21-03-18

Voor de Paaskaart.. :-)

ak 00.jpgEr kwam nog een heel leuk stukje.. een uitstalling van vele bekende chocoladesoorten/merken en hun bekende reclame-uitingen. Het eerste waar we langs kwamen was een vitrine vol met Kinder.. dat merk van de kleine kinderreepjes en vooral natuurlijk de surprise-eieren. Wie kent die niet.. lekkere chocolade-eieren met daarin een bolletje waarin een kleine attentie verpakt was. Ik heb een hoop neefjes en nichtjes gehad die zo'n eitje wel leuk vonden om te krijgen hoor.. dus ik heb de verschillende series surprises ook langs zien komen. In Duitsland is dat zelfs onder volwassen verzamelaars een hot item geweest, om die series compleet te krijgen.. misschien nog wel! er werden allerlei recepten bedacht om met ál die chocolade-eieren die ervoor geopend moesten worden nog wat lekker te doen hehe. In het museum stond een groot ei met een enorme bak vól surprises erin.. jammer genoeg met een deksel erop dat weerspiegelde, maar ik nam toch een foto..ak 01.jpg

.. zussie ardnas zei droog dat de speelgoedkisten van haar kinderen vroeger er ook zo uitzagen..! haha!
Er was natuurlijk nog meer.. voor mijn reuzen-voorwerpenverzameling (op foto) was er een gigantische chocoladebal en -reep..ak 02a.jpgak 02b.jpgak 02c.jpg

Deze koe kent iedereen wel.. de bekende paarse van Milka..ak 03a.jpg

En de St.Bernardshond van Suchards waarschijnlijk ook wel..ak 03b.jpg

Leuk bankje nog van KitKat..ak 03c.jpg

.. en in een doorloopje hingen allemaal van die mooie metalen reclamebordjes..ak 04.jpg

.. deze was mij natuurlijk wel bekend.. Van Houten, daar heb ik ook een pakje cacao in de kast van staan..ak 04a.jpg

Ook hier nog een fantastisch mooi vormgegeven snoepautomaat..ak 05.jpg

Aan het einde nog weer een winkeltje.. helaas waren de foto's daarvan niet erg goed, alleen deze ging nog wel..ak 06.jpg

In een andere kleine ruimte in het gangetje was een soort van Paasopstelling.. met allemaal chocoladevormen die met Pasen te maken hadden.. en de bekende goudkleurige Lindt-konijnen in een hokje ernaast..ak 07a.jpgak 07b.jpg

'Hier nemen we foto's van voor onze Paaskaarten' zeiden de zussen hehe.. ben benieuwd of ik nog wat in de bus ga krijgen dan!
Nu hadden we zo'n beetje alles wel gezien.. en via de tussenafdeling, die met de kunststof vormen onder andere..ak 08a.jpgak 08b.jpg

.. ak 09.jpgging het terug naar beneden.. naar het winkeltje waar nog even rondgeneusd werd en waar door sommige nog wat gekocht werd ook. Niet door mij.. ik liep alvast met enkele zussen naar het restaurant, waar we een mooi plekje bij het water toegewezen kregen.. ook hier weer zicht op o.a. de Severninsbrücke, die ik wel een beetje op 'onze' Willemsbrug vindt lijken, al is die dan knalrood haha..ak 10.jpg

ak 12a.jpgNatuurlijk vond ik dat een warme chocolademelk hier wel op z'n plaats was hehe.. en ik was niet de enige. Maar het was in het museum ook wel behoorlijk warm geweest, dus een paar zussen namen gewoon iets voor de dorst.. in ieder geval werd er weer even geklonken hehe..ak 11a.jpgak 11b.jpg

Grote zus trakteerde op wat lekkers erbij en ik ging voor de 'rüblikuchen'.. wat een soort van worteltjestaart was, met (uiteraard) een chocoladeworteltje er boven op haha..ak 11c.jpgak 11d.jpg

.. mjammjamjam!

