18-08-17

Pas op.. ze schieten! :-)

awa 00a.jpgIk was dus op wandel met Jaxon in het Wantijpark in Dordrecht.. een mooi aangelegd groot park, dat de rivier het Wantij schampt en grenst aan een zijtak daarvan, dat de Vlij genoemd wordt. Het Wantij loopt ongeveer van de Biesbosch bij de Merwede naar de stad en snijdt het Eiland van Dordrecht in tweeën.. geen gelijke delen overigens hehe.. alleen de wijk De Staart ligt ten noorden van de rivier.. we zagen er wat lage flatgebouwen van staan over het water heen..awa 00b.jpg

De naam Wantij wijst op de grote getijdenverschillen die hier, ondanks de ligging landinwaarts, nog konden plaatsvinden. De Maas en de Waal komen bij Dordrecht vanouds samen, en deze grote rivieren beïnvloeden het peil in het smalle Wantij ingrijpend. Bovendien lag tot de afsluiting van het Haringvliet de Biesbosch in de directe invloed van het Noordzee-getij. Nog steeds is de invloed van getijden merkbaar, in het eerste deel van de Sliedrechtse Biesbosch is het verschil ongeveer 70 cm en de stroomsnelheid loopt op tot ongeveer 4 km/u. (bron: Wikipedia)

Die zijtak, dat riviertje dat de Vlij genoemd wordt dus.. daar gingen Jax en ik nu parallel aan verder wandelen..awa 00c.jpg

.. over het pad op het dijkje dat er langs loopt..awa 01a.jpgawa 01b.jpg

.. je zag alleen helaas maar weinig van het water, aangezien de oever behoorlijk volgegroeid was. Maar soms kreeg je nog wel een doorkijkje.. en zo zagen we dat hier dus nog best ook bootjes varen.. dit jachtje was er één van..awa 02.jpg

Er is die kant op dan ook een kleine jachthaven.. vlakbij de school die ik in m'n tienerjaren bezocht, het Gemeentelijk Lyceum.
Het was nogal een smal paadje en ik vond het niet zo lekker wandelen.. dus zodra het kon gingen we toch maar weer naar beneden.. dat was tegenover dit bruggetje..awa 03a.jpg

Hier gingen we niet over, maar voorlangs om langs de enorme vijver te gaan wandelen, waar ik vanuit de verte iets op het oppervlak van had zien liggen.. maar van die afstand kon ik nog niet zien wat het was.. beetje dichterbij dus maar..awa 03b.jpgawa 03c.jpgawa 04a.jpgawa 04b.jpg

Jaxon was ook nieuwsgierig zo leek het.. hij was zo enthousiast op weg erheen hehe..awa 05.jpg

En het bleken ontelbare waterlelies te zijn.. in het echt véél mooier dan op de foto..awa 06a.jpgawa 06b.jpgawa 06c.jpg

Verder langs het water wandelend..awa 07.jpgawa 07a.jpg

.. ging het pad weer wat meer er vanaf en zag ik deze boom.. daar zat wel zo'n lange tak aan dat ik 'm niet op één foto kreeg hahaha..awa 08a.jpgawa 08b.jpg

Het was inderdaad, zoals meerdere mensen bij de reacties schreven, redelijk stil in het park, maar zo af en toe kwam ik wel mensen tegen hoor.. met of zonder hond.. je kon niet zeggen dat er geen kip te zien was hehe. Maar op het volgende stukje was het wél bijzonder rustig.. awa 09.jpgawa 10.jpgawa 11.jpg

('t was geen kip, maar een kauw hehe)  Ik moet zeggen, dat het park hier en daar wel wat verwaarloosd was.. hier groeiden er bijvoorbeeld brandnetels zowat over het pad heen..awa 12.jpg

.. en verderop lag er zowat een halve treurwilg, afgebroken door een storm denk ik, op de grond..awa 15.jpg

Maar het uitzicht op de vijver bleef mooi..awa 14.jpg

Dat de herfst er zachtjes aan zit te komen werd hier en daar in het park al duidelijk, maar het staat er nog láng niet in volle herfsttooi hoor.. daar is het echt nog wat te vroeg voor! Ik kwam een mapje foto's tegen van een wandeling met Axel in hetzelfde park, november 2011 was dat, tóén was het pas echt herfst in volle glorie.. dit is ongeveer dezelfde plek als de foto hierboven..awa 14a.jpg

Prachtig hè. Trouwens.. ik zag in datzelfde mapje foto's eentje van het badje met de paddenstoel.. en wat staat daar op de achtergrond..?...awa 24.jpg

.. goooh, zie je wel dat ik ook niet altijd alles zie?! die fietsbrug waarvan ik dacht dat ik 'm nog nooit gezien had..! die was er in 2011 dus al..! tsss! awa 13.jpg

Ondertussen waren Jaxon en ik uitgekomen bij de oude schietbaanmuur.. dit is een overblijfsel uit 1910 van het oefenterrein van de Benthienkazerne waar het Corps der Pontonniers gelegerd was en is nu een Rijksmonument..awa 16a.jpgawa 16b.jpg

Er waren wat mensen er hun hondjes bij aan het fotograferen, dus Jaxon was erg geïnteresseerd..awa 16c.jpg

De schietbaanmuur staat op een wat hoger stukje.. wij daalden weer terug af naar het pad en kwamen bij een houten bruggetje uit.. awa 17.jpgawa 18.jpg

Aangezien Jax al een grote jongen geworden is en niet meer zo onder de indruk van bruggetjes, gingen we het over..awa 19a.jpgawa 19b.jpgawa 19c.jpg

Daarna kwamen we echter algauw, via dit pad..awa 20.jpgawa 21.jpg

.. weer bij de dierenweide uit.. en dát zag die held van mij niet echt zitten. Hij móést wel hoor, want ik ging niet terug, maar hij moest er wel héél hard over nadenken of ie langs de schapen durfde..!

