01-10-17

'Hoog' wandelen..

Waas 00.jpge waren dus op wandel rondom het kleine Ardense dorpje Sy, vriendlief, Jaxon en ik.. en we konden dat met een gerust hart doen, zónder hoge nood of het onaangename vooruitzicht in de bossen te moeten hurken aas 01.jpgvoor een grote boodschap hehe, want gelukkig hadden we dan eindelijk ons aan kunnen melden bij de campingbeheerder die ochtend.. niks te vroeg, want later die middag zouden we alweer opbreken en naar huis gaan hè!
Maar goed.. na een beetje mistige start die zaterdag kwam al snel het zonnetje lekker door, werd de lucht mooi blauw en was het ideaal wandelweer dus. We waren Sy inmiddels uit- en bovenlangs Axels rots, de schapenhelling en de koeienweide gewandeld.. nu moesten we een klein stukje de weg aflopen (helemaal geen drukke hoor) tot waar we weer een wandelpad op konden.. of eigenlijk is dat een karrenspoor. Langs de weg heel wat meidoorns die volop in de bessen stonden..aas 02.jpgaas 03.jpgaas 04.jpg

.. in eentje hing ook een enorme bol maretak, felgroen (bijna lichtgevend!) afstekend tegen de rest..aas 04a.jpg

Aangezien we meteen vanuit Sy enorm steil omhoog het bos in waren gewandeld en nog niks gedaald hadden, waren we hier nog steeds vrij hoog.. dat geeft mooie uitzichten, maar op dit stukje zit er nog een flink stuk bos (tussen Sy en Hamoir) in de weg om echt ver te kunnen kijken..aas 05.jpg

En daar was het karrenspoor al.. omdat het hier geen kwaad meer kon, deed vriendlief Jaxon meteen van de lijn. Die ging er ook gelijk vandoor, maar wachtte in de schaduw van de bomen netjes op ons..aas 06.jpgaas 06a.jpgaas 07.jpg

.. om meteen weer door te rennen als we wat dichter in de buurt kwamen hè haha! Nú werd het uitzicht al wat weidser..aas 08a.jpgaas 08b.jpg

aas 08c.jpgBoven op de top, bij die bomen, was het een gezoem van jewelste.. er bleken een flink aantal bijenkasten te staan..aas 09.jpg

Hierna begon een maisveld.. de kolven leken mij al rijp en er was dan ook al een stukje geoogst..aas 10a.jpgaas 10b.jpg

Jaxon rook van alles tussen de halmen.. veldmuisjes misschien? hoewel we er ook weleens reeënkopjes boven een tarweveld hebben uit zien komen hoor!..aas 10c.jpgaas 10d.jpgaas 10e.jpg

Deze akker moest nog ingezaaid worden volgens mij..aas 11.jpg

We wisten een bankje te staan, als we hier rechtsaf naar die bomen liepen..aas 12.jpg

.. en inderdaad, die stond er nog.. tijd voor een pauzetje dus..aas 13a.jpg

Veel eikels op de grond.. en op één van de bomen ontdekten we een jacobsschelp, maar dit lijkt me toch echt geen pelgrimspad naar Santiago de Compostella hehe..aas 13.jpgaas 13b.jpg

Enfin.. we namen het er even van hè..aas 13c.jpgaas 15.jpg

.. genietend van het mooie uitzicht rondom.. ons afvragend wie er in dat huis daar bovenaan die helling zou wonen.. die heeft een mooi stekje!..aas 14a.jpgaas 14b.jpg

En toen kwam er op de akker pal voor ons neus een tractor aangereden..aas 16a.jpg

Ik dacht dat die misschien wel verder zou gaan op dat maisveld, met oogsten, maar vriendlief, die meer verstand heeft van plattelandszaken dan ik hehe, zei dat we beter op konden stappen, want dat ding achterop die aanhanger was volgens hem een apparaat dat mest over het land verstrooide..!..aas 16b.jpg

Aha.. wegwezen dus hehe.. richting Vieuxville om te beginnen, daar ging ons, nu iets afdalende, karrenspoor naar toe..aas 17.jpgaas 19.jpgaas 20.jpg