En toen werd het tijd om weer eens op te stappen.. na een bezoek aan het toilet en het ophalen van de jassen, waarbij we ieder nog een pakketje van vier kleine chocolaatjes bij elkaar kregen ( zo leuk!) gingen we naar buiten..ak 12b.jpg

.. en daar stond onze groengele koets al te wachten hahahahaha jawel, we gingen het toeristentreintje weer in.. we hadden voor de terugreis ook betaald hè hehe.. ak 13b.jpg

Vanuit het treintje nam ik 'der Tauzieher' en het museum nog eens op de foto..ak 13a.jpg

ak 13c.jpg.. ik zag toen we net op weg waren dat er al narcissen bloeiden in Keulen..ak 14.jpg

Het leek of het treintje nu toch ietsje langzamer reed, maar het reed echt niet met een omweg hoor.. de kortste weg weer terug naar de halte bij de Dom.. ik zag onderweg wél nog een apart gebouw (ik wist niet wat het was) waar ik snel dit fotootje van nam..ak 14a.jpg

Later zag ik dat het het Gürzenich (een feestzaal/theater, gebouwd begin 15e eeuw) geweest was.. we kwamen er op wandel toevallig langs! Want toen we weer afgezet waren bij de halte, waar ik op een elektriciteitshuisje nog wat leuke stickertjes zag zitten.. de eerste was een portretje van de jubilerende zus die steeds vond dat haar haar niet goed zat..ak 15.jpg

.. hahahahaaa! En van de andere..ak 15a.jpg

.. kon ik een mooi souvenirfotootje uit Keulen maken hè..ak 15b.jpg

.. enfin, toen we daar dus weer waren aangekomen, stelde ik voor die Alter Markt te gaan bekijken, die hadden we nog niet gezien en zag er vanaf de trein zo leuk uit. En grote zus had zowaar nog ergens een winkeltje open gezien en aangezien zij een fervent shopper is wilde zij dáár graag nog heen.. nou.. dan lag de Alter Markt mooi op de route, dus op weg maar.. langs het Brauhaus van  Früh, dat een hele mooi bewerkte deur had, maar een aantal klanten dat net naar buiten kwam om te roken bleven een beetje vervelend staan waar ze stonden.. dan maar met hen erbij hè..ak 16a.jpgak 16b.jpg

In de etalage van een winkeltje waar we langskwamen was Kerst nog niet voorbij en Pasen al gearriveerd hahahaha..ak 17.jpg

En toen kwamen we bij de markt uit.. het was er gezellig maar dat kwam door een muziek/dansgroep van straatmuzikanten, die een optreden verzorgden, vlakbij die grote pilaar/fontein in het midden van de markt..ak 18a.jpgak 18b.jpg

Zoals meteen opvalt ook hier veel gebouwen in de sobere 50-er jaren stijl, met slechts hier en daar een wat oudere..ak 19a.jpgak 19b.jpg

(toch weer geiten.. oh nee, het zijn bokken haha) Daarachter dat 'Rathaus' wat ik tot nu toe alleen in het donker gezien had.. kon ik 't toch ook bij daglicht nog zien..ak 19c.jpg

De pilaar, dat was de Jan von Werthbrunnen..ak 20a.jpgak 20b.jpg

Er net voorbij nog een openbare waterpomp..ak 21.jpgak 22.jpg

Dat witte gebouw daar achter de zussen, daar staan drié jaartallen op.. heel apart..ak 22a.jpg

Wij gingen naar rechts de markt af, waar nóg een pomp stond.. ak 23.jpg

.. feitelijk waren we nu heel dicht bij het hotel, maar daar hadden we niks te zoeken nog.. we gingen op weg naar het Wallraf Richartz-museum.. daar was dat winkeltje wat grote zus gezien had. logo.gifGek genoeg opperden we geen van allen het museum zélf te bezoeken.. terwijl dat achteraf helemaal niet zo duur ( €8 pp, maar dat wisten we niet hehe) en wellicht best wel mooi geweest was, want ik las dat er werken van echt héle beroemde kunstenaars als Leonardo daVinci hangen. Maar zoals ik al eerder ergens schreef.. alleen maar schilderijen.. dat is niet echt míjn keuze meer van musea (al heel veel gezien).. en van de zussen blijkbaar óók niet!

In het straatje langs het museum konden we nog een blik werpen op de opgravingen voor het Rathaus.. dat zal best interessant worden voor een eventueel toekomstig herhaalbezoekje aan Keulen, maar nu was het maar een grote zandkuil hè.. en de stráát de Große Sandkaul was hier niet eens.. hhaahahaa!

Morgen verder.. ik moet gaan stemmen.. voor de gemeenteraadsverkiezingen.. heb feitelijk nog geen flauw idee waar ik op moet gaan stemmen, maar ik weet wél al welke kleur hehe. wink

GROETJESSS!!!

ak 24.jpg

07:15 Gepost door mizzD | Commentaren (19)

Een museum daad duidelijk al heel lang bestaat. Slagroomtoefen zo hoog als de Dom haha en genieten maar. Keulen is duidelijk in de laatste decennia ook gemoderniseerd, opgefrist en opgevrolijkt. Krijg er zin in ... Maar jullie hadden het daar samen duidelijk naar jullie zin. Een reeks foto's om U tegen te zeggen!

Gepost door: Joke | 21-03-18

@ Joke..
Ik was voordien nog nooit in Keulen geweest, maar vond die felle kleurtjes op de gebouwen her en der wel heel erg leuk.. het doorbrak een beetje dat monotone van die sobere architectuur hè.
Ja, het was weer een heel gezellig weekendje.
Groetjess!

Gepost door: mizzD herself | 21-03-18

Jullie hebben zich duidelijk niet verveeld, daar in Keulen. Er is dan ook heel veel te zien. Zelf vind ik musea mèt schilderijen de mooiste, maar dat ligt geheel aan mij.
Als jullie met z'n allen vandaag de juiste kleur kiezen, dan komt het vast nog goed met Nederland. :-)
Groetjes !

Gepost door: Fluwijn | 21-03-18

OK, tot morgen voor het vervolg.

Gepost door: Gidsjoris (Sky) | 21-03-18

Milka vind ik overdreven zoet, plak je helemaal van toe
maar echt wel een prachtig chocolademuseum!
gelukkig van het treintje want anders waren jullie echt wel versleten rondgelopen in Keulen

Gepost door: fotorantje | 21-03-18

@ Fluwijn..
Oh, ik heb er al vele gezien hoor, pure schilderijenmusea.. de mooiste en bekendste werken moet je ééns gezien hebben nietwaar? :-) Maar het slenteren deed echt wel behoorlijk pijn aan m'n knie.. en schilderijen.. daar ren je niet langs hè! ;-)

Het zijn gemeenteraadsverkiezingen.. en ik vrees dat Rotterdam al een tijdje de juiste kleur niet meer heeft, daar zal dat ene stemmetje van mij niet veel aan veranderen. :-/

@ Gidsjoris..
Heb je er nu íéts van bekeken.. of doe jij tegenwoordig alleen nog aan linkdumpen? :-P

@ fotorantje..
Ja, dat was het voordeel van het treintje.. eens eventjes niét te hoeven lopen. Normaal gesproken doe ik dat wel het liefste, want dan zie je het meeste, maar nu zat die knie me echt wel dwars.. gelukkig gaat dat momenteel weer beter en heb ik eindelijk een afspraak kunnen maken bij de fysiotherapeute. Want ik wil er wel graag helemaal vanaf!

Gepost door: mizzD herself | 21-03-18

Chocoladeworteltje, MizzD, of was 't marsepein ? 'k Zit te glunderen, bij al dat lekkers/moois... !

Gepost door: Lies | 21-03-18

@ Lies..
Nee, het was echt oranje gekleurde chocola.. ik stond er niet van te kijken hehe.
Groetjess!

Gepost door: mizzD herself | 21-03-18

Dan kan je veel chocolade eten als je al die surprises te pakken wil krijgen ofwel naar de een ruilbeurs gaan kan ook.

Gepost door: Patrick | 21-03-18

De surprise-eieren vonden de kinderen ook lekker, maar de verrassing was nog leuker.
De surprises lagen dus wel achter glas.
De metalen reclameborden zijn zeker mooi, nostalgie.
Mooie uitzicht zo op de Severninsbrücke.
Bij het bezoek past warme chocolademelk met een chocolaatje heel goed als afsluiter.
In een stad valt veel te zien en te shoppen. Hans

Gepost door: Hans | 21-03-18

je hebt Keulen als chocolade-stad voor mij op de kaart gezet Mizzd

Duitsland doet me eerder denken aan zuurkool en dat is één van de weinige dingen die ik niet lust

groeten

Gepost door: willy | 21-03-18

Ik hoop dat jou stem toch ook een beetje doorweegt op de resultaten. Je weet maar nooit!
Ja ik heb ook leuke herinneringen aan dit chocolade museum. Die paasuitstalling was er toen niet . Het was ook op het einde van de zomer. Je had ook het Römisch-Germanisches Museum (oudheidkundig museum en één van de belangrijkste van Keulen)) kunnen bezoeken als je het niet meer zo hebt voor schilderijen en zo. Het zien waard en dat was in de nabijheid van de Dom. Maar ja er is ook zoveel te zien in deze stad en je kan het niet allemaal in een kort bezoek doen.
In elk geval heb je een leuk verslag gemaakt!

Gepost door: magda | 21-03-18

@ Patrick..
De kinderen van m'n zussie vonden die surprises ook altijd belangrijker dan die chocolade-eieren.. ze houden daar eigenlijk ook niet zo van hahaha!

@ Hans..
Ja dat heb je aardig samengevat haha.

@ willy..
Er was nog wel meer te zien dan alleen chocolade hoor hahaha maar zuurkool hebben we niet gezien! :-)

@ magda..
Dat museum zijn we een paar keer langsgekomen, maar er was weinig interesse voor vanuit de groep hehe.. we zien natuurlijk elke ochtend zélf al oudheden in de spiegel.. woehahaahhaaa!

Gepost door: mizzD herself | 21-03-18

Ik had niet verwacht dat er zo veel te zien zou zijn in dat chocolade museum. Ik vraag me wel af hoe lang jullie daar geweest zijn. Ik neem aan toch wel een tijd anders had je er niet zo'n boeiend verslag van kunnen maken.

Gepost door: Noortje | 21-03-18

Heb de foto's verstuurd. Beetje laat, maar beter laat dan nooit :-) Maar weer een mooi verslag met leuke foto's. :-)

Gepost door: ardnas | 21-03-18

@ Noortje..
Ik wist het eerlijk gezegd niet.. we waren er om 11 uur, toen het open ging.. maar hoe laat we weer weggingen heb ik bij de eigenschappen van die eerste foto's weer buiten kunnen vinden.. half 3! Maar we hebben daar ook wel even in dat restaurant gezeten hè. Maar in 3½ uur kun je het dus goed zien hahahaa..!

@ ardnas..
Míjn foto's dus.. allemaal tot nu toe! :-PPP

Hoi Mizzke!
Je bleef helemaal hangen in de chocoladesfeer met die warme chocolademelk! Het ziet er alleszins weer zeer lekker uit!
De sfeer zat goed geloof ik hé!
Groetjes!

Gepost door: lena | 21-03-18

@ lena..
Ja, dat vond ik er wel lekker bijpassen hehe.
De sfeer zit er altijd goed in als de zussen D op stap zijn samen.. veel gelachen hoor! :-)

Gepost door: mizzD herself | 21-03-18

Fry's chocolate verkoop ik in de winkel.
Ik zie niets over Cadbury staan :-)