Zou het gelukt zijn? da's voor morgen.wink

GROETJESSS!!!

awa 22.jpg

08:20 Gepost door mizzD | Commentaren (15)

Wat een mooi dier is die Jaxon geworden! Flink zo dat hij de brugjes over wil, het zal wel lukken met de schaapjes zeker? Een heel rustige mooie wandeling.

Gepost door: Joke | 18-08-17

een oude schietbaanmuur..

zou ik daar niet verwacht hebben Mizzd

groeten

Gepost door: willy | 18-08-17

@ Joke..
Hihi.. nouuu.. schaapjes zijn héél wat anders dan bruggetjes hè..!

@ willy..
Ja, het is even wat anders in zo'n park, maar een Rijksmonument hè.. dan mag het sowieso niet weg. Ik heb die restant muur daar altijd geweten, maar in mijn jeugd was het bovenste stuk nog compleet.. pas in 1969 is dat linkerstuk afgebroken omdat het te bouwvallig werd. En nu lijkt er sprake te zijn van een renovatie, omdat het ding cultuurhistorische- en zeldzaamheidswaarde heeft.

Groetjess!

Gepost door: mizzD herself | 18-08-17

Hoe-dan-ook, als baasje gaat, moet hond wel volgen, MizzD...

Gepost door: Lies | 18-08-17

Gelukkig dat ze niet meer schieten daar, anders hadden jullie er niet zo fijn kunnen wandelen. En die (water)velden vol waterlelies, prachtig, zouden daar straks in de schemering ook elfjes dansen?
Fijne vrijdag verder.

Gepost door: Haba | 18-08-17

@ Lies..
Hahaa.. jammer dat die hond niet kan lezen Lies, anders hield ik 'm dit even voor! ;-) Hij kan bokken als de beste hoor.. dan zou ie zich door z'n halsbandje trekken..!

@ Haba..
Vast wel.. ik zal eens 's avonds terug moeten..! :-)

Gepost door: mizzD herself | 18-08-17

Dan was er vroeger daar ook een leger kazerne. Trouwens zo een schiet stand in open lucht is toch te gevaarlijk. Beter een wandelpaden daar.

Gepost door: Patrick | 18-08-17

misschien komt dat ook nog ooit goed met Jaxon en de schapen net zoals met de bruggen

Gepost door: fotorantje | 18-08-17

@ Patrick..
De kazerne was er eerder dan het park. De legerleiding voorzag ook problemen, met al die rondvliegende kogels.. er werden bordjes neergezet, dat er tijdens schietoefeningen niet in bepaalde delen van het park gewandeld mocht worden..!

@ fotorantje..
Hmm.. Axel was z'n leven lang bang voor koeien.. weet niet of zoiets snel overgaat hoor! Bruggen bewegen niet als je ze nadert hè..! ;-)

Gepost door: mizzD herself | 18-08-17

Interessant om alles over het Wantijpark te lezen.
Wat wuift Jaxon prachtig met zijn staart.

Ik heb jullie kaart mooi op tijd ontvangen, dank ervoor.

Gepost door: Noortje | 18-08-17

Wat mooi, die schietbaanmuur. Terecht een rijksmonument!

Gepost door: Cor | 18-08-17

De Biesbosch is ook zo mooi, daar is het getijden verschil toch minder geworden?
Waarom ben ik ff kwijt.
Tegenwoordig maait men de overs minder dan eerst, op zich zelf voor de natuur wel goed.
Een mooi wandel gebied. Hans

Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

Gepost door: Hans | 18-08-17

@ Noortje..
Elke keer als we bij z'n fokkers komen, zeggen ze dat er een stukje af moet, van die staart.. hahaha écht nieeee! veel te mooi!
:-)
Kaartje was graag gedaan hè.. mooie dag morgen!

@ Cor..
Het ding heeft dus zeldzaamheidswaarde.. m.a.w. er zijn er niet veel meer van! Ik denk wel dat ze hem gaan renoveren.. zo is het toch ietwat armoedig met die linkerbovenhelft eraf.

@ Hans..
Geen flauw idee.. dat heb ik duidelijk gemist, dat van de Biesbosch.. maar dat dat een heel mooi gebied is, dat weet ik wél!
:-)

Gepost door: mizzD herself | 18-08-17

Zo'n dijk of dijkje vind ik fantastisch om op te wandelen.

Gepost door: pieterbie | 19-08-17

O zoveel waterlelies ,dat vind ik altijd zo mooi als die bloemen tevoorschijn komen tussen de "bladeren" of hoe noem je die platte schijven ;-) Een heel mooi park om te wandelen. Toch mooi dat ze die oude schietbaanmuur bewaren. Maar het is altijd jammer dat er zo lang gewacht wordt om te restaureren.