, gezellig! font 11a.jpgfont 11b.jpgfont 12a.jpgfont 12b.jpg

Er waren dit keer veel meer kramen dan die week ervoor.. het scheelt wel of de dag zonnig of sombertjes voorspeld wordt geloof ik. Enfin.. we maakten het bekende rondje..font 12c.jpgfont 12d.jpg

(leuk kleurig, die tassen en dat aardenwerk)font 13a.jpgfont 13b.jpgfont 13c.jpgfont 13d.jpg

Hierna pakten we in voor een dagje klimmen, na eerst koffie te hebben gedronken op de camping. Want ja.. net als wanneer het geregend heeft, hoef je om te klimmen ook geen haast te maken als het zo fris is.. de rotsen zijn dan zó koud, dat de vingers verstijven.. en dat klimt niet zo lekker natuurlijk! Maar het zonnetje scheen dus.. en er was hoop dat de boel toch snel opgewarmd zou raken dan.. óp naar het klimgebiedje van Plaisians! Voor mij als niet-klimmer een heerlijk gebiedje, want je staat zó van de geparkeerde auto aan de weg onderaan de rotsen.. die zijn hier links voor die versmalling in de weg..font 14a.jpgfont 14b.jpg

Die versmalling zorgt ervoor dat auto's er elkaar niet kunnen passeren en laten horen dat ze eraan komen door even te toeteren. Dat hoor je als je daar aan het klimmen bent dus.. dat getoeter.. gelukkig is het niet bepaald een drúkke weg hehe. Nou.. ik maakte een basiskampje (door m'n stoeltje neer te zetten haha)..font 14c.jpg

.. en de klimmers bonden zich in. Jaxon zat al aan z'n (lange)  touwtje en ging in eerste instantie wat dichter bij de klimmers liggen dan bij mij..font 14d.jpgfont 15.jpg

Gaf niet natuurlijk, hij had de ruimte.. toen ik de bloemetjes rondom het basiskampje ging fotograferen, kwam ie toch wel nieuwsgierig kijken hoor hehe. Mooie gele leeuwenbekken.. mét groen springertje erop..font 17.jpg

En deze paarse bloemen had ik al vaker zien staan die vakantie maar ik wist niet wat het was.. het leek een béétje op blauwe druifjes, maar dan met een grote toef bovenop, die bij deze trouwens nog niet helemaal uitgegroeid is..font 17a.jpg

Heb het opgezocht en het blijkt een 'kuifhyacint' te zijn.. huh? 'hyacint'? dáár vond ik het nou weer niét op lijken! Maar wat blijkt? de Latijnse naam is 'muscari comosum'.. en ja.. muscari.. zo heet het blauwe druifje dus ook in het Latijn hè! Had ik het toch goed gezien.
font 19.jpg

Je zit in dit gebied dus helemaal niet hoog, maar toevallig kan je hier vandaan wél de Mont Ventoux ook zien liggen.. en kijk toch eens..font 16a.jpg

.. die hele top was nu compleet wit! de sneeuw lag zelf verder dan de boomgrens.. helemaal tussen de bomen in kon je het zien liggen..font 16b.jpg

Wat een verschil met de eerste foto die ik tijdens deze vakantie ervan maakte hè.. tóén was er nauwelijks iéts van sneeuw te zien geweest..font 21.jpg

Niet zo gek dus, dat het die laatste dagen bij ons wat lager in het dal ook zo fris geweest was! Die woensdag ook weer.. de klimmers begonnen overmoedig in korte mouwtjes, vriendlief ook..font 18a.jpgfont 18b.jpg

.. maar later werden toch algauw de jasjes of truitjes uit de auto gehaald en aangetrokken hoor! Ik ga het nog laten zien.. morgen, als ik een allerlaatste logje over deze vakantie post. IM AXEL.jpgIk ga dat wel onder de planknop zetten, want ik ga morgenochtend met wat familie samen weer eens een wandeltocht lopen.. die in Zoetermeer, het FlorAvontuur. Het lijkt er supermooi weer voor te worden, dus ik heb er zin in! En het levert me dan hopelijk weer plaatjes op voor nieuwe postjes hè! hahaha!

Het FlorAvontuur was trouwens ook, in 2014, de laatste georganiseerde wandeltocht die ik met Axel maakte.. hij deed dat nog heel erg goed. Zéker als je achteraf bedenkt dat ie toen al behoorlijk ziek geweest moet zijn en slechts een paar dagen later zó ziek werd dat we hem in hebben moeten laten slapen. Drie jaar geleden alweer.. het lijkt veel korter hoor.. maar ja, we hebben het hier thuis nog héél vaak over hem, dus vergeten is ie nog láng niet. Weer een hond in huis hebben scheelt wel voor het gemis, het is niet meer zo stil, maar blijkbaar nemen al die braverds toch net weer een ander plekje in je hart in, waardoor het altijd toch een beetje blijft schrijnen daar van binnen. Wat Axel betreft.. hij was meer mens dan hond hehe en ik mis hem best nog heel erg veel.