Ik had me tijdens onze wandeling op Goeree-Overflakkee al verbaasd over wat boeren allemaal wel niet gebruiken om hekken van te maken.. blijkbaar is dat internationaal, dat men maar gebruikt wat voor handen is hehe.. óf alle boeren 'bin zunig' hahaha.. hier zagen we in ieder geval zo af en toe een spoorbiels als paal gebruikt worden..aas 21.jpg

Het pad liep dus af.. vriendlief, die Jaxon nu weer aan de riem had, want we wisten dat we onderaan weer bij een weg zouden uitkomen, liep daardoor misschien wel wat sneller. Maar ikke niet hoor.. er bloeiden hier allemaal mooie veldbloemen en wilde kruiden aan de kanten.. en er vlogen vlindertjes rond! Dus die probeerde ik wel eventjes te vangen met de camera!aas 22.jpg

Morgen wandelen we verder naar Palogne en vertel ik waarom dat (alwéér) tegenviel.

GROETJESSS!!!

aas 23.jpg

08:42 Gepost door mizzD | Commentaren (19)

Leuk als je weet dat als je de hond los laat dat ie dan zorgt dat hij in de buurt is. en ook, in deze tijd van het jaar is het er veel rustiger ook.

Gepost door: Patrick | 01-10-17

een prachtige wandeling bij dit mooie weer Mizzd

en van Vieuxville had ik nog nooit gehoord

prettige zondag

Gepost door: Willy | 01-10-17

@ Patrick..
Hij was de dag ervoor veel ondeugender geweest wat dat betreft, maar hij had z'n lesje (als ie te vaak niet komt, gaat ie meteen aan de lijn) blijkbaar geleerd en was weer wat braver. Bij Axel had roepen nooit zin, die liep altijd 3x zoveel als wij en kwam af en toe eens kijken waar we bleven. Maar zodra er een weg in de buurt was en vriendlief teken deed (vinger recht omhoog in de lucht) ging ie altijd braaf zitten.. dat doet Jax ook al goed.

@ Willy..
Dat is dan ook maar een gehucht met alleen een kerkje en drie huizen volgens mij hehe.

Gepost door: mizzD herself | 01-10-17

Goede middag Mizz. Weer heerlijk meegewandeld vanuit mijn bureaustoel ;) Trouwens wat die Jakobsschelp betreft, het ligt er natuurlijk maar aan waar vandaan de pelgrim komt gewandeld, misschien was hij daar vlak in de buurt aan zijn tocht begonnen en toch op weg naar Santiago de Compostella.
Ik wens je een fijne zondag verder.

Gepost door: Haba | 01-10-17

OT. Dat blad bij mij kwam van een klimplant ik weet niet hoe die heet, maar de muur bij dat huis was één feest van geel/rood geworden. Klimop heeft kleinere blaadjes en die blijft groen.

@ Haba..
Ja kan natuurlijk.. je mag starten van waar je wilt. Ik bedoelde eigenlijk de meer bekende pelgrimsroutes, die lopen hier niet hehe.
Ik zag ondertussen dat er verschillende soorten wingerd zijn.. en als die bij jou van een klimplant is, dan zal het er inderdaad toch wel eentje van zijn. Een esdoorn is een boom, maar die verkleurt ook zo mooi als dat blad wat jij gebruikt had.

Gepost door: mizzD herself | 01-10-17

Wat is het toch mooi daar in de buurt van Sy!
Je maakt er altijd zo mooi reclame voor dat ik het jammer vind dat het zo ver bij ons vandaan is.

Dat was wel even spannend of jullie de campingbeheerder wel zouden treffen. Gelukkig kwamen uiteindelijk toch nog goed.

Gepost door: Noortje | 01-10-17

@ Noortje..
Het is niet zover van Maastricht bijvoorbeeld hoor.. en naar Zuid-Limburg gaan jullie toch ook weleens voor een weekendje? Maar zoals de zaken er nu voorstaan, met nog maar zo weinig horeca, is het eigenlijk niet meer de moeite om specifiek naar Sy te gaan.. misschien beter iets in de buurt zoeken dan. Hoewel het voor je man wellicht tóch wel te zwaar wandelen zal zijn hoor.

