02-11-17

De laatste twee dagen..

aab 00.jpgOm feestelijk afscheid te nemen van onze goeie vrienden, die besloten hadden na hun bezoek aan Marseille niet terug te keren naar de camping in Beaureceuil, gingen we die avond met hen een pizzaatje eten.. vriendliefs klimmaat (van de laatste dagen daar, maar ook hij is al heel lang een goeie vriend van ons, samen met zijn vrouw) ging ook mee. Er was op een klein stukje rijden een restaurant, waar ze ook pizza's hadden zo vertelde de vrouw bij de campingreceptie. Het restaurant was snel gevonden.. het was nog stil, want we waren eigenlijk voor Franse begrippen wel vroeg. Maar de vriendelijke uitbaatster wees ons een tafeltje en vertelde dat ze nog even wat werkzaamheden had voor het rauwkostbuffet, maar dan snel bij ons zou komen. En dat was ook zo.. ondertussen liet vriendlief Jax lief gaan liggen onder de tafel.. dat kon ie wel.. ik had die middag in de auto terug van het klimgebiedje de laatste klitten nog uit z'n vacht gevist.. die zaten aardig verstopt onder z'n oksels en zo.. maar volgens mij hád ik ze nu toch allemaal eruit..aab 01a.jpg

We dronken een lekker wijntje en de pizza's werden na bestelling al snel gebracht en zagen er goed uit..aab 01aa.jpg

De vrouw van het restaurant was zo lief om een groepsfotootje van ons te maken..aab 01b.jpg

animaatjes-wind-1691495.gifEr was die avond nogal een wind opgestoken.. die maakte 's nachts behoorlijk wat kabaal in de bomen rondom ons tentje.. ik deed derhalve geen oog dicht, want ik heb het niet zo op harde wind.. ben er een beetje bang voor. De volgende ochtend deden we het rustigjes aan, het was behoorlijk bewolkt, voor het eerst die hele vakantie, en het waaide nog steeds wel wat.. we dronken dus eerst rustig koffie op de camping. Ik vond dat Jaxon nogal veel op één voetje zat te likken.. distel.jpgen vroeg me ineens af of ik nog zo'n disteltje over het hoofd gezien had die wellicht tussen z'n voetzooltjes zat? Vriendlief dacht dat dat niet kon.. dan zou die hond toch wel op z'n minst een beetje mank gelopen moeten hebben en dat deed ie niet. Maar ja hoor.. helemaal tussen z'n voetzooltjes zat nog zo'n rotdingetje in die korte haartjes daar gedraaid..! het kostte me nog genoeg moeite het eruit te krijgen!
Na de koffie werd besloten tot nog es een keertje de Mont Sainte-Victoire.. die was het dichtste bij hè.. en er was nog héél veel te klimmen daar. Dus nog maar weer eens het inmiddels bekende mooie paadje.. maar wat een verschil nu met die bewolkte lucht erboven hè..aab 02a.jpgaab 02b.jpg

We kwamen eigenlijk een beetje verkeerd uit boven, dus werd er een stukje onder de klimwand door gewandeld.. waarbij we nog dit afgebroken stuk rots tegen kwamen, dat een deeltje geweest was van een klimroute.. de naam stond er nog op en was eigenlijk wel toepasselijk..aab 03.jpgaab 03a.jpg

Zoiets moet je dus niet hebben als je aan het klimmen bent hè.. vooral niet wat hoger op je route, maar dit is dan nog wel net boven de grond, maar als je zo'n blok steen op je voet krijgt..!!

Enfin.. ze vonden dan toch het stukje waar ze wilden gaan klimmen en dus maakte vriendlief zich gereed.. en kijk HABA.. er wordt echt niet op die sandalen geklommen hoor.. het zijn wel degelijk klimschoentjes die dat werk moeten doen hehe.. Jaxon kijkt toe, die moet nog leren veter strikken hahaha..aab 04.jpg

Zoals te zien is had vriendlief zich op wat frisser weer gekleed.. lange broekspijpen en lange shirtmouwen. Maar let nu eens op die lucht daar boven hem, die veranderde in een paar uurtjes tijd nogal..aab 05a.jpgaab 05b.jpgaab 05c.jpgaab 05d.jpg

De mouwen gingen omhoog, maar er stond nog wel wat wind, dus z'n pijpen oprollen ( wat ie wel vaker heeft gedaan hoor) vond ie niet echt nodig hehe.. aab 05e.jpg