GROETJESSS!!!

font 20.jpg

08:10 Gepost door mizzD | Commentaren (16)

hèhè k ben tot het einde geraakt :-)
die holen in de berg zullen vast ooit bewoond geweest zijn
zalig om daar iets te nuttigen aan de waterkant
klimfoto's altijd indrukwekkend en verbazend om te zien hoe dat allemaal kan
drie jaar al, de tijd vliegt, maar nee tuurlijk kan je die braverd niet vergeten, die volgde je ook overal
goede wandeling morgen, het belooft mooi weer te zijn

Gepost door: fotorantje | 20-05-17

@ fotorantje..
Was het te lang? :-))) 'k Wil het af gaan ronden hè.. maar 'k wil ook zoveel mogelijk foto's ook laten zien hehe.

Ja, het zal zeer waarschijnlijk wel lekker wandelweer zijn. Ik ga alleen Jaxon ook meenemen.. dus hopelijk is het niet té warm dan!

Gepost door: mizzD | 20-05-17

Goede middag Mizz. Mooi allemaal zo op de foto, maar ik vrees dat ik in het echt er wel benauwd zou worden, zo tussen die rotsen. Die bogenbrug is dat geen aquaduct geweest? Nu ziet het er toch wel te modern uit, en die aquaducten stammen meestal uit de Romeinse periode, dus het zal wel voor het wegverkeer of de trein bedoeld zijn.
Wat dat onweer betreft, kan ik me wel voorstellen dat je dat niet fijn vond. Gewoon thuis ben ik er nooit bang voor geweest, ik sta vaak te kijken naar de mooie vormen die bliksemschichten kunnen hebben. Maar eens toen wij op een camping stonden met onze albatrostent van De Waard (midden paal is daar 2.50) heb ik met mijn man en de kinderen maar de bui afgewacht in de auto. We stonden op een open veld en ik was bang dat de ijzeren midden paal als bliksemafleider zou gaan dienen en dan zit ik er niet echt graag naast. Nog een fijn weekend gewenst verder.

Gepost door: Haba | 20-05-17

Ja de zon mag wel schijnen maar het is die gevoelstemperatuur die telt en langs zo een rots wand kan de wind ook sterker zijn.

Gepost door: Patrick | 20-05-17

@ Haba..
Oh ships..! door jouw reactie zie ik dat ik abusievelijk 'viaduct' schreef ipv aquaduct.. ik vroeg me dat namelijk ook af toen ik er stond.. of het dat geweest kon zijn. Ik denk eigenlijk dat het te smal was voor auto's of treinen hoor.. misschien is het gewoon een gerestaureerd aquaduct?
** ik heb inmiddels de kaart erbij gepakt en ook daar staat het als 'aquaduct' op aangegeven!**
Wij hadden vroeger ook zo'n hoge een piramide tent, maar niet van De Waard. Over die metalen stok in het midden heb ik nooit nagedacht en gelukkig maar, anders was ik daar ook uit gevlucht met onweer hoor! :-)

@ Patrick..
Gelukkig zaten we daar voor de wind toch wel iets beschut.. daar hadden we dit klimgebiedje ook op uitgezocht.

Groetjess!

Hoi Mizzke!
Mooi stadje en daar liep precies wel redelijk wat volk rond nu. Misschien was dat voor de markt want die sfeer is dan ook wel gezellig hé!
Jaxon is het ook al gewoon als er geklommen wordt. Hij ligt daar wel braaf!
Zo'n onweer zou ik ook wel bang voor zijn, zeker in een tent!
Och, 3 jaar geleden al van Axel! Ja, hij blijft zijn plaatsje houden in je hart hé! Dat moet ook vind ik!
Groetjes!

Gepost door: lena | 20-05-17

heel verrassend dat de Mont Ventoux nu een witte top had..Mizzd

prettige wandeling gewenst

Gepost door: Willy | 20-05-17

@ lena..
Jaa.. Buis is sowieso wel een levendig stadje hoor, het is er eigenlijk nooit heel erg uitgestorven. Maar als het markt is komen er mensen van heinde en verre wel, veel toeristen, maar toch ook wel bewoners van de regio, die hun dagelijkse boodschapjes op de markt komen halen. Er is een vlees- en vleeswarenwagen waar altijd een hele rij staat van kopers!

