31-01-18

Gewillig tussen de wilgen..

ar 70.jpgEindelijk waren we dus in de Rhoonse grienden zelf terecht gekomen, zussie ardnas en ik, toen we afgelopen zaterdagochtend de Rhoonse griendentocht wandelden, georganiseerd door de R.W.V. ( Rotterdamse WandelsportVereniging). De 10km-route was de kortste afstand die de grienden ook aan deed.. daarom dat we dit keer daarvoor maar geopteerd hadden.. 5 kilometer vind ik momenteel eigenlijk een betere afstand ( i.v.m. knieproblemen), maar een Griendentocht lopen zónder de grienden te zien..?? dat kan natuurlijk niet hehe.
Ik schreef het al: ik vind dat hele mooie cultuurgebieden.. nee géén nátuur hè.. die wilgenbossen hier zijn speciaal aangelegd, voor de winning van de wilgentenen. Het is dus meer een soort van akker dan een soort bos. Maar wat zijn die wilgen toch aparte bomen hè.. deze stronk hierbij was dan al wel omgehakt, wellicht omdat ie helemaal hol was.. maar dat waren vele nog stáánde bomen ook hoor! De combinatie van die grillige (met van alles begroeide) boompjes en de kaarsrechte rijtjes waar ze in staan.. en die even rechte slootjes ertussen allemaal.. plús die schelpenpaadjes waar jij als wandelaar er tussendoor mag lopen.. ik hou er wel van..ar 71.jpgar 73.jpgar 74.jpgar 75.jpg

.. even een twelfie, maar als zo vaak zie je amper wat van de omgeving door die grote koppen hahahaha..ar 72.jpg

Mooi dat mos hè, het geeft bijna licht..ar 76.jpg

En dit is de rivier.. of nou ja.. een zijarm ervan.. dit is de uiterste kant van de grienden aan de waterkant..ar 77.jpgar 78.jpgar 79.jpg

(grappig.. ze hadden die wilgenteenbossen tégen de geknotte wilgjes op gezet.. net hele grote bezems)ar 80.jpg

ar 81.jpgDan móét je op een gegeven moment weer landinwaarts gaan.. en dáár kwamen we dus op dat pad waar die bossen wilgentenen nogal lomp over het paadje heen lagen.. en ik heb er geen foto's van! Dat kwam omdat er een groepje wandelaars met twee kinderwagens met een kindje erin, de hele tijd achter ons aan liepen en ons daar net inhaalden.. dat gaf nogal wat voeten in de aarde (offe.. eigenlijk meer wielen in de takken! tongue-out) ar 81a.jpgeerdat die daar hun weg konden vervolgen. En dan was er ook nog een wat oudere wandelaar die buitenom de takkenbos door het gras wilde en daar bijna uitgleed..! dat was even alle hens aan dek om het hele spul verder over dat pad te krijgen, zónder dat ze óns eraf gooiden.. en dan vergeet ik vaak m'n cameraatje. Ik maakte nog wel een fotootje van zussie ardnas door een gat in zo'n wilg heen, toen zij stond te kijken hoe die mensen naderden.. ze kijkt er niet zo vrolijk op, dus ik zet 'm bij voorbaat al maar klein hierbij hahahaha anders krijg ik straks commentaar!

Langs het pad weerspiegelden de wilgjes leuk in het water, net als het bruggetje dat daar was..ar 82a.jpgar 82b.jpg

Toen we dan aan de ándere uiterste kant van de grienden aankwamen, de landkant, zagen we daar de bootjes die de bossen wilgentenen over het water vervoeren aangemeerd liggen..ar 83.jpg

Nu was het nog maar een klein stukje eerdat we het griendengebied uit gingen..ar 84.jpg

..(verder kón je ook niet, omdat daar de takkenbossen echt óp gestapeld op de paden lagen!) waarna we over een paadje iets hoger onze weg moesten vervolgen.. hierbij hadden we eerst uitzicht op de grienden..ar 85.jpg

.. maar een klein stukje slingerde wat verder landinwaarts nog.. langs boeren akkerland..ar 86a.jpgar 86b.jpg

Ter hoogte van het jachthaventje slingerde het pad nog even terug..ar 86d.jpgar 87.jpgar 87a.jpg

.. maar bij de parkeerplaats aangekomen..ar 88.jpg

.. gingen we definitief het griendengebied verlaten, voor eerst een wat landelijk stukje over een dijk..ar 89a.jpg

.. met grote boerenwoningen eraan. Bij deze stonden diverse molens in de voortuin.. plús, tot mijn verrassing, een miniatuur-Euromast!..ar 89b.jpg

Langs een klimop-haag vól sterretjes..ar 90.jpg

.. en nog een prachtige classic-car.. een zogenaamde 'snoek' Citroën DS)..ar 91.jpg

.. kwamen we aan het einde van deze dijk aan bij een dwarsdijk, waar een behoorlijk oud pand stond waar een restaurant in gevestigd was..ar 92.jpg

Het ging nu de wat meer bewoonde wereld van Rhoon in, waarbij ik nog deze windvaan (in de vorm van een graafmachine..?) zag..ar 93.jpg

.. en bij de oprit naar een woning een enorme pompoen..ar 94.jpg

In een voortuin zag ik dat een beeld van een gans een mooie natuurlijke versiering gekregen had..ar 96.jpg

.. haha, net een ritssluiting hè! En er waren daar nog meer mensen met als hobby 'classic Citroëns'.. in dit geval Deux Chevaux en Ami.. oeoehh.. zo'n bestel-eend zou ik graag hebben hoor.. lijkt me érg handig en leuk rijden..ar 97.jpg

Op een mooi groen perk stond een kunstwerk van een ruiter te paard.. het heet 'uit zee land' en is gemaakt door Maria Glandorf (Dordrecht 1952) in 2002..ar 98.jpg

Een eindje verderop ( we zouden er niet dichter langs komen) zag ik een bekend aandoend kunstwerk.. wij hebben hier vlakbij in de wijk namelijk een soortgelijk, alleen dan slechts twee van die houten punten.. het werk is dan ook van de kunstenaar die in onze wijk woont, Robert Mangay..ar 99.jpg

.. en kijk al die narcissen daar al eens bloeien..! dat móéten wel voorgetrokken bolletjes geweest zijn die men daar geplant heeft.

Langs een mooie viszaak ( je kon er zowel vis kopen als eten volgens mij).. waar men duidelijk op mij gerekend had..ar 100.jpg

.. (m'n blognaam stond al op het raam hè hahahahhaaa!) moesten wij alleen nog een viaduct op.. het viaduct over de doorgaande weg en het metrostation van Rhoon, die we helemaal aan het begin van de tocht beneden gepasseerd waren..ar 101a.jpgar 101b.jpg

Om terug te komen bij de startlocatie moesten we dan ook een trap af..ar 102.jpg

We waren om kwart over 9 gestart en waren om 12 uur weer terug.. ik vond het heel netjes. We meldden ons af, ik liet m'n boekje afstempelen en we mochten een medaille uitzoeken.. het zijn bij deze tocht altijd allemaal dezelfde, maar met verschillende kleuren randjes en lintjes.. deze keer kozen we een paarse met donkerblauw lintje.. stond goed bij míjn jas en zussies haar hahahahaa..ar 103.jpg

Heerlijk tochtje weer, het deed goed te merken dat ook 10 kilometer weer heel goed gaat.. en, hoewel somberder dan voorspeld, wél droog.. en dat is tegenwoordig ook al wat waard hè!

GROETJESSS!!!

ar 104.jpg

07:10 Gepost door mizzD | Commentaren (19)

toch heel apart die wilgen. die citroen noemden ze ook wel een strijkijzer bij ons:-) maar snoek is toch veel beter.

Gepost door: Patrick | 31-01-18

@ Patrick..
Jullie zijn wel speciaal in het verzinnen van bijnamen.. de Eend noemen jullie een Geit en nu de Snoek ook weer een Strijkijzer..?? die had ik nog niet gehoord hahahaha! en de wagen lijkt op beide niet vind ik! :-)))

Gepost door: mizzD herself | 31-01-18

t blijft toch natuur hé, aangelegd of niet
lijkt me zalig wandelen daar

Gepost door: fotorantje | 31-01-18

@ fotorantje..
Jawel.. maar dat zeggen we van een akker graan of spruitjes ook niet hè, dat het natuur is.. en dat zijn toch ook plantjes! :-)))

Gepost door: mizzD herself | 31-01-18

De euromast is wel klein uitgevallen of de molen wat groot in die tuin, haha.
Die gans met zijn ritssluiting is ook heel apart.
Vandaag hebben manlief en ik ook wel zo'n 5km gewandeld schat ik. We hebben dan wel een laag tempo maar het ging toch weer wat beter dan vorige week.
Gelukkig konden we over het strand naar Çamuyva en over de dam weer terug.

Gepost door: Noortje | 31-01-18

@ Noortje..
Ja qua verhoudingen klopt het niet helemaal.. maar vond die Euromast zo grappig daar. Er staat hier in de buurt ook een kleine versie van de echte.. die is wel wat groter dan die daar in Rhoon!

Fijn dat het wandelen toch alweer wat gaat.. en dat je over het strand kon! :-)

Gepost door: mizzD | 31-01-18

Goede middag Mizz. Wij noemden een snoek vroeger ook een strijkijzer, maar een eend was en bleef een eend.
Hier zie je ook al veel boeiende narcissen,maar dat zijn geen speciaal bewerkte bolletjes geweest hoor, tenminste hier niet, ze staan elk jaar te bloeien en dit jaar dus extra vroeg, dat zal wel komen door die zachte winter. Die bolletjes hebben het voorjaar in hun bol denk ik ;)
Fijne avond nog gewenst.

Gepost door: Haba | 31-01-18

Dat was duidelijk genieten met je zus.
Heerlijke maatjes...

Gepost door: Zielspiegel | 31-01-18

@ Haba..
Serieus? ik had het nog nooit gehoord.. strijkijzer voor een Citroën DS.. Zeeland ligt duidelijk dicht bij België hè hahaha!
Ik twijfelde al hoor.. ook omdat ik in Middelharnis een paar weken geleden al bloeiende natcissen zag! Het zal met de plek te maken hebben zeker.. of ze beschut en zonnig staan hè!

@ Joris..
Het is met een zussie erbij altijd gezellig! :-)

Groetjess!

Gepost door: mizzD herself | 31-01-18

die lintjes geven ze hier niet Mizzd

een lintje van W.A. zou nog eens wat zijn

groeten

Gepost door: willy | 31-01-18

Ze zijn werkelijk heel apart en héél mooi, die Grienden. Ik denk dat ik zoiets nog nooit in het echt zag.
Ook daar in Rhoon is jouw blog wereldberoemd, MizzD. En ik ben er zeker van dat de medailles je zus en jou heel goed staan.
Groetjes !

Gepost door: Fluwijn | 31-01-18

@ willy..
Hier ook niet altijd hoor.. maar áls ze er zijn, neem ik er altijd wel eentje.. toch een leuke herinnering.
Een lintje van W.A. kom ik nevernooit voor in aanmerking hehe.

@ Fluwijn..
Het zijn vrij unieke cultuurgebieden denk ik.. en het is dat er nieuwe toepassingen voor die wilgentenen verzonnen zijn, anders waren ze allang verwaarloosd denk ik.

Gepost door: mizzD herself | 31-01-18

Supermooi, MizzD, heel fotogeniek. Da's toch iets anders dan 'vuilbakken' op een rij...
Citroën..., ooit mee gereden ? Niet zò simpel !
Mooie tocht. Blij te lezen dat 10km. weer lukt.

Gepost door: Lies | 31-01-18

@ Lies..
Haha ja, máár.. óók op een rijtje! :-)
Ja, mijn kleine broer had ooit een Eendje en die heb ik eens een weekendje geleend.. was echt grappig rijden vond ik.

Het lúkte goed.. maar heb deze week weer meer last van die knie.. tjaa..!

Gepost door: mizzD herself | 31-01-18

Een leuke wandeltocht de Griendentocht vooral samen met je zus is het gezellig.
nou je selfie is leuk hoor, zie gewoon twee gelukkige mensen.
De wilgen takken worden nog steeds gebruikt voor allerlei zaken, maar niet geschikt voor kinderwagens.
Wat een leuk huisje onder aan de dijk.
Een wel verdiende medaille. Hans

Gepost door: Hans | 31-01-18

@ Hans..
Nou, dank je wel hoor! :-)

Gepost door: mizzD herself | 31-01-18

Knotwilgen vind ik altijd speciaal. In onze streek zijn er nog veel te vinden op dijken en tussen weiden met grachten. Lange tijd stonden ze voor mijn deur ook op het voetpad, maar dat was wel een misrekening. De wortels maakten het hele voetpad stuk. Nu staan er esdoorns en dat is nog een grotere miskleun ,want het voetpad hebben ze moeten openleggen en met een zaag de wortels kortwieken!

Gepost door: magda | 01-02-18

@ magda..
Bomen pal naast een voetpad geeft vaak problemen.. maar mét bomen vind ik het toch leuker dan zónder hoor!

Gepost door: mizzD herself | 01-02-18

knap wilgenlandschap.
En een 2CV, dat zie je toch wel niet veel meer deze dagen.