Ook z'n klimmaat deed z'n best natuurlijk..aab 06a.jpgaab 06b.jpg

Jaxon bekeek het vanuit de gemakkelijkste stand..aab 07a.jpg

.. en als de baas weer veilig boven aangekomen was..aab 07b.jpg

.. kon ie met een gerust hart z'n oogjes dicht doen hè hehe..aab 07c.jpg

En aan het einde van de dag kwam dan weer de actie voor Jax en mij.. de mooie wandeling naar beneden..aab 08.jpgaab 09.jpgaab 10.jpg

Ik maakte die avond nasi en omdat onze klimmaat dat ook erg graag lust en anders maar in z'n uppie zat te eten, at ie gezellig met ons mee.. van nasi maak je altijd teveel hè! hehe.
En ook dié nacht waaide het weer behoorlijk.. bah, ik hoorde het geruis en zwiepen van de bomen zelfs met m'n dove oortje, want ik lag natuurlijk allang op m'n goeie om die herrie toch een beetje te dempen! Weer niet veel slaap voor mij dus pfff.. hadden we eens een echt goed vlak plekje, lig ik van de wínd wakker..! Nou ja.. ik liet m'n humeur er niet door bederven hoor.. maar het leek wel of vriendlief ook niet zo goed geslapen had. Want toen we die laatste dag weer het pad naar de Mont Sainte-Victoire op wandelden, kwam ie er na toch wel een eindje al pas achter dat ie z'n portefeuille en telefoon in de auto had laten liggen..! Hij moest dus even terug (Jax ging met hem mee) en onze vriend en ik wachtten boven op hen.. ik nam hen op de foto maar ze zijn erg lastig te zien hehe..aab 11a.jpg

Alwéér kwamen we daarna niet helemaal uit waar ze wilden wezen.. maar ze vonden nu toch al snel een stukje waar ze verschillende routes konden doen die ze nog niet gedaan hadden..aab 12a.jpgaab 12b.jpg

We hadden hier het rijk alleen.. we hoorden de anderen op een stukje veel verder weg bezig, maar vonden het wel lekker zo. Ik had hier wat meer uitzicht, zonder bomen die ervoor stonden..aab 13.jpgaab 14.jpg

Dit is trouwens m'n nieuwe stoel.. vriendlief en ik kochten er ieder eentje toen mijn favoriete pop-up-stoel kapot ging. Híj had al een ander stoeltje, maar die zat niet echt lekker.. toen we deze vonden in de outdoor-winkel besloten we er dus maar twee te kopen. Ze zitten heerlijk en zijn in een klein foedraaltje op te bergen.. handig..aab 15a.jpg

Jaxon ligt daar niet erg comfortabel, zo met die kei in z'n rug.. later ging ie dan ook wat lekkerder liggen..aab 15b.jpg

aab 16.jpgEnfin.. de heren konden weer heerlijk rustig klimmen, totdat.. er ineens een hele klas tieners de berg op kwam.. met hun sportleraar, die meteen drie touwen uit ging hangen, eentje bijna dwars over ons touw heen.. beetje brutaal en een érg slecht voorbeeld. Sowieso, want die kerel, die wel heel goed kon klimmen natuurlijk, deed dat wel zonder touw of ook maar één enkele zekering en zonder helm op.. instructeurs van de NKBV zouden dat absoluut veroordelen hoor! Bovendien was ie van minuut één aan het woord.. en hij had nogal een irritante nasale stem.. van de jongelui hadden we helemáál geen last, die waren erg vriendelijk en de meeste waren ook nog eens gek op Jaxon hehe.. maar wij hadden het door die leraar algauw wel gehad zo. We pakten in en wandelden voor het laatst deze vakantie de berg af, over dat vermaledijde gladde schuine stukje hehe..aab 17a.jpg

.. en daarna verder dat smalle mooie paadje af..aab 17b.jpg

Onderaan kiekte ik nog dit mooie bessenstruikje..aab 17c.jpg

.. en de basis van de berg langs de weg waar aan de overkant van de parkeerplaats was..aab 17d.jpg

En terug op de camping werd er natuurlijk weer geklonken op de mooie dag, maar ook meteen op de mooie vakantie, waarbij steeds meer klimvrienden aansloten..aab 18a.jpgaab 18b.jpg

Dié gingen díe avond naar de pizzeria.. we hadden mee kunnen gaan, maar ik had nog het één en ander over aan verse ingrediënten die ik niet meer mee naar huis wilde nemen en dus maakte ik die avond lekker macaroni en onze vriend at ook weer gezellig mee. De zon ging wel mooi onder die avond, maar ik had niet zo'n goeie plek om het te kunnen kieken..aab 19a.jpgaab 19c.jpg

Ontdekte nu wel een granaatappelboom bij één van de kampeerplekken die ik nog niet eerder gezien had die week..aab 19b.jpg

We maakten het natuurlijk niet laat.. we wilden de volgende ochtend uiterlijk half acht vertrekken en het kost ons ruim een uur om in te pakken, dus moesten we al vroeg wakker worden hè. Gelukkig waaide het eindelijk niet meer.. ik heb echt heerlijk geslapen die laatste nacht.. maar goed ook, we hadden een lange reisdag vóór ons hè! Toen ik die ochtend naar het sanitaire gebouw liep, kwam de zon net op..aab 20a.jpg

Het was precies half acht toen we wegreden.. dat hadden we mooi uitgekiend. Nog even een stop bij de bakker, voor broodjes voor bij de koffie die we nog snel gezet hadden voor onderweg..aab 20b.jpg

.. en toen op weg naar huis. Onderweg kwamen we onder het viaduct van de TGV door.. zou dat er over honderden jaren ook nog staan, net als die Romeinse aquaducten nu? hehe..aab 21a.jpg

Bij een tolpoortje op de autoweg zag ik in de zijspiegel van de auto dat de zon nu pas echt goed op kwam..aab 21b.jpg

.. het zou de mist over de velden naast de weg wel gauw doen oplossen..aab 21c.jpg

De rotsen bij Orgon ( waar vriendlief ook weleens geklommen heeft) vingen de opkomende zon heel mooi..aab 21d.jpg

Wat een geweldig mooie vakantie was me dat.. ik heb wel wat geklaagd over die muggen, maar kom, zulk mooi weer twee weken lang in oktober.. het komt écht niet vaak voor hoor. Dus al met al kan ik het alleen maar een supervakantie noemen. En zolang ik niet ziek word van die beten, zijn die vast ook weer heel gauw vergeten! hehe!

90.jpgWat ik zeker níét moet vergeten is mijn oude wandelvriendin te feliciteren met een nieuwe mijlpaal in haar leven.. zij wordt vandaag namelijk 90!! héél héél erg van harte *smak*smak*smak*!  en ik hoop dat het een fantastisch mooie dag wordt voor jou!!

GROETJESSS!!!

aab 22.jpg

06:00 Gepost door mizzD | Commentaren (19)

Goede morgen Mizz. Ja nu kan ik de klimschoentjes prima zien, ik was nl ook erg verbaasd toen ik je lieverd volledig in klimuitrusting
maar met sandalen aan zijn voeten zag staan. Maar ja ik heb geen verstand van klimmen, dus ik dacht dat er tegenwoordig misschien bijzondere klimsandalen bestonden, er zijn zoveel nieuwe dingen dat ik er niet eens verbaasd over zou zijn :)
Mooie foto's ook die je vanuit het autoraam nam, met de opkomende zon en de laaghangende nevel.
Ik wens je een fijne donderdag toe.

Gepost door: Haba | 02-11-17

@ Haba..
Het is steeds aan en uit met die klimschoentjes hè, omdat die niet erg comfortabel zitten, maar het is nu eenmaal nodig dat ze zo strak mogelijk zitten. Vroeger werden ze twee maten te klein gekocht, zó gek zijn de klimmers nu niet meer hoor hehe.
Klimsandalen zal denk ik niet zo snel gebeuren.. ze gebruiken ook de bovenkant van hun tenen soms, daar zit op die klimschoenen ook van dat rubber op.. in sandalen zou hun vel er dan afliggen. Maar inderdaad.. ze verzinnen wel steeds nieuwe dingen voor dat klimmen ja.. het zekeringsapparaat aan de gordel bijvoorbeeld.. dat is al een paar keer veranderd voor een net wat handiger ding.

Gepost door: mizzD herself | 02-11-17

Ondanks de muggenbeten bij jou en de distels in de vacht van Jaxon kunnen jullie weer terugkijken op een mooie (klim)vakantie.

Gepost door: Noortje | 02-11-17

@ Noortje..
Ah jaa joh.. je hebt altijd wel iéts aan de hand.. dit was eigenlijk niks hè. Zelfs die vakantie met die enorm verstuikte enkel 'n paar jaar geleden vond ik nog best geslaagd hoor.. en toen had ik echt wel veel meer pijn en last. Zulke dingetjes moet je je vakantie nooit laten verpesten. :-)

Gepost door: mizzD herself | 02-11-17

Dat kan nauwelijks beter die vakantie, 2 weken zon en goed gezelschap. Buiten de muggen maar daar zullen jullie tegen volgende keer wel iets op vinden. :-)

Gepost door: Patrick | 02-11-17

@ Patrick..
Dat hadden we nu al.. wegwezen hè. :-)
Het goede weer zal er wellicht ook een beetje aan bijgedragen hebben, aan die muggen. Nou ja.. liever dat dan slecht weer hè.
Groetjess!

Gepost door: mizzD herself | 02-11-17

een mooi vakantie dat is duidelijk
heel veel mooie foto's ook

Gepost door: fotorantje | 02-11-17

@ fotorantje..
Yep and thanx! :-)

een deugddoende klimvakantie Mizzd

met slechts enkele kleine minpuntjes

groeten

Gepost door: Willy | 02-11-17

@ Willy..
Precies! :-)

Gepost door: mizzD herself | 02-11-17

Niet te geloven, hoe die lucht toch blauw wordt, MizzD. Slecht slapen, pfff... Leuk om te 'zetelen' ! Zijn leraars voorbeelden ?! Een 'happy' Mizzje (ben je altijd hé!) om zo'n mooi vakantieverhaal te eindigen.

Gepost door: Lies | 02-11-17

@ Lies..
Mooi hè.. ik zag later pas dat ik dat op foto had vastgelegd, hoe blauw die lucht werd. :-)
Ik vind dat een leraar een voorbeeld moet zijn.. vooral als ze jongelui leren bergbeklimmen, wat toch vrij gevaarlijk kan worden als men de veiligheidsregels niet toepast.

Ik heb trouwens antwoord gekregen van Skynet.. die zoekfunctie is nog niet klaar, maar komt wel weer in orde.. zéggen ze dus hehe.

Gepost door: mizzD herself | 02-11-17

Afscheid nemen met een gezamenlijk etentje is het goed samen en gezellig.
Heb ooit storm gehad tijdens het kamperen in Schotland, toen ging het tentje plat.
Rot dingen klitten en distels.
Vallende stenen is niet prettig, zeker niet tijdens het klimmen, wel mooie actie foto's.
Zelfs met kamperen is een goede stoel geen luxe, zeker niet na zoveel inspanning.
Jullie hebben een mooie vakantie gehad. Hans

Gepost door: Hans | 02-11-17

@ Hans..
Oei.. ooit wel zware buien gehad.. mét windstoten, maar de tent ging gelukkig niet plat. Nu zijn die tunneltenten daar wel min of meer op ontworpen.. dat ze dan niet meteen plat gaan.
Die stoeltjes zitten echt lekker.. veel beter dan die die vriendlief had, die was te ondiep, dan was het net of je eruit geduwd werd en zat je je de hele tijd tegen te houden.. daar kreeg je erg vermoeide benen van!

Gepost door: mizzD herself | 02-11-17

Ik had toen, de jaren 80 een koepeltentje.

Gepost door: Hans | 03-11-17

@Eerst gereageerd op je volgende logje, dat pas Skynet gelezen. Dank voor de medewerking ! Samen sterk !?

Gepost door: Lies | 03-11-17

@ Lies..
Natuurlijk, samen sterk.. hoe meer mensen zich laten horen, hoe meer er gedaan wordt. Maar ik heb nu tóch wel het idee dat er iemand van vlees en bloed aan de andere kant van de Skynetmail zit hoor.. ze reageren tenminste!

Gepost door: mizzD | 03-11-17

@;-)))

Gepost door: Lies | 04-11-17

My God, dat was wel een lange weg naar het einde :-)
Maar ik geef toe, een heel mooi verslag.

Wat een geluk dat je die laatste vervelende distel uit zijn pootje wist te peuteren.

Pizza, tja, verboden vrucht voor mij als medemens op dieet.
Maar het zag er wel lekker en gezellig uit.