Feitelijk heeft Jax dat van begin af en aan heel goed gedaan onderaan die rotsen.. echt knap voor zo'n jonge hond. Hij was wel iets banger ook voor dat onweer in tegenstelling tot z'n illustere voorgangers hehe.. maar het waren dan ook wel enórm harde knallen! :-)

@ Willy..
Ja, wij vonden dat echt wel opvallend.. nog nooit gezien zo laat in het voorjaar hoor!

Gepost door: mizzD herself | 20-05-17

Ahhh..., MizzD, lekkere vijgen in wording, knappe details, kunstige muurschildering, wahw-pannenkoeken, die stortbuien die vergeten we, machtige vergezichten, heerlijke stukjes natuur... veel meer moet dat niet zijn hé..., tenzij..., die gròte plek in je hart...
@Een mini-clown (pop), die normaal meespeelt met de muzikant, amper zo hoog als een emmer. Muzikant was nergens te bespeuren.

Gepost door: Lies | 20-05-17

Griezelig zo'n onweersbui. Tegenwoordig ben ik er niet zo bang meer voor dan vroeger. Als kind moesten wij van mijn moeder altijd s'nachts uit bed en met jassen aan klaar zitten. Vooral als de bui niet over de rivieren wilde. Soms was de bui over en kwam soms ook weer terug. Dat was bij jullie in Dordrecht zeker ook vaak zo dat de bui er soms heel lang bleef hangen?

Ja Axel die kende ik zelfs zo goed van je blog dat ik zelfs meende dat ik hem weleens in het echt gezien had bij de nachtstrandwandeling, ha, ha. Weet je nog?

Gepost door: Noortje | 20-05-17

@ Lies..
Ach, je wéét gewoon dat je een hond op een gegeven moment af moet staan.. zo is het nu eenmaal. Maar ze zitten in m'n hart en daar zullen ze altijd blijven.

@ Noortje..
Ik ben eigenlijk nu ik wat ouder ben banger dan vroeger.. ik kan me van vroeger helemáál niet herinneren dat ik bang was.. weet zelfs niet of mijn moeder bang was, maar denk niet dat we al eens met de jassen aan klaar hebben gezeten hoor! :-)
Maar op kampeervakanties.. oooh vreselijk.. als die buien niet over de berg kunnen en dan terugkomen.. ik lig altijd te tellen in m'n slaapzakje.. dát zei m'n moeder wél al: elke tel betekent dat de bui een kilometer ver is.. dus als ik tot 10 kan tellen voor de volgende flits is de bui nog 10km ver.. als er twee flitsen vlak na elkaar komen..brrrrrrr!

Ja, haha.. maar die had ik toen helemaal niet bij me hè.. je had me herkent aan m'n rugzakje hehe.

Gepost door: mizzD herself | 20-05-17

De eerste foto is net een gezicht, twee ogen en grote neusgaten.
De tweede wereld oorlog heeft zo overal wel zijn sporen achter gelaten.
Het restaurant was een goede keuze.
De natuur is duidelijk aanwezig. Hans

Gepost door: Hans | 20-05-17

@ Hans..
Levendige fantasie heb jij! :-)

Gepost door: mizzD herself | 20-05-17

Altijd leuk om op een marktdag eens rond te kuieren. Het aanbod zal ook wel verschillend zijn dan bij ons. Als ik die rotsbeklimmers bezig zie, slaat de schrik al rond mijn hart. Het ziet er toch niet makkelijk uit op die steile wanden. Onweer in bergachtig gebied lijkt nog erger dan bij ons. Het geluid kaatst tegen de rotswanden. Tegenwoordig verstijf ik niet meer als het erg onweer is, maar als het nacht is kan ik er toch niet van slapen. De schrik zit er bij mij nog altijd in . Indertijd sloeg de bliksem met een reuzeknal in op ons huis. Het is ongelooflijk dat we er enkel met de schrik ( en wat schade aan de elektrische leidingen) zijn vanaf gekomen.

Gepost door: magda | 20-05-17

Marktjes in Frankrijk zijn altijd leuk meegepikt. Een pannenkoekje met koffie njammie en zeker als je op het water kan uitkijken. Mooi zivht op de Ventoux en de klimrotsen. Axel je trouwe vriend...

Gepost door: Joke | 21-05-17

Wat een mooie foto's toch van dat dorpje, ik krijg er zo'n zin in wanneer ik ze zie.
Juist, Axel's sterfdag is de verjaardag van mijn moeder zaliger, ik moet toegeven dat ik 5 dagen geleden vooral aan mijn moeder dacht en niet aan jullie hondje. Maar dat is maar normaal, natuurlijk, jullie hond heb ik louter virtueel gekend.

OT: je hebt gelijk ivm het schilderij 'The Ambassadors' het rek ligt inderdaad vol spullen die symbolisch zijn voor iets.