Gepost door: mizzD herself | 01-10-17

Spoorbiels is zeer sterk hout, ze weten best waarom ze het gebruiken. Dat deden wij in mijn jeugd ook, alles werd ervan gemaakt, we woonden net naast de spoorweg en dan kon je al eens met die mannen praten. Gelukkig dat jullie die kerel nog tegenkwamen of we moeten poepzakjes niet meer alleen voor de hond maar ook voor de mens meenemen! haha.

Gepost door: Joke | 01-10-17

@ Joke..
Hahaha ja díé had ik wél bij me gehad.. goed idee voor een volgende keer dat we weer eens zoiets tegenkomen hahahaha! :-)))
Ik heb bielsen in de tuin als verhoogde plantenbak.. die zijn volgens mij al 50 jaar oud (we hebben ze van vriendliefs tante die ze daarvóór al járen in de tuin gehad had), maar beginnen nu toch wel uit elkaar te vallen hehe.

Gepost door: mizzD herself | 01-10-17

'k Genoot mee, MizzD, van jullie (weer!) mooie tocht !
Knappe afsluiter !

Gepost door: Lies | 01-10-17

@ Lies..
Dat zag er na alle paddenstoelen toch weer echt zomers uit hè !
:-)

Gepost door: mizzD herself | 01-10-17

Een “karrenspoor” is zo rustig wandelen zonder verkeer.
Er is niets mooiers als hond om los te lopen.
Een prachtige omgeving en zonnig weer.
Ja, voor mest kun je beter de frisse lucht opzoeken. Hans

Ot, was een soepele hand die men bedacht voor de pop, maar ook een verbeterde verbinding van de schouders, is in het patent te lezen.

Gepost door: Hans | 01-10-17

@ Hans..
Ja, hier in de stad kan het zelden, maar als het op vakantie kan, mag ie wel los lopen hoor.. is fijn voor zo'n beestje he.

Oooh ik heb de link niet aangeklikt.. ik krijg toch al elke keer nog steeds dat filmpje van die lamp als ik op je blog geweest ben. :-)

Gepost door: mizzD herself | 01-10-17

Ik kom tegenwoordig tijd te kort om veel te bloggen. Deze avond las ik je logjes over Malmedy. Eerlijk ik wist niet dat het stadje zoveel moois te bieden heeft. In elk geval heb je er een paar mooie verslagen over gemaakt. En in jullie geliefde Sy was er nu toch wel wat spanning of die beheerder nu kwam of niet. Erg zakelijk is die man ook niet. Wellicht dacht hij dat er na de zomer niet veel volk meer zou komen. Maar wanneer het weer meezit moet hij daar toch rekening mee houden.
Ook hier rijdt de mestkar rond op de landerijen ,en ik kan je verzekeren dat je dat tot in de verre omgeving kan ruiken .
Ooit reden we in Frankrijk door een streek waar je in de bomen overal maretakken zag. Dat zou gene zegen zijn voor de boom zelf.
Ook heb je verschillende fotos gemaakt waarbij de bomen in een boog naar elkaar groeien . Ik vind dit zo romantisch om zien.

Gepost door: magda | 01-10-17

@ magda..
Als je ergens een stadswandeling van kunt vinden, moet je die altijd doen.. zóveel moois dat je dan te zien krijgt.. de mensen zijn altijd trots op hun eigen bezienswaardigheden hè en laten je middels zo'n wandeling er zoveel mogelijk van zien!
Nee.. maretak, da's een half-parasiet.. het is van de boom afhankelijk voor water en mineralen volgens mij. Maar ik denk dat de meeste bomen het wel kunnen hebben.
Die paden die net tunneltjes worden door het groen ernaast.. ja, dat zagen we op Goeree ook en dat ziet er inderdaad heel romantisch uit. :-)

Gepost door: mizzD herself | 01-10-17

prachtige rustpauze daar, zolang er geen mestkar te bespeuren valt

Gepost door: fotorantje | 02-10-17

Zeker een feest voor de hondjes, hier in de stad had je plaatsen waar ze los konden lopen.

Gepost door: Hans | 02-10-17

Die eerste foto van vriend en hond in deze post vind ik gewoon super!
Oeie, ik lees dat het alweer tegenviel. Ik ga vlug lezen waarom.

Gepost door: pieterbie | 04-10-17

Post een commentaar

NB: commentaren worden gemodereerd op deze